Flyhood, flyweil... inget får sitta kvar

domino

Trådstartare
Har du en häst som tar sig ur allt man sätter på den på huvet i hagen? Ingenting funkar.. O insekterna besvärar honom verkligen :crazy:
Har provat 3 olika flughuvor, han tar av allihop.
Grimma o flyweil tar han oxå av sig. Satte grimman jättetajt igår, så det ska bli spännande o se om paketet sitter kvar... Bara det att han lätt får skav av grimman, trots att den är vadderad.. :crazy:

Lika bra att låta han gå naken eller vad tror ni? Eller råkar du sitta och ruva på nån bra idé hur man kan lösa detta ;) :D

men häst är lika dan :cool: han tar av allt bara man vänder ryggen till (på betet, men inte i vinterhagen :confused:) men han besväras inte så värst av flugorna heller..men det finns nån form av flyweil-utan-grimma på hööks tror jag..den ser utt att sitta ganska bra..men får han skav så vet jag inte :(

Har en bra idé men det beror ju på hur noga man är med hästens utseende..

Fläta in balsnören (typ naturfärgade) i pannluggen och låt dem hänga ner så långt som det behövs. De kommer trassla upp sig och bli som en förlängd pannlugg åt hästen, och tar man de av naturligt material så ser det ju "finare" ut än de blå/vita.
Har själv provat detta och det fungerade utmärkt.

Den har jag osså köpt, den fick sitta en kvart... Så det var ingen höjdare det heller. Det ligger 2 grimmor i hagen nu som jag inte hittar på.. Vad lustigt, i vinterhagen tar han sig inte heller ur grimman... ;)

Dom där flyweil utan grimma från Hööks fungerar inget vidare. 2 hästar i vårat stall har sådanna, men dom har fått av sig dom varje dag, eller så hänger dom på trekvart... :angel: :angel:

Queen MÅSTE ha flughuva vid soliga dgr med mkr insekter, annars sväller o rinner ögonen massor. :(
Har provat det mesta som finns, gillar bäst Bucas flughuva(ljusblå) osså har jag grimman tight över. Huvan är såpass stor i nacken att nackstycket ligger över den=ingen risk för skav, osså kan man ha nosludd på ifall dom får skav där då.
Hon har inte fått av sig den ännu iaf, har haft den sedan ifjol... *peppar peppar* :angel: :angel:

Lösningen finns på Hööks hästsport! Ska se om jag kan ta in en bild på det, skitbra, man fäster det direkt "på hästen". Men det jag är lite "mot" är att det sitter lite tajt. Men jag ska nog ta in en bild.

Nej nej, dom är inge bra alls. :crazy:
Har du provat dom?
2 i mitt stall har och hästarna får av sig dom hela tiden, antingen helt eller så att dom sitter på trekvart, fungerar inte alls... :crazy:

Jag har köpt hööks lila ( :o ) trikåluva till min islänning, han gillar den skarpt och låter den sitta kvar för det mesta, annars brukar han slita av sig det mesta... Jag låter grimman sitta på utanpå..

Pröva att ha utan. Både min förra häst och shettisen vi har nu fick/får gå utan då pannluggen är så pass lång och dom inte störs så värst mycket av flugorna. Väntar på att min årings tunna pannlugg ska växa sig tillräckligt lång så även hon kan slippa flyweilen. Men annars är nog nån slags huva bäst. Tyckte även att de med balsmörena lät smart. (kanske man ska prova.)

aha..inget att satsa på mao..tur at vi inte har så mycket flugor här på öland :banana:

tjaa..dom kanske tror att dom är vildhästar nu i denna stora hage och då kan man ju inte nedlåta sig till något så banalt som att ha grimma :cool:

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv