Flygande Pass...

Y

Yoshi

Hej

Är helt ny på det här med pass! Flygande pass!

Hur har du gjort för att träna inför det? Hur gjorde du första gången du lade pass?

All goda råd är välkomna!

Sv: Flygande Pass...

Jag började träna min häst i pass i somras :) Han har alltid haft mycket vilja men fattade inte riktigt det här med passen i början. Han vågade inte riktigt "suga tag" i bettet, såsom de ska göra i passen.
Jag tränade den som så att jag såg ut en bra raksträcka. Sen galopperade jag i full karriär på den, så han visste att här var det full fart som gällde. Sen provade jag att lägga helt enkelt. I början var det väldigt låg fart och väldigt fyrtaktigt. Men vi tränade på och nu går han jättebra! Det handlar mycket om att få dem att "tända till" och fatta vad det är vi vill att de ska göra!

Filippan skrev:
Jag började träna min häst i pass i somras :) Han har alltid haft mycket vilja men fattade inte riktigt det här med passen i början. Han vågade inte riktigt "suga tag" i bettet, såsom de ska göra i passen.
Jag tränade den som så att jag såg ut en bra raksträcka. Sen galopperade jag i full karriär på den, så han visste att här var det full fart som gällde. Sen provade jag att lägga helt enkelt. I början var det väldigt låg fart och väldigt fyrtaktigt. Men vi tränade på och nu går han jättebra! Det handlar mycket om att få dem att "tända till" och fatta vad det är vi vill att de ska göra!

Det är ju kul när dte blir så. Men dte är väll så att en passhäst måste vara välldigt framåt? för jag har en 4½ gångare som är jäkligt lat, och spö är ju ett måste, hälst ett som låter. Men så har jag oxå en häst som flyger fram bara man nuddar med skänkel (lite överdrivet)..

jag har en riktigt lång grus sträcka som jag har lärt henne, att där ska det vara full karriär, så nu har hon lärt sig det.
så jag släppte henne, och så småning om kom den skta men säkert.

Är iofs verkligen oerfaren inom pass (det bara kommer ibland oplanerat ute i skogen istället för galopp ;)) men jag kan inte tänka mig annat än att hästen måste vara framåt. Det är väl liksom att den är framåt och alert som är halva grunden för pass?

Real_Life skrev:
Är iofs verkligen oerfaren inom pass (det bara kommer ibland oplanerat ute i skogen istället för galopp ;)) men jag kan inte tänka mig annat än att hästen måste vara framåt. Det är väl liksom att den är framåt och alert som är halva grunden för pass?

jo precis! så min häst är nog inte den bästa för det:angel: men i o försej ingen har aldrig sett henne smal, och ingen vet hur hon är då, så vi får se :rofl: om vi lykas banta så mycket vill säja. Men jag är rädd att om jag nu lyckas träna bort all hennes grissepass, och sedan när alla hennes gångarter är stabila, och jag lägger pass en gång. Jag har hört att det kan hända att någon av dom andra gångarterna försämras, oftast galloppen. och blir det så så får man börja om med all träning.:crazy: och det orkar inte jag... nu får jag sitta o driva o smacka ihjäl mej. fast det har blivit lite bättre:D Någon annan som oxå har en lat häst dom kan hoppa, gå skänkelvikning och "vara samlad" i grissepass?:devil:

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 448
Senast: KesoNeso
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
732
Senast: Squie
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka