Flyga valp från Skottland - vad finns det för alternativ?

Duvan

Trådstartare
Jag har praktiskt taget bestämt mig för att importera en valp från Skottland, och har därför börjat titta på hur jag ska få hem den lille. Det verkar som om UK är undantaget från flygbolagens lista på länder som det är möjligt att ta med hund både i kabin & lastutrymme ifrån, och att man måste anlita trustforwarding för transporten. Någon som vet om detta stämmer, eller finns det andra alternativ?

Sv: Flyga valp från Skottland - vad finns det för alternativ?

Har du tänkt åka ned och hämta valpen?

Jag tog själv med min hund när jag flyttade tillbaka till sverige och det var inga problem att ta med henne i plastbur i kabinen. Betydligt bekvämare med tygbur antar jag.
Enda kraven var tolv veckor - färdigvaccinerad och chippad, samt pass. Tror att jag betalade någon hundralapp extra för hennes biljett.

Här står i alla fall en hel del om ut-och-införsel av djur i GB, kanske hittar du något matnyttigt: http://ww2.defra.gov.uk/wildlife-pets/

Jag har faktikst laggt just GB på hyllan vad gäller importplaner då det är (var?) extremt bökigt med transporterna!

Det går (gick?) att ta båten till Gbg eller skicka med Trust, när jag kollade upp det hela. Men inget bolag accepterade transport med flyg på "vanligt vis".

Har även en vän som var över till GB med sin hund och hade bokad resa hem, men som blev nekad att flyga med då reglerna hade ändrats under hans veckolånga bortavaro! Han blev kvar drygt ett dygn längre än planerat och Trust fick flyga hans hund hem på hans bekostnad - flygbolaget nekade allt ansvar!
Nu var detta några år sedan, så det kan självklart ha ändrats igen!

/swat

Har du tänkt åka ned och hämta valpen?

Jag tog själv med min hund när jag flyttade tillbaka till sverige och det var inga problem att ta med henne i plastbur i kabinen. Betydligt bekvämare med tygbur antar jag.
Enda kraven var tolv veckor - färdigvaccinerad och chippad, samt pass. Tror att jag betalade någon hundralapp extra för hennes biljett.

Här står i alla fall en hel del om ut-och-införsel av djur i GB, kanske hittar du något matnyttigt: http://ww2.defra.gov.uk/wildlife-pets/

Min första tanke var att åka över och hämta valpen. Uppfödaren bor dock nära flygplatsen (1 mil), så åker den i lastutrymmet blir inte tiden i buren så lång ändå. Oavsett så verkar flygbolagen inte ta med ens hundar/katter till och från UK längre. När reste du med din?

Det är nästan fem år sedan i och för sig, men jag tycker inte att det verkar vara Så besvärligt att ta sig dit åtminstone (det är mitt dilemma, att ta med hundarna när jag flyttar tillbaka.)... kan de verkligen ha ändrat reglerna såpass? Har du pratat med jordbruksverket?
Defra har också en hjälplinje du kan prova.
"Pet Travel Scheme helpline
Telephone: +44 (0)870 241 1710 – Monday to Friday – 8am to 6pm UK time (closed Bank Holidays)."

Sedan vet jag att djurtransport alltid varit begränsat till ett fåtal flygplatser.

Det går (gick?) att ta båten till Gbg eller skicka med Trust, när jag kollade upp det hela. Men inget bolag accepterade transport med flyg på "vanligt vis".

Just det är som det verkar för mig med; att inget bolag flyger hundar på vanligt vis till/från UK.

Att ta båten känns som overkill. Då är det nog bättre att skicka med Trust. Det är ju en rätt kort resa med flyget, så det borde gå bra även om jag hade föredragit att hämta gossen själv.

Nej, jag har inte pratat med jordbruksverket. Det jag har gjort är att leta på flygbolagssidor, SAS och Norwegian, och på SAS står följande: "På grund av myndighetsbestämmelser så är det inte tillåtet att ta med djur när man flyger till/från Storbritannien eller Irland, vare sig i kabinen eller som incheckat bagage."

Även på Norwegian är UK undantaget som land där man får ta med sig hund till/från.

Jag tror inte att JBV har något som helst med det att göra, utan jag får den uppfattningen att UK har sådana regler att flygbolagen vägrar att ta ansvar för att djurägarna har gjort rätt vid allt pappersarbete.

Jag har fått tips om att det är ganska smidigt att köra hundar UK-Swe med bil. Vet dock inte några detaljer än, men förstod att flyg blir mycket kostsamt.

Funderar själv på att importera valp inom ett par år, och tänker då åka och hämta med bil.

Som införselreglerna ser ut idag så kan du ta in England utan större problem, förutsatt att den flyger direkt från England och hit
Ska hunden åka bil genom Europa så gäller samma införselregler som för övriga Europa...

När det gäller flygfrakt av hund från England kan man ringa SAS Cargo direkt.
Dom flyger djur från 2 olika flygplatser i England men jag minns inte vilka.
Den importen blev inte av så det kändes inte så aktuellt att ta reda på allt:p

Jag har fått tips om att det är ganska smidigt att köra hundar UK-Swe med bil. Vet dock inte några detaljer än, men förstod att flyg blir mycket kostsamt.

Funderar själv på att importera valp inom ett par år, och tänker då åka och hämta med bil.

Kolla BA, om jag forstar saken ratt ar det bara BA som for ta in hundar till UK ... atminstone for nagot ar sedan nar en kompis flyttade dit fran USA.

Det känns inte som om bil är det ultimata för varken valpen eller mig. Det må ju ta ett par dagar dit och ett par dagar hem, så börjar man titta på soppakostnader, övernattningar, färjor, vägtullar etc., så känns det som att flyget måste vara vansinnigt dyrt för att det ska löna sig. Skulle det ekonomiskt sett vara hugget som stucket så är den bra mycket kortare restiden för valpen mycket värt när jag räknar på det.

När det gäller flygfrakt av hund från England kan man ringa SAS Cargo direkt.
Dom flyger djur från 2 olika flygplatser i England men jag minns inte vilka.

Jag skulle ju helst se att det gick att skicka från Edinburgh, eftersom uppfödaren bor så nära. På SAS hemsida hänvisar man till Trustforwarding när det gäller transport av djur till/från UK, men det kanske är olika beroende på om man åker över själv eller inte.

Kolla BA, om jag forstar saken ratt ar det bara BA som for ta in hundar till UK ... atminstone for nagot ar sedan nar en kompis flyttade dit fran USA.

Bra tips!
Det verkar ju faktiskt som om det är möjligt att ta med djur med BA.

Jag pratade med Trust själv igår, de är mycket trevliga och hjälpsamma.

Dock kunde de inte hjälpa mig att boka frakt eftersom man behöver boka frakten i det landet hunden skickas ifrån, Hur det är med UK vet jag inte för jag har själv inte kolla så mycket där, min hund skall flygas hem från annat EU land så det är inte samma regler. UK är lite krångligare än alla andra länder.
Sen beror det på om man flyger med hunden eller skickar den utan följeslagare.

Tips är att googla på IPATA, där finns en del matnyttig information och tips på djurspeditörer, mycket möjligt att det finns info även om UK där!

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 390
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 596
Senast: Millz
·
Övr. Hund Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka! Jag har ofta tänkt att det inte...
Svar
17
· Visningar
1 725
Senast: fetange
·
Övr. Hund Har fått kontakt med en uppfödare i tjeckien och anmält intresse på valpis som förhoppningsvis föds i mars :bump::bump::bump: (Vill...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 332
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka