Flyga med hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare HannaJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 412
H

HannaJ

Är det någon här som har erfarenhet av att flyga med hund? Har pratat med en f.d flygvärdinna som påstår att man får resa inrikes med hundar under 7 kg i knät. Nu undrar jag hur en hund reagerar på det? Minns första gången jag själv flög för många år sedan. Fick jätte ont i öronen då :crazy: Har en liten papillon som jag i vår kommer börja åka till och från Stockholm- Östersund med. Ska börja högskolan i Östersund... Och som blivande fattig student har jag inte råd att köra bil fram och tbka. Och att åka buss i MÅNGA timmar känns inte heller lockande med hund... :crazy: och tågbiljetter är nästan dyrare än flygbiljetter!! Och tar lång tid...
Så.. kan man verkligen flyga med hund? :confused:

Sv: Flyga med hund?

Ja man kan flyga med hund. Max vikt är 8 eller 10 kg( beroende på bolag) att ha hund som handbagage. då har man dom i en väska under stolen som ett vanligt handbagade. Det går på ngra hundra lappar. ca 200 per resa. Jag flög med min till luleå från stockholm nyligen. Dit gick bra men vägen tillbaka kissade hon ner sig, verkade som om hon fick lock för öronen också. fick även öron problem några veckor senare... Vet ej om det berodde på att hon hade flygit eller ej. Så går gör det, men kan eventuellt behöva lugnande till hunden också.

Jag har flygit med många hundar i mina dagar. Mellan Irland och Sverige främst. Det har alltid gått hur bra som helst. Jag har inte märkt att de har reagerat på att det skulle vara flyg, de tar det precis som att man satt i en bil eller vad annat som helst.

Jag har flygit mkt med min hund.
Hunden ska sitta i en väska som ska rymmas under sätet framför. Reser man med SAS får hunden + väska väga max 8kg
Har inte märkt att hunden mår dåligt av att flyga, Uno ligger och sover hela resan eller bara ligger och smågnager på ett grisöra.

//Ainon, flög i söndags sturup-arlanda-luleå med hunden

*lite halvt nyfiket trådkap*

Vad är det för ungefärliga mått på väskan för att den ska få plats under sätet?

Har aldrig flygit men har kompisar norrut som man kanske vill hälsa på och då vill jag inte åka ifrån min dp, såklart.

Kan det vara jobbigt för en hund att genomgå en sån resa? (Självklart är det olika från hund till hund men..)
Hur mycket kostar det att flyga med(stor) hund? :)

Ok, tack för alla svaren!! :)

Men får man under flygningen ta upp hunden i knät? Eller måste den hela tiden ligga i sin väska?
Isf måste jag börja "väsk-träna" min hund :P

Har i många år haft hundar med på flyget utan några som helst problem. Mestadels sthlm-luleå. de är glada när vi kommer fram och hämtar ut dem, men inte uppstressade utan beter sig som vanligt. men så är de också vana vid att ibland vara i bur, alltså är det ingen big deal att "stängas in" några timmar. Ser alltid till att de är ordentligt rastade innan avresan bara.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 739
Senast: Ramona
·
R
Äldre I fredags flög jag och hade otur. Pga storm i staden vi skulle till blev vi skickade till en annan flygplats i landet. Vi skulle ha...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: Raderad medlem 6459
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 210
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag och Kimi var i Norrland förra veckan, och åkte således tåg dit. 16 timmar enkel resa. Min hund är mycket van vid tåg/buss/spårvagn...
Svar
19
· Visningar
2 839
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka