Jag tänker också på bålsta- enköping hållet. Jag hat varit på flera fina ställen där.
Från bålsta finns ju pendeln.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skillnaden mellan Tierp och de orter som ligger norr om är ju att Upptåget går varje halvtimme till Tierp men bara en gång i timmen till resten (förutom några extrainsatta turer under terminerna). Och dessutom går det ju buss Ua-Tierp.Hellre utanför Tierp då.
Skutskär, Älvkarleby.
Eller Hållnäs Men då är det två bussar och två tåg till Sthlm. Längs med UppTåget är smidigare.
Skillnaden mellan Tierp och de orter som ligger norr om är ju att Upptåget går varje halvtimme till Tierp men bara en gång i timmen till resten (förutom några extrainsatta turer under terminerna). Och dessutom går det ju buss Ua-Tierp.
Bor i Vallentuna, strax söder om själva byn, på landet. Vi hade inte kunnat bo här om vi inte haft körkort och bil. Det går inga bussar där vi bor och det är en bit in till närmsta busstation och till roslagsbanan.
Jag vet inte om jag missade ett svar, men hur ska du lösa att barnet går på dagis, men du bor på landet, tänker bara på att det kanske kan vara svårt att bo långt ute på landet om det ska åkas mycket med bussar. Jag hade inte litat på kollektivtrafiken. Men nu har jag mitt körkort och min bil, så jag blir kanske "lat" i mitt tänkande, på hur man tar sig runt om man bor långt ute på landet.
Precis vad jag tänkte bidra medJag tänker också på bålsta- enköping hållet. Jag hat varit på flera fina ställen där.
Jag gillar norr om sthlm tex förbi åkersberga eller upp mot Norrtälje och lite norrut. Finns mindre orter däromkring samtidigt som det finns kommunikationer till sthlm, eller kommunikationer finns i alla fall på vissa håll. Lantligt och nära till hav och natur.
min känsla är att bostadsmarknaden inte är lika dyr som söder om stan.
Hellre utanför Tierp då.
Skutskär, Älvkarleby.
Eller Hållnäs Men då är det två bussar och två tåg till Sthlm. Längs med UppTåget är smidigare.
Det är nog inte omöjligt.
Jag tänker också på bålsta- enköping hållet. Jag hat varit på flera fina ställen där.
Bor i Vallentuna, strax söder om själva byn, på landet. Vi hade inte kunnat bo här om vi inte haft körkort och bil. Det går inga bussar där vi bor och det är en bit in till närmsta busstation och till roslagsbanan.
Jag vet inte om jag missade ett svar, men hur ska du lösa att barnet går på dagis, men du bor på landet, tänker bara på att det kanske kan vara svårt att bo långt ute på landet om det ska åkas mycket med bussar. Jag hade inte litat på kollektivtrafiken. Men nu har jag mitt körkort och min bil, så jag blir kanske "lat" i mitt tänkande, på hur man tar sig runt om man bor långt ute på landet.
Jag bor på landet norr om stan med 1.5 km till närmsta busshållplats. Oj vad det underlättade när jag fick körkort.
Speciell på vintern. På sommaren är inte ett par kilometer ett problem men i januari när det är mörkt, halt, snöar..,
Så ska du TS inte skaffa körkort så tror jag att du måste se till att bo precis vid en busshållplats och nära dagis. För att promenera med matkassar på vintern är inte kul , eller köra moppe på vintern med ett barn som fryser.
Samt att skaffa en back-up-plan. Tex hur du ska lösa dagishämtning om bussen inte kommer?
Om du har ett förstahandskontrakt på din hyresrätt har du ett guldläge. Då är det bara att sätta in en bytesannons på Blocket, Byt bostad etc, specificera dina krav och låta svaren fullkomligt välla in. En förstahandslägenhet på Södermalm kommer med största sannolikhet att vara mycket, mycket eftertraktat på bytesmarknaden. Du kommer att kunna välja och vraka. Om du har ett förstahandskontrakt, prova och sätt in en annons och se vad du får för svar, kanske hittar du någon ny pärla också...
Som någon sa kan du ju annonsera och se vad det blir för svar.
Du kanske får svar från små orter som du
inte ens tänkt på.
Kolla bara upp vad som gäller enligt lagen/hyresvärden.
Skillnaden mellan Tierp och de orter som ligger norr om är ju att Upptåget går varje halvtimme till Tierp men bara en gång i timmen till resten (förutom några extrainsatta turer under terminerna). Och dessutom går det ju buss Ua-Tierp.
Jag bor mitt ute i ingenstans. Dagis och skola upp tom 6an 500m bort, 550 till affären och man passerar 3 busshållplatser på den vägen.
Du skrev ju inom två timmar buss vet jag inte riktigt hur lång tid det tar, men ca två timmar med bil.Det känns så himla långt
Sen vore det optimala att ta sig till Sthlm på 2 Tim med pendel/buss eller så och slippa SJ.
Är det dålig kollektivtrafik där går det tyvärr bort direkt. Behöver ha bussar så jag kan åka och handla och sånt
.
Glöm inte att kolla upp om det är på g med ny förskola i de aktuella områdena.
Du skrev ju inom två timmar buss vet jag inte riktigt hur lång tid det tar, men ca två timmar med bil.
Bor man i stan finns det ett gäng butiker alldeles i närheten, ett par minuters promenad.
Men ja, jag kan förstå att det känns väldigt långt bort
Men bostadspriserna är mer lagom och naturen finns nära nästan oavsett om man bor i lägenhet eller villa i centrum eller i en by på landet.
Wow! Det var ju många avgångar.Jag förstår vad du menar.. Har bott 1 km från busshållplatsen där bussen gick 8 ggr/veckodagar och 4ggr/helgdag så är hyffsat insatt i hur det är
Skutskär stinker dock hemskt illa.Hellre utanför Tierp då.
Skutskär, Älvkarleby.
Det känns så himla långt
Sen vore det optimala att ta sig till Sthlm på 2 Tim med pendel/buss eller så och slippa SJ.
Är det dålig kollektivtrafik där går det tyvärr bort direkt. Behöver ha bussar så jag kan åka och handla och sånt
Jag är frestad.. Just nu lutar det åt Nykvarn eller där i krokarna då jag bott där förut men ska ta en ordentlig funderare på Tierp.
Just att det finns bra med butiker och sånt är lockande. I Nykvarn finns en mataffär bara och det lär bli att man åker till Södertälje titt som tätt iaf..
Jag gillar norr om sthlm tex förbi åkersberga eller upp mot Norrtälje och lite norrut. Finns mindre orter däromkring samtidigt som det finns kommunikationer till sthlm, eller kommunikationer finns i alla fall på vissa håll. Lantligt och nära till hav och natur.
min känsla är att bostadsmarknaden inte är lika dyr som söder om stan.
Jag tror att en mindre ort men ändå hyfsat centralt i den är enklast och bäst. Nykvarn låter som ett smart val, närheten till alternativen i södertälje tror jag ändå är skönt att ha.
Kan rekommendera Herräng som jag vistats mycket i. Mysigt ställe där jag vet att många hyr ut. Har en hyfsad mataffär och bussen till Hallstavik tar inte lång tid där det finns relativt gott om affärer. Inte speciellt långt till Stockholm heller, cirka 12 mil.