Fly från storstan, vart ska man bo på landet men nära Sthlm?

Bor i Vallentuna, strax söder om själva byn, på landet. Vi hade inte kunnat bo här om vi inte haft körkort och bil. Det går inga bussar där vi bor och det är en bit in till närmsta busstation och till roslagsbanan.

Jag vet inte om jag missade ett svar, men hur ska du lösa att barnet går på dagis, men du bor på landet, tänker bara på att det kanske kan vara svårt att bo långt ute på landet om det ska åkas mycket med bussar. Jag hade inte litat på kollektivtrafiken. Men nu har jag mitt körkort och min bil, så jag blir kanske "lat" i mitt tänkande, på hur man tar sig runt om man bor långt ute på landet.
 
Jag bor på landet norr om stan med 1.5 km till närmsta busshållplats. Oj vad det underlättade när jag fick körkort.
Speciell på vintern. På sommaren är inte ett par kilometer ett problem men i januari när det är mörkt, halt, snöar..,

Så ska du TS inte skaffa körkort så tror jag att du måste se till att bo precis vid en busshållplats och nära dagis. För att promenera med matkassar på vintern är inte kul , eller köra moppe på vintern med ett barn som fryser.
Samt att skaffa en back-up-plan. Tex hur du ska lösa dagishämtning om bussen inte kommer?
 
Om du har ett förstahandskontrakt på din hyresrätt har du ett guldläge. Då är det bara att sätta in en bytesannons på Blocket, Byt bostad etc, specificera dina krav och låta svaren fullkomligt välla in. En förstahandslägenhet på Södermalm kommer med största sannolikhet att vara mycket, mycket eftertraktat på bytesmarknaden. Du kommer att kunna välja och vraka. Om du har ett förstahandskontrakt, prova och sätt in en annons och se vad du får för svar, kanske hittar du någon ny pärla också...
 
Som någon sa kan du ju annonsera och se vad det blir för svar.
Du kanske får svar från små orter som du
inte ens tänkt på.
Kolla bara upp vad som gäller enligt lagen/hyresvärden.
 
Hellre utanför Tierp då.

Skutskär, Älvkarleby.

Eller Hållnäs :D Men då är det två bussar och två tåg till Sthlm. Längs med UppTåget är smidigare.
Skillnaden mellan Tierp och de orter som ligger norr om är ju att Upptåget går varje halvtimme till Tierp men bara en gång i timmen till resten (förutom några extrainsatta turer under terminerna). Och dessutom går det ju buss Ua-Tierp.
 
Bor i Vallentuna, strax söder om själva byn, på landet. Vi hade inte kunnat bo här om vi inte haft körkort och bil. Det går inga bussar där vi bor och det är en bit in till närmsta busstation och till roslagsbanan.

Jag vet inte om jag missade ett svar, men hur ska du lösa att barnet går på dagis, men du bor på landet, tänker bara på att det kanske kan vara svårt att bo långt ute på landet om det ska åkas mycket med bussar. Jag hade inte litat på kollektivtrafiken. Men nu har jag mitt körkort och min bil, så jag blir kanske "lat" i mitt tänkande, på hur man tar sig runt om man bor långt ute på landet.

Jag bor mitt ute i ingenstans. Dagis och skola upp tom 6an 500m bort, 550 till affären och man passerar 3 busshållplatser på den vägen.
 
Jag gillar norr om sthlm tex förbi åkersberga eller upp mot Norrtälje och lite norrut. Finns mindre orter däromkring samtidigt som det finns kommunikationer till sthlm, eller kommunikationer finns i alla fall på vissa håll. Lantligt och nära till hav och natur.
min känsla är att bostadsmarknaden inte är lika dyr som söder om stan.

Jag har sett flera fina små stugor nära Norrtälje, enda kruxet är att jag känner mig mer hemm söder om stan. Hittar hyffsat och känner folk lite överallt.
Har du några mer specifika byar du känner till så skriv gärna vilka så ska jag kika på det iaf :)

Hellre utanför Tierp då.

Skutskär, Älvkarleby.

Eller Hållnäs :D Men då är det två bussar och två tåg till Sthlm. Längs med UppTåget är smidigare.

Varför? O_o

Har bott i skutskär och varit en del i älvkarleby :)
Va dock längesedan så minns inte hur man tar sig dit riktigt.. Går det bussar dit, och vartifrån isf?

Det är nog inte omöjligt.

:up:

Jag tänker också på bålsta- enköping hållet. Jag hat varit på flera fina ställen där.
Från bålsta finns ju pendeln.

Är ju "fel" sida för mig egentligen men ska kolla på Bålsta. Har dock fått för mig att det är rätt dyrt där vid tanke på läget men kanske har jag fel!?

Bor i Vallentuna, strax söder om själva byn, på landet. Vi hade inte kunnat bo här om vi inte haft körkort och bil. Det går inga bussar där vi bor och det är en bit in till närmsta busstation och till roslagsbanan.

Jag vet inte om jag missade ett svar, men hur ska du lösa att barnet går på dagis, men du bor på landet, tänker bara på att det kanske kan vara svårt att bo långt ute på landet om det ska åkas mycket med bussar. Jag hade inte litat på kollektivtrafiken. Men nu har jag mitt körkort och min bil, så jag blir kanske "lat" i mitt tänkande, på hur man tar sig runt om man bor långt ute på landet.

Vi går till bussen och åker till dagis såklart :D
Där jag bor nu så kommer jag få gå till tunnelbanan och åka och sen gå en bit från tunnelbanan för att ta henne till dagis så gör ingen skillnad mer än att det blir buss ist för tunnelbana :)
däremot måste det ju vara rimliga avstånd men det kommer tas med i beräkningen från början.
 
Jag bor på landet norr om stan med 1.5 km till närmsta busshållplats. Oj vad det underlättade när jag fick körkort.
Speciell på vintern. På sommaren är inte ett par kilometer ett problem men i januari när det är mörkt, halt, snöar..,

Så ska du TS inte skaffa körkort så tror jag att du måste se till att bo precis vid en busshållplats och nära dagis. För att promenera med matkassar på vintern är inte kul , eller köra moppe på vintern med ett barn som fryser.
Samt att skaffa en back-up-plan. Tex hur du ska lösa dagishämtning om bussen inte kommer?

Jag förstår vad du menar.. Har bott 1 km från busshållplatsen där bussen gick 8 ggr/veckodagar och 4ggr/helgdag så är hyffsat insatt i hur det är :D
Jag ska ju dock inte åka mer än 2 ggr dag så hittar jag ett boende med 2 km till bussen som i övrigt är perfekt tackar jag inte nej.
Och det där med matkassar känns inte som ett jätteproblem, bor på 3 trappor utan hiss nu och släpar matkassar, barn och hund några ggr i veckan. Ryggsäck och "dra-maten" är bra grejer :p

Om du har ett förstahandskontrakt på din hyresrätt har du ett guldläge. Då är det bara att sätta in en bytesannons på Blocket, Byt bostad etc, specificera dina krav och låta svaren fullkomligt välla in. En förstahandslägenhet på Södermalm kommer med största sannolikhet att vara mycket, mycket eftertraktat på bytesmarknaden. Du kommer att kunna välja och vraka. Om du har ett förstahandskontrakt, prova och sätt in en annons och se vad du får för svar, kanske hittar du någon ny pärla också...

Jag bor inte på Södermalm längre (tyvärr i det här läget) bor 10 min med tunnelbana från söder ungefär..

Som någon sa kan du ju annonsera och se vad det blir för svar.
Du kanske får svar från små orter som du
inte ens tänkt på.
Kolla bara upp vad som gäller enligt lagen/hyresvärden.

Planen från början va att hyra ut min lägenhet i 1 år och hyra en stuga nånstans.. Men funkar inte det så får jag ju byta på nått vis.
Har dock en känsla av att det inte är så vanligt med den här typen av byten så ska kolla upp vad hyresvärden säger.

Skillnaden mellan Tierp och de orter som ligger norr om är ju att Upptåget går varje halvtimme till Tierp men bara en gång i timmen till resten (förutom några extrainsatta turer under terminerna). Och dessutom går det ju buss Ua-Tierp.

Det är en stor fördel! Blir mer o mer sugen på Tierp faktiskt ;)

Jag bor mitt ute i ingenstans. Dagis och skola upp tom 6an 500m bort, 550 till affären och man passerar 3 busshållplatser på den vägen.

Låter utmärkt! Får man fråga vart du bor? Vill du inte skriva här så skicka gärna ett PM (jag lovar att inte stalka dig ;))
 
Det känns så himla långt :o
Sen vore det optimala att ta sig till Sthlm på 2 Tim med pendel/buss eller så och slippa SJ.
Är det dålig kollektivtrafik där går det tyvärr bort direkt. Behöver ha bussar så jag kan åka och handla och sånt :)


.
Du skrev ju inom två timmar :D ;) buss vet jag inte riktigt hur lång tid det tar, men ca två timmar med bil.
Bor man i stan finns det ett gäng butiker alldeles i närheten, ett par minuters promenad.

Men ja, jag kan förstå att det känns väldigt långt bort :)
Men bostadspriserna är mer lagom och naturen finns nära nästan oavsett om man bor i lägenhet eller villa i centrum eller i en by på landet.
 
:laugh::laugh::laugh:
Du skrev ju inom två timmar :D ;) buss vet jag inte riktigt hur lång tid det tar, men ca två timmar med bil.
Bor man i stan finns det ett gäng butiker alldeles i närheten, ett par minuters promenad.

Men ja, jag kan förstå att det känns väldigt långt bort :)
Men bostadspriserna är mer lagom och naturen finns nära nästan oavsett om man bor i lägenhet eller villa i centrum eller i en by på landet.

Jovisst.. Med kommunala färdmedel ;)
Ska kolla men det känns typ som nya Zeeland :laugh:
 
Jag förstår vad du menar.. Har bott 1 km från busshållplatsen där bussen gick 8 ggr/veckodagar och 4ggr/helgdag så är hyffsat insatt i hur det är :D
Wow! Det var ju många avgångar. :up:
Där jag kommer ifrån gick två bussar om dagen, helgdagar inga alls och på skollov gick det två avgångar må, ons, fre och en avgång tis och tors. Så skulle man då in till samhället en tisdag så fick man åka hem på onsdagen... :up:
Fast där har alla bil iofs, det funkar inte utan bil.

Om man säger åt vissa storstadsbor att busstiderna inte passar med folks arbetstider så säger de "ta en tidigare eller senare buss". Ja då får man åka till jobbet dagen innan och sova över och sen efter jobbet sova en natt och ta bussen hem dagen efter...men vänta nu...då ska man ju till jobbet igen. :idea:

I Stockholm blir folk tokiga över en 20 min. försening. :meh: Jag är glad om jag kommer fram samma dag. :D
 
Det känns så himla långt :o
Sen vore det optimala att ta sig till Sthlm på 2 Tim med pendel/buss eller så och slippa SJ.
Är det dålig kollektivtrafik där går det tyvärr bort direkt. Behöver ha bussar så jag kan åka och handla och sånt :)



Jag är frestad.. Just nu lutar det åt Nykvarn eller där i krokarna då jag bott där förut men ska ta en ordentlig funderare på Tierp.
Just att det finns bra med butiker och sånt är lockande. I Nykvarn finns en mataffär bara och det lär bli att man åker till Södertälje titt som tätt iaf..

Jag tror att en mindre ort men ändå hyfsat centralt i den är enklast och bäst. Nykvarn låter som ett smart val, närheten till alternativen i södertälje tror jag ändå är skönt att ha.
 
Jag gillar norr om sthlm tex förbi åkersberga eller upp mot Norrtälje och lite norrut. Finns mindre orter däromkring samtidigt som det finns kommunikationer till sthlm, eller kommunikationer finns i alla fall på vissa håll. Lantligt och nära till hav och natur.
min känsla är att bostadsmarknaden inte är lika dyr som söder om stan.

Kan rekommendera Herräng som jag vistats mycket i. Mysigt ställe där jag vet att många hyr ut. Har en hyfsad mataffär och bussen till Hallstavik tar inte lång tid där det finns relativt gott om affärer. Inte speciellt långt till Stockholm heller, cirka 12 mil.
 
Jag tror att en mindre ort men ändå hyfsat centralt i den är enklast och bäst. Nykvarn låter som ett smart val, närheten till alternativen i södertälje tror jag ändå är skönt att ha.

Grejen är den att om jag ska bo nära Nykvarn kostar det en bra slant tyvärr. Det har blivit populärt där så alternativet är att bo i typ sundsvik eller nån annan håla utanför hålan så att säga.
Jag kan iof fortfarande busstidtabellen där så vore kanske praktiskt :D

Sen bor min bästa kompis utanför Nykvarn så det lockar ju en del om man säger så :)

Kan rekommendera Herräng som jag vistats mycket i. Mysigt ställe där jag vet att många hyr ut. Har en hyfsad mataffär och bussen till Hallstavik tar inte lång tid där det finns relativt gott om affärer. Inte speciellt långt till Stockholm heller, cirka 12 mil.

Vart ligger det? :o
 

Liknande trådar

Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 588
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp