Fly från storstan, vart ska man bo på landet men nära Sthlm?

Har du varit inne på hemnet och tittat, det finns många små stugor för en liten summa pengar
Du kan även få hjälp av mäklare att hitta stuga efter dina önskemål

Jag tänkte kolla där men ville ha lite ideer på lämpliga platser först :)
Kollat lite på blocket men där är det mest stugor som hyrs ut veckovis och jag vill ha nått mer fast.

Där jag bor har vi tre km till kommunikationer och fyrhjuling skulle säkert funka här, men utan någon sorts motordrivet fordon skulle det bli alltför besvärligt i vardagen. Jag förstår absolut din panik och tycker att du gör helt rätt att försöka flytta utåt. Sök efter något litet hus att hyra på en plats där du senare känner att du har möjlighet och råd att köpa hus så att dottern kan gå kvar i samma skola tänker jag.

Jag får väl köpa en EPA :laugh:
När jag pluggat klart kommer dottern börja skolan i samma sväng så då blir det matchar ju ganska bra, då får jag bättre lön och kan precis som du säger köpa ett litet hus :)
 
Jag funderar mycket på Gnesta just nu. Det enda jag knte gillar är att det nog lätt blir att dottern när hon blir större åker in till Södertälje.
Har bitt i Södertälje och det är tyvärr ingen plats jag vill att min dotter ska hänga på om kvällarna..
Nån som har mer koll på Gnesta? Vad finns där och i närheten?
 
Jag hittade en stuga via kontakters kontakter. Lägg ut sökes-annonser och släng ut krokar här och där som du kommer åt. Se till att kolla över stugorna noga, jag bodde i ett hus en tid som var sommarisolerat. Det var tokkallt på vintern. Dessutom troliga rötskador i badrum, inte okej el osv. Passade mig helt okej, jag kunde ligga under alla täcken jag ägde framför kaminen på vintern med en skål valfritt snacks och mysa vid tv:n och tycka att det var helt okej men hade inte velat bo så med barn.

Linköping känner jag till hyfsat. Bodde nära där och gick i gymnasiet där och visst, det tar inte så lång tid till sthlm och det finns hyggligt med bussar tycker jag men det beror ju på dina krav hur långt från Linköping som är okej. Jag bodde i en liten by 4 mil därifrån och där kan man hitta ganska trevliga platser. Synd att inte min bror hittat något nytt att köpa än :angel: då hade du kanske kunnat hyra hans hus på mammas gård. Skämt åsido, tror du måste en liten bit ut från Linköping för att hitta vad du söker. Linghem kanske skulle kunna vara något. Ligger mellan Linköping och Norrköping och det finns pendel som går åt båda hållen.
 
Efter att ha bott i Haninge i några år kan jag rekommendera det, men mina hästar står nu precis utanför Nykvarn och jag har blivit helt kär i Nykvarn. Dit skulle jag vilja flytta!
 
2 timmar kommer man ju som sagt långt på. Speciellt med tåg. Upplands pendeltåg Upptåget går ju från Uppsala till Gävle t ex. Och man kan ta SL-pendeln från Uppsala, om man inte vill använda sig av SJ. Mellan Uppsala och Gävle finns en rad mindre orter med tågstopp där det är hyfsat billigt att köpa/hyra hus. Har själv precis köpt hus i Tierp och kan faktiskt rekommendera det (som uppvuxen i Uppsala har Tierp alltid varit en håla för mig...).

Här där jag bor klarar man sig utmärkt utan bil, men annars är ju EPA eller moppebil bra alternativ.
 
Jag hittade en stuga via kontakters kontakter. Lägg ut sökes-annonser och släng ut krokar här och där som du kommer åt. Se till att kolla över stugorna noga, jag bodde i ett hus en tid som var sommarisolerat. Det var tokkallt på vintern. Dessutom troliga rötskador i badrum, inte okej el osv. Passade mig helt okej, jag kunde ligga under alla täcken jag ägde framför kaminen på vintern med en skål valfritt snacks och mysa vid tv:n och tycka att det var helt okej men hade inte velat bo så med barn.

Linköping känner jag till hyfsat. Bodde nära där och gick i gymnasiet där och visst, det tar inte så lång tid till sthlm och det finns hyggligt med bussar tycker jag men det beror ju på dina krav hur långt från Linköping som är okej. Jag bodde i en liten by 4 mil därifrån och där kan man hitta ganska trevliga platser. Synd att inte min bror hittat något nytt att köpa än :angel: då hade du kanske kunnat hyra hans hus på mammas gård. Skämt åsido, tror du måste en liten bit ut från Linköping för att hitta vad du söker. Linghem kanske skulle kunna vara något. Ligger mellan Linköping och Norrköping och det finns pendel som går åt båda hållen.

Jag planerar att göra så men känner mest folk i stan så hoppas på att vinna på lotto typ :grin:

Du får hetsa brorsan! Du vet ju typ vem jag är så jag skulle inte vara en total främling om än långsökt koppling :D

Linghem ska kollas upp! Vad är det dör typ av pendel?


Efter att ha bott i Haninge i några år kan jag rekommendera det, men mina hästar står nu precis utanför Nykvarn och jag har blivit helt kär i Nykvarn. Dit skulle jag vilja flytta!

Jag har bott strax utanför Nykvarn i 2 år och älskar det!
Det är framförallt där i krokarna jag kollar efter boende just nu :)

2 timmar kommer man ju som sagt långt på. Speciellt med tåg. Upplands pendeltåg Upptåget går ju från Uppsala till Gävle t ex. Och man kan ta SL-pendeln från Uppsala, om man inte vill använda sig av SJ. Mellan Uppsala och Gävle finns en rad mindre orter med tågstopp där det är hyfsat billigt att köpa/hyra hus. Har själv precis köpt hus i Tierp och kan faktiskt rekommendera det (som uppvuxen i Uppsala har Tierp alltid varit en håla för mig...).

Här där jag bor klarar man sig utmärkt utan bil, men annars är ju EPA eller moppebil bra alternativ.

Roligt att du nämner Tierp, har bott där när jag va tonåring. Har även lite vänner som bor där nu så ska ta mig en funderare på det.
Det som är svårt är att veta vart man ska bo i hålan man väljer.. Kan ju skilja mycket i pris, kommunikationer och vettiga grannar ;)
 
Jag börjar få nog på riktigt nu..
Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del, Västmanland, Södertälje, Nynäshamn och några turer tillbaka till storstan där emellan.

Jag längtar till landet, varje dag, varje gång jag går utanför dörren!
Är ensmastående med en dotter på 9 månader och en hund på 4 år (:D)
Har lite vänner utspridda runt om i Sverige men de flesta i eller i närheten av Stockholm.

Kommande 3-5 åren kommer jag plugga på distans och troligtvis jobba lite extra. Dottern har planerad förskolestart maj 2016.
Jobbar för kommunen och är anställd sen 4 år tillbaka.
Har inget körkort och kommer inte heller skaffa ett.
Har inga höga krav på boende, är ute efter nån typ av liten stuga, torp eller vad som som är vinterbonat och har el.

Vågar jag flytta? Och isf VART?
Vill bo lantligt men max 2,5 Tim (helst under 2) med kommunala färdmedel från centralstation i Stockholm. Helst pendeltåg, buss men tåg kan funka.
Gärna utanför nån liten stad så det finns nån affär och sånt.

Jag vill inte se min unge växa upp i den här skit stan, får en lättare panik bara vid tanken. Vill se henne springa med bara fötter på en gräsmatta inte behöva hålla hennes hand när vi går över gata efter gata efter gata..
Hunden skulle också må fint av lantluft och jag vill bo så jag kan ha nån typ av rastgård till henne.

(Vet inte om 30års krisen kommit för tidigt eller om jag faktiskt fått stadsfeber :o)

Kom med ideer!

Knivsta! 30 min med SJ till centralen eller 45 min med SL.
 
Knivsta! 30 min med SJ till centralen eller 45 min med SL.

Tack! Men är jag fördomsfull eller oinsatt om jag tror det är rätt stökigt där? Har nått minne av att det Berit ganska mycket misshandel/våldtäkter eller blandar jag ihop Knivsta med nått annat?
 
Tack! Men är jag fördomsfull eller oinsatt om jag tror det är rätt stökigt där? Har nått minne av att det Berit ganska mycket misshandel/våldtäkter eller blandar jag ihop Knivsta med nått annat?

Det skulle jag inte vilja påstå, antalet cykelstölder har ökat markant senaste året och det har varit en del otäcka olyckor på E4:an, annars är det som vilken mindre ort som helst, och det finns många Epor :) .Du kanske tänker på Märsta? eller Kista?

Det flyttar in ju in otroligt mycket nya människor just nu så byn har lite växtvärk.
 
Problemet med ett torp i skogen är inte tiden från station till station utan kommunikationerna till och från torpet. Ju glesare bebyggelse desto mindre kollektivtrafik. I större delen av Sverige utanför städerna finns den inte alls. Så ekvationen bo i liten stuga på landet + inte ha bil är ofta rätt svårlöst. En mopedbil eller liknande, minst, är nog en förutsättning.
 
Södra Dalarna?
Finns ett gäng småstäder där husen inte kostar så mycket, man kan få en trea inne i "stan" för några hundratusen och sen ha gångavstånd till tåg, buss, skog, badplatser, skolor, dagis etc. "Landet" ligger också på (något längre) gångavstånd och det går att få en vettig villa med trädgård för ungefär samma pris som inne i städerna.
Från mig tar det ganska exakt 2 h med tåg in till Stockholm.

Nackdelen är att kollektivtrafiken inte är särskilt rolig att ha med att göra.
 
Skulle också kolla gnesta, hölö, nykvarn och ned till nyköping. Bra tågförbindelse och väldigt vackert. Du har även strängnäs eskilstuna osv.
 
Just nu funderar jag på om man kan byta min lägenhet mot en lägenhet med uteplats i nån håla nånstans.. Känns som ett bättre alternativ för min ekonomi men kanske inte drömläget egentligen.

Nån som gjort det? Tänker att vem vill byta till stan från landet men kanske inte är omöjligt.
 
Jag planerar att göra så men känner mest folk i stan så hoppas på att vinna på lotto typ :grin:

Du får hetsa brorsan! Du vet ju typ vem jag är så jag skulle inte vara en total främling om än långsökt koppling :D

Linghem ska kollas upp! Vad är det dör typ av pendel?




Jag har bott strax utanför Nykvarn i 2 år och älskar det!
Det är framförallt där i krokarna jag kollar efter boende just nu :)



Roligt att du nämner Tierp, har bott där när jag va tonåring. Har även lite vänner som bor där nu så ska ta mig en funderare på det.
Det som är svårt är att veta vart man ska bo i hålan man väljer.. Kan ju skilja mycket i pris, kommunikationer och vettiga grannar ;)
Fördelen med Tierp är att allt är nära...eftersom det är litet...grannar vet man ju aldrig med - oavsett håla eller stad ;-) priserna här är bra (jämför man med Sthlm är det rena rånet). Är man hästmänniska är utbudet stort här och jag tror att det finns en del för hundfolk med. Dessutom om man jämför med många andra hålor så finns det rätt bra serviceutbud, fyra större mataffärer, bank, systembolag etc, simhall, hockeyhall etc. Jag är i alla fall positivt överraskad.
 
Södra Dalarna?
Finns ett gäng småstäder där husen inte kostar så mycket, man kan få en trea inne i "stan" för några hundratusen och sen ha gångavstånd till tåg, buss, skog, badplatser, skolor, dagis etc. "Landet" ligger också på (något längre) gångavstånd och det går att få en vettig villa med trädgård för ungefär samma pris som inne i städerna.
Från mig tar det ganska exakt 2 h med tåg in till Stockholm.

Nackdelen är att kollektivtrafiken inte är särskilt rolig att ha med att göra.

Det känns så himla långt :o
Sen vore det optimala att ta sig till Sthlm på 2 Tim med pendel/buss eller så och slippa SJ.
Är det dålig kollektivtrafik där går det tyvärr bort direkt. Behöver ha bussar så jag kan åka och handla och sånt :)

Fördelen med Tierp är att allt är nära...eftersom det är litet...grannar vet man ju aldrig med - oavsett håla eller stad ;-) priserna här är bra (jämför man med Sthlm är det rena rånet). Är man hästmänniska är utbudet stort här och jag tror att det finns en del för hundfolk med. Dessutom om man jämför med många andra hålor så finns det rätt bra serviceutbud, fyra större mataffärer, bank, systembolag etc, simhall, hockeyhall etc. Jag är i alla fall positivt överraskad.

Jag är frestad.. Just nu lutar det åt Nykvarn eller där i krokarna då jag bott där förut men ska ta en ordentlig funderare på Tierp.
Just att det finns bra med butiker och sånt är lockande. I Nykvarn finns en mataffär bara och det lär bli att man åker till Södertälje titt som tätt iaf..
 
Jag gillar norr om sthlm tex förbi åkersberga eller upp mot Norrtälje och lite norrut. Finns mindre orter däromkring samtidigt som det finns kommunikationer till sthlm, eller kommunikationer finns i alla fall på vissa håll. Lantligt och nära till hav och natur.
min känsla är att bostadsmarknaden inte är lika dyr som söder om stan.
 
Senast ändrad:
Jag planerar att göra så men känner mest folk i stan så hoppas på att vinna på lotto typ :grin:

Du får hetsa brorsan! Du vet ju typ vem jag är så jag skulle inte vara en total främling om än långsökt koppling :D

Linghem ska kollas upp! Vad är det dör typ av pendel?




Jag har bott strax utanför Nykvarn i 2 år och älskar det!
Det är framförallt där i krokarna jag kollar efter boende just nu :)



Roligt att du nämner Tierp, har bott där när jag va tonåring. Har även lite vänner som bor där nu så ska ta mig en funderare på det.
Det som är svårt är att veta vart man ska bo i hålan man väljer.. Kan ju skilja mycket i pris, kommunikationer och vettiga grannar ;)

Hellre utanför Tierp då.

Skutskär, Älvkarleby.

Eller Hållnäs :D Men då är det två bussar och två tåg till Sthlm. Längs med UppTåget är smidigare.
 
Just nu funderar jag på om man kan byta min lägenhet mot en lägenhet med uteplats i nån håla nånstans.. Känns som ett bättre alternativ för min ekonomi men kanske inte drömläget egentligen.

Nån som gjort det? Tänker att vem vill byta till stan från landet men kanske inte är omöjligt.

Det är nog inte omöjligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 588
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp