Flugtäcke på sto med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 954

Corax

Trådstartare
Mitt sto är väldigt känslig mot knott och andra insekter och blir lätt uppäten. Förra året hade hon flugtäcke och det fungerade ypperligt. Men nu har hon föl (hingst)vid sidan och jag vet inte om jag vågar ha täcket på henne då.
Hur gör ni?
Pest eller kolera?

Sv: Flugtäcke på sto med föl

Jag hade regntäcke på mitt sto ibland när hon hade föl, och det gick bra. Jag tog bort bensnörena och satte dit en svansrem bara. Jag hade ju ett stoföl, men ändå.

Än så länge är han väldigt lugn och snäll men frågan är hur länge till han håller sig på mattan.

Jag lade på flugtäcke förra sommaren på mitt sto som hade föl. Jag var jättenervös i början att lilla fölis skulle trassla in sig och inte våga äta. Men åt gjorde hon och inte trasslade hon in sig heller. Däremot gick broms och sånt mer på fölis när mamman hade flugtäcke... Men fölis hade någorlunda skydd av sin päls. Jaja, svammel svammel...hur som helst så fungerade det att ha flugtäcke med hals osv på mitt sto fast hon hade ett föl.

MVH granger

Vi brukar täcka våra ston under vinterhalvåret, förvisso är fölen äldre då, men vi har aldrig haft bekymmer med det.

Gira :banana:

Om du är orolig för att han ska fastna i bukgjordarna (?) så kan du fästa dem med en gummisnodd så att de enkelt går upp vid belastning som t.ex. fölungens hovar/ben skulle träs i där.
För någon annanstans kan han väl knappt fastna?

För någon annanstans kan han väl knappt fastna?

Var inte så säker på det... De där små illbattingarna kan fastna i allt och inget. *s*
Men hals och "magplatta" sitter ju rätt tight så det borde inte vara nån fara. Och tipset om gummisnoddar var ju lysande! Tror till och med att jag ska ta ett tunt snöre annars vet jag nån som har av snoddarna i tid och otid (läs; mamma häst).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som... 23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 506
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka