flugspray!

J

Just_me

hej,undrar bara vilket medel använder ni på era hästar som blir irriterade av flugar,myggor etc.???
Vilket,pris och hur bra det funkar??!!!

TACK!
keep smiling :)

Jag brukar smörja på fyra ess salva på dom ställena som är mest utsatta.

Vi blandar eget. Kommer inte i håg exakt vad det innehåller men kan leta upp pappret med ingredienserna. :) Annars brukar vi använda RB 86 och om det är sår smörjer vi också med Fyra Ess.

Använder oxå fyra ess salva på utsatta ställen.
Använde färdigt medel från affären nån gång vilket resulterade i utslag överallt på alla hästarna! :(

Har bara hittat en enda sprej som funkar, men aldrig fått tag på den igen. Det var ett tyskt medel som jag fick av min tränare.

4Ess funkar inte på mitt sto - det blistrar. RB86 är värdelöst i södra Skåne, för vårt största problem är hästflugorna, och dem hjälper det inte emot.

Zorro blir bara klistrigt och måste schamponeras bort, Tee Tre Oil funkar inte och anses dessutom vara giftigt. Renons är totalt meningslöst.

Hittar du nå´t annat som funkar får du gärna säga till.

;) Krocket

RB 86 fungerar super här, kombinerar ibland med Nylanders. Har också någon salva som luktar lite tjära (?). :)

Mvh Huntress

Hur funkar det egen blandade?

Fyra ess tycker jag bara funkar i fem sekunder och rb86 klarar jag inte av...jag och hästen känner oss helt drogade. :p

Hemma hade vi enormt mycket flugfän; både mygg och riktigt stora äckel. Här uppe har jag fattat det som att de har mest små insekter (mygg) och inte så mycket större, vilket är väldigt skönt om det är så.

Dock hade jag velat ha tag på ett riktigt bra medel mot insekterna. :crazy:

Någon som har provat HorseWise (finns hos h**ks)? Hur funkade den i så fall?

Re: flugspray! titta hit hanna_shetland

hästflugor???? vilka är det du menar? de där små små sakerna som suger blod vid juvret??

hanna_shetland vad hade du för recept på eget flugmedel? innehålelr det ättika?

Jag använder Horsewise på min häst, det fungerar jättebra! Fast i år tänkte jag göra eget, blir så jäkla dyrt att köpa hela tiden! :smirk:

Jo givetvis. :D

Jag menade mer hur det funkar på små insekter respektive stora...

Jag tycker att det verkar fungera bra har ganska mycket knott och bromsar (stavas?). Har en ganska stark (frisk) lukt till en början när man sprayar på. Min valack blir galen av lukten men den lägger sig när det kommer på hästen. :) Men han är i och för sig vääldigt fjantig av sig också.

Jag själv kör en blandning av 3/4 delar äppelcidervinäger och resten vatten sen i flaskan blandar jag två till tre skopor vitlök efter det. Vitlöken håller fästingarna borta.
Ska även nu börja ge min pålla vitlök i maten då det blir verksamt sen till sommaren.
Lite tips från mig och min stinkande häst :rofl:

Hästflugor: de stora gråbruna saker som gärna biter av hela hudbitar och inte har några som helst problem att bita igenom mina helskodda ridbyxor... :crazy: Kryllar av dem här nere och de är precis hur besvärliga som helst...

;) Krocket

Vanliga bromsar eller?

Vi kallar en del hästbromsar Det är dom som är lite mindre Trekantiga med gula och svarta vingar.

Prova hjorthornsolja,det luktar äckligt men ska tydligen vara effektivt.min kusin använder det på sina,jag har försökt få tag på det men det är inte det lättaste.Annars blandar jag min egen med vitlök,vinäger,olja,ättika och vatten. :)

Finns nåt som heter typ Näckens eller liknande, i sprayflaska med fräsch lukt, funkar bra men bäst tycker jag ändå är hemmagjorda vitlöksbaserade medel!

En broms är väl en gul-svartrandig historia? De jag pratar om är i storlek med spyflugor, men lite plattare och i samma färgskala som en mal...

;) Krocket

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Har köpt hem beckolja, djungelolja till att blanda medel mot flugor. Nu hittar jag inte receptet med hur mycket som är lagom, har...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Empalie
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka