Flugspray?

_jullan_

Trådstartare
Snart är det sommar och vill vara ute i bra tid för flugspray. Har min ponny i Sämsholm över sommaren där det är mycket bremsar, "flugor" som bits(vad alla sorter nu heter:S Alla sortes äckliga flugor ni kan tänka er, usch!
(mest stora sortes "flugor" och de bits hela tiden och man kan inte trava ifrån de,äckliga och läskiga)
Så vill nu ha ett bra och effektivt flugmedel/spray, heller att det är starkt och funkar så man kan koncentrera sig på att rida, än svagt/naturligt och funkar mindre bra så man inte kan koncentrera sig på att rida.
Så säg alla ni vet som funkar bra och är effektivt!:D

Sv: Flugspray?

Vill ha en lite starkare som man kan ha på kropp och hals och en naturlig/svag som man kan ha i ansiktet, för det är väl inte bra att ha något starkt i ansiktet, eller jag vet inte ens om man kan ha något i ansiktet alls även fast det är svagt? :S
Bara när man rider alltså, inte i hagen.;)

Jag tycker Absorbine ultrashield är väldigt bra. Det funkar faktiskt bra för mina hästar, och vi är ofta väldigt hårt ansatta av broms i vårt område.
Jag brukar spraya en liten tvättsvamp och sen smeta i pannan, ganascherna, över nosryggen och sådär, men undviker området nära ögonen så de inte kan klia in det där liksom. Sen sprayar man som vanligt på resten av kroppen.

Har hört att Absorbine ska vara väldigt effektivt, men har aldrig provat det själv. Använder Sommarspray för häst, en svart sprejflaska. Den sprejar jag även på en borse och borstar ut det i pannluggen och på ganascherna, men inte i närheten av ögon och mule. Här har vi mestadels mygg och de där trekantiga flugorna som jag plötsligt har glömt namnet på, är det de som är bromsar? :o

Okej, har också hört om Effol Horse Fly Blocker (Effol Brems Blocker) har ni någon erfarenhet av detta spray?

Jag har en flaska vidrig hjorthornsolja som jag fick av min hovslagare. Luktar inte direkt mumma, man vill knappt komma i närheten av sin häst så jag förstår att krypen inte vill det heller.

Jag använder också Absorbine ultrashield tycker den är superbra och det enda jag provat som funkar!

Den från Effol köpte jag isomras för att prova och jag tyckte den var totalt värdelös!

Effol bremsen blocker tycker jag är överlägsen, men använder den inte då jag har tävlande travhäst och Ultrashield är ett av få insektsmedel som finns med på karenslistan. Vågar alltså inte använda effols utan att veta hur det ger utslag på dopingprov.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka