Flugspray som fungerar??

Sv: Flugspray som fungerar??

Jag tycker Ultrashield fungerar bäst :)

Jag sprayar och sprayar men broms och blinnnigar verkar skita i det och förföljer oss i stora svärmar, hästen blir helt förtvivlad och det går knapt att rida....:crazy:

Just nu använder jag Renons (citrondoftande) och Prob (tjärdoftande) och inget verkar avskräcka dessa hemska bitande insekter. Har även provat Bremsenblocker, vilket luktar likadant som Prob och funkar lika bra (dåligt).... Det verkar vara antigen citron el tjärdoft på dom flesta medel.

Finns det verkligen inget medel som FUNKAR?
:confused:

Bremsen Blocker fr Effol.

den har jag som sagt provat, funkar icke.:(

har beställt ultrashield men den kommer aldrig, och affären svarar ej. och lokala affären har haft slut på allt flugmedel i veckor och vet inte när dom får in mer. riktigt kul. ^^

KL

Ultrashield vann testet i senaste Häst och Ryttare, i ett blindtest bland x antal hästägare där olika medel testades utan att hästägarna visste vilket medel de använde. Equimin kom 2:a.

Mina erfarenheter överrensstämmer med studien som sagt :)

kl

Efter att ha läst i en annan tråd här på buke så provade jag att spraya hästarna med väldigt utspädd jodopax.
Det fungerade över förväntan bra!
Vi hade mycket bromsar och min snälla pappa var ute och tittade till hästarna för att ha ihjäl så många som möjligt men tre dagar efter jag sprejat så vände dom otäcka djuren fortfarande och flög åt ett annat håll. :banana:

KL

Ultrashield vann testet i senaste Häst och Ryttare, i ett blindtest bland x antal hästägare där olika medel testades utan att hästägarna visste vilket medel de använde. Equimin kom 2:a.

Läste också det :)

Nu har jag tvättat ur Switch (som jag satte på för ca 2 veckor sedan) på båda hästarna och köpt UltraShield som jag har satt på i 3 dagar nu. Märkbar förbättring!

det låter ju lovande! om jag nu bara får den nån gång så..... :p

annars får jag testa jod-tipset. hur ska man blanda?

jag har ett som är skitbra!!!är det som funkat bäst av alla hittade det för ett par år sedan.
är inget spray men ett medel man blandar ut med vatten.RB 86 heter det!
men det funkar bra om man tar på det en gång om dagen.
andvänder en vanlig diskborste att applicera med!

Jag har också RB86 - men tycker det är lite besvärligt för om det inte är riktigt varmt väder så delar det på sig. Det blir tjocka klumpar resp vatten - istället för utblandad lösning som det ju ska vara... Eller har du något bra knep för att undvika det?

Jag har också tyckt att UltraShield är bra, ända tills i går, när jag stannade lite längre kvar i hagen...

Svampade på 3 av 4 unghästar, som var smått hysteriska när jag kom.
Men efter att fått på medel så såg jag riktigt hur en efter en bara slappnade av och lugnade ner sig till att nästan somna. Alla myggorna väck!!

Den sista lilla rackaren ville dock inte låta sig fångas, så det tog lite tid innan jag fått på honom medlet. Döm om min förvåning när jag då ser hur en efter en av de första 3 fullkomligen fylls med myggor igen!! Det satt säkert 30 st mygg per ganasch, detta trots att jag alltså svampat på US bara 15 min innan. Så nu är jag djupt besviken på detta medel!!

Till saken hör att vi tillhör ett extremt myggdrabbat område som är omskrivet i press, så vi har inte LITE mygg här, men längre än en kvart borde de dyra dropparna stå pall iallafall...

Något som vet om US tar död på insekterna eller bara håller dem undan?
Det står ju "kills" på flaskan, så isåfall går våra hästar runt som vandrande giftpinnar...

Jag har provat många olika men inget verkar funka bra för mig.. "/
Så jag bestämde mig att blanda vanlig matolja med vitlök, fungerade super och sitter i några dagar (beror på vädret) Man pressar lite vitlök och blandar med någon dl matolja, låter stå en stund (jag väntade en dag) och använd! fungerar super, man tar bara oljan och smörjer där det behövs, dock så använder jag det inte på huvudet, då jag inte vill ha vitlök vid min hästs ögon, där tar jag bara vanlig helosan eller skillingaryds hästsalva. Oljan mjukar ju även upp så har hästen gamla sår där så läker dom, men jag smörjer inte det på öppna sår.

Det finns ju dom om ger hästarna vitlök och vissa ger dom ju matolja så det är ju helt ofarligt :)

KL

Men testade dom bara tre sorter?

Den jodopax lösningen jag sprayade med var väldigt svag.
Jag vet inte riktigt i vilka proportioner för jag tog en färdigblandad brukslösning och spädde med minst tio ggr vatten.

Vätskan ska vara ganska ljus, nästan gul.

Det var tre sorter och typ fem hästägare. Om jag minns rätt hade alla fått 2-4 på betygsskalan 1-5.

Den jodopax lösningen jag sprayade med var väldigt svag.
Jag vet inte riktigt i vilka proportioner för jag tog en färdigblandad brukslösning och spädde med minst tio ggr vatten.

Vätskan ska vara ganska ljus, nästan gul.

Låter som ett toppentips! Varför har jag inte läst om det tidigare :) Funkar det mot "allt", även mygg och fästingjäklar?

Jag använder Ultrashield och det funkar SUPER! :idea:

Dock står det att produkten håller i sig i ca 14dagar men jag skulle vilja säga ungefär en vecka.. Men det beror ju iofs på att hon svettas bort ganska mycket och att det regnar bort så..
Men jag rekommenderar verkligen Ultrashield, det är den bästa jag har testat! :love:

Jag har också RB86 - men tycker det är lite besvärligt för om det inte är riktigt varmt väder så delar det på sig. Det blir tjocka klumpar resp vatten - istället för utblandad lösning som det ju ska vara... Eller har du något bra knep för att undvika det?

aaokej det håller jag med om väldigt besvärligt på dtre viset för klumpa sig är det väldigt bra på!
men tycker endå dte funkar rätt bra,bästa jag haft hittills!

Liknande trådar

Hästvård Vi har för tillfället extrema problem här dels har vi som alltid extrem blinnig/broms invasion dagtid vilket vi brukar lösa med att låta...
Svar
4
· Visningar
2 453
Senast: kemppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka