Flugspray som fungerar??

Sv: Flugspray som fungerar??

är inte så säker på det, pratade med grannen här (som säkert är runt 80) och han berättade att när han var liten pojke och dom skulle köra in höet med hästarna så fick dom starta vid 4-5 tiden på morgonen annars blev hästarna helt uppätna och väldigt oroliga.

har beställt ultrashield men läste precis en norsk artikel, och där är det nu förbjudet att använda ultrashield på hästen, dom har skrivit på flaskan att det ska spraya i "omgivningen". så man blir ju lite fundersam. hur tryggt är det eg? :crazy:

Jag använder Stasseks. Den fungerar jättebra, men får inte säljas i Sverige längre.

Använder du den som man ska då?
Nu har jag ingen bruksanvisning här, men den ska ju sprayas på dagligen i några dagar, sen upprepa mellan 7-14 dagar senare beroende på vädret typ.

Min jättekänsliga exemhäst får inga reaktioner alls av Ultrashield, då måste jag
ändå tvätta hans täcke 2 ggr, sista gången i bara vatten, annars så får han
hundratals utslag över hela kroppen. Tvättmedlet har varenda miljöbeteckning
som går att uppbringa :crazy:.

Stassek gjorde Equimin sommarspray - den gick i grönt nästan - den var bra

ja precis den var det, men de har slutat ta in den till försäljning i sverige pga EU restriktioner vad jag vet. Som jag vill minnas var det citronellan som blev förbjuden - dvs essensen i den som verkar......

Jaha, okej. Det hade jag faktiskt ingen aning om.. Men vad ska man ha mot bromsarna då? För här hjälper inte Switchen mot bromsuslingarna:(
Får väl ta och testa Effol bromsblockerare då, eller innehåller den också samma medel?
Jag är inte så insatt i det där:o Har alltid blandat egen flugspray förut..

switch hjälper inte ett dyft mot bromsar - det är inte dess funktion alls, har aldrig varit.

läs nedan råd : )

har beställt ultrashield men läste precis en norsk artikel, och där är det nu förbjudet att använda ultrashield på hästen, dom har skrivit på flaskan att det ska spraya i "omgivningen". så man blir ju lite fundersam. hur tryggt är det eg? :crazy:

det är ett bekämpningsmedel precis som alla andra flugmedel, och klassat som sådant. varken mer eller mindre. bedöm själv, eftersom det är tillåtet för människor att hantera det och får säljas över disk - kan inte vara dödsfarlig med andra ord : )

Använder du den som man ska då?
Nu har jag ingen bruksanvisning här, men den ska ju sprayas på dagligen i några dagar, sen upprepa mellan 7-14 dagar senare beroende på vädret typ.

Jadå, hästen är ordentligt "grundad" och jag har sprayat mer efter regn/dusch eller var 7:e dag. Inga fler fästingar sen jag skrev förra inlägget, men det kan lika gärna bero på torkan. Blinningar, mygg och såna där jobbiga flugor som äter upp öronen finns dock kvar...

KL

Jag vill bara påminna om, att Switch, Flusa, Ultrashield mfl. inte går in i hudfettet, utan i hårremmens fett.

Någon eller några hade skrivit det men så är det alltså inte.

KL

Jag vill bara påminna om, att Switch, Flusa, Ultrashield mfl. inte går in i hudfettet, utan i hårremmens fett.

Någon eller några hade skrivit det men så är det alltså inte.

Precis - det stämmer bra - och är man en sån som alltså duschar och schamponerar sin häst var och varannan dag sommartid, så tar man alltså bort flugmedlets per ovan, effekt helt och hållet. det är heller inte alla som är medvetna om och därför är jag inte förvånad att de tycker att inga medel hjälper.

Japp, tycker även effekten minskar efter mycket regnande, alltså även sköljning utan schampo

switch hjälper inte ett dyft mot bromsar - det är inte dess funktion alls, har aldrig varit.

läs nedan råd : )

Självklart vet jag att Swich bara är till för knott och fästingar, men eftersom den hjälpte mot flugor och mygg så hade jag ett svagt hopp att det skulle hjälpa mot bromsarna också..

*kl*
Vad har ni på digivande ston + föl då?
Ultra Shield ska man ju inte ha då.

Ja, det undrar jag också?
Jag kladdar in utsatta ställen med rapsolja och det hjälper just där, men man kan ju inte smörja in hela hästen i olja:eek:

prova att blanda såpa och vatten, ca två dl såpa och åtta dl vatten. jag har hällt det i en flaska med spraykork och sprayar hästen med det före ridturer. det funkar ganska bra tycker jag :P även om hela stallet luktar såpa :grin:

såpa luktar gott tycker jag. Jag använder såpvatten för att svampa av hästarna om de blivit svettiga och jag tycker det hjälper lite mot insekter i alla fall. Det är dessutom både billigt och miljövänligt

jag har ett som är skitbra!!!är det som funkat bäst av alla hittade det för ett par år sedan.
är inget spray men ett medel man blandar ut med vatten.RB 86 heter det!
men det funkar bra om man tar på det en gång om dagen.
andvänder en vanlig diskborste att applicera med!

Senast ändrad:

Jag tycker att Scudo från Veredus fungerar riktigt bra! Dock har jag för mig att det inte säljs längre (innehåller kanske citronella?). Renons funkar för en ridtur men inte en hel dag i hagen.
Sen har jag Skillingaryd-salva på juvren.

Liknande trådar

Hästvård Vi har för tillfället extrema problem här dels har vi som alltid extrem blinnig/broms invasion dagtid vilket vi brukar lösa med att låta...
Svar
4
· Visningar
2 453
Senast: kemppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka