Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Elina8

Trådstartare
Hästarna i stallet hade bråkat lite (de har inte gått ihop så länge) och de hade fått småsår på bogen båda två. Den ena hästen fick inte så mycket ompyssling när de var nya för de var inte stora alls.
Men nu har flugorna bitit upp såren gång på gång. De är lite mindre än de var från början, men de äter fortfarnade på det sårita i mitten. Så det får aldrig chans att läka.

Först hade sköttjejen lagt på helosan vilket jag sa inte var så bra på den sortens lite blötare köttigare sår, eftersom det är så fett. Men sen har vi provat med hästsalva för att hålla bort flugorna men det funkar inte. Och vi har tvättat med sårtvätt och sprayat med sån där desinficerande sårspray (som jag hade på den andra hästens sår när de var nya och de läkte direkt.) men det har inte funkat så jättebra heller.
Vill ju inte spryta flugspray i såret, känns inte så bra.

Det största såret är kanske som ett fingeravtryck eller en liten enkrona. Sen har han några lite mindre runt om. Jag tror det är 5-6 småsår.

Vad ska vi göra för att få det att läka?
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Skillingsrydssalva. Flugor hates it!
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

sätt på ett bogskydd.

man ska inte ha skillingarydsalva i sår, det är alltför starkt. dessutom är den farlig att ha i solen pga den är så fet. kan ge brännskador.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Jag brukar sätta runt såren. Det räcker med lukten för att de ska sky såren. Några brännskador har vi aldrig sett till trots många års användning.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Rejält med blåspray eller aloe vera gel är oxå bra.
Har själv en ponny som blivit illa biten av insekterna o som flugorna bara älskar, kletar på AV en gång om dagen o nu är det fina skorpor på alla betten, behandlat i 3 dagar nu
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Ja, aloe vera är toppen för snabb sårläkning.:)
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Jag vill också tipsa om Skillingarydssalva.

Nu vet jag ju inte hur såren på era hästar ser ut men jag brukar nog inte ta salva i "köttiga" sår. Sätt då runt om. Men när det torkat till kletar jag rätt på. Har aldrig sett negativa effekter. Den salvan är outstanding! Tycker dock inte om att få den på fingrarna så jag har gummihandske när jag kletar på.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

lägg på en kompress på såren och tejpa kanterna med silvertejp tills de har läkt.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Sprayplåster med tjära i är det bästa, blir som en skyddande plastfilm men andas ändå. Finns både med och utan tjära men just den med tjära i är guld när det är flugor. Finns lite olika märken min hästaffär har den som heter Tarplaster, den innehåller tjära. Får du inte tag på med tjära så prova vanlig ger ju skydd ändå (finns i vanlig mataffär till människor)
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Tycker att Socatyl (receptsalva) fungerar utmärkt på sommaren på små sår för att slippa flugorna......
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Sprayplåster med tjära i är det bästa, blir som en skyddande plastfilm men andas ändå. Finns både med och utan tjära men just den med tjära i är guld när det är flugor. Finns lite olika märken min hästaffär har den som heter Tarplaster, den innehåller tjära. Får du inte tag på med tjära så prova vanlig ger ju skydd ändå (finns i vanlig mataffär till människor)

till TS

Jag fick låna en burk med Tarplaster av en i stallet - och det var även det jätteeffektivt! Inga flugor på det såret inte! Luktade en hel del tjära.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

KL

Zinkpasta är jättebra för läkningen av såret och håller instekter borta ifrån såret.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Jag tycker att 4S Hästsalva är bra!

Socatyl (eller Socatil, jag tror att den har bytt namn) fungerar också jättebra mot flugor, den stelnar och lägger sig som ett lock över såret.

Dock är den receptbelagd, och innehåller antibiotika, så det kanske inte är något man ska använda i onödan.
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Har testat hästsalvan och den funkar tyvärr inte.

Ska kika runt i hästafären och se vad som finns.

Att etjp fast nåt tror jag inte funkar så bra, kommer nog inte sitta på särskilt länge och jag vill inte tänka på vad som händer med pälsen när tejpen åker av
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Jag har samma problem med mitt ena sto på betet, flugor och knott älskar henne dom biter upp minisår på benen och under magen som sen blir till ganska stora nästintill inflammerande sår:mad:.

Så jag tvättade rent alla sår och letade fram min Socatyl salva häromdagen och satte på överallt, det är helt kanon. Det stelnar och blir till en hård "hinna". Nu finns det inte en fluga på ett enda sår:laugh: dom kommer inte igenom hinnan:devil: och såren har börjat läka.:banana:

Fattar inte varför dom älskar henne så, dom andra tre damerna biter dom inte alls på på samma sätt. Stackarn..
 
Sv: Flugorna biter på såren, vad ska jag göra?

Avmaskningsmedel runt sårkanterna har jag fått tips om.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Hej! För ca en vecka sen så blev min häst troligen biten av en jorgeting i mungipan. Det svullnade upp rejält och har blivit till ett...
Svar
6
· Visningar
2 505
Senast: Totola
·
E
Hästvård I augusti fick hästen ett litet sår på baken (på skinkan, ca 5 cm från svansen på sidan liksom) , någon annan häst hade uppenbarligen...
Svar
15
· Visningar
1 500
Senast: Egonson
·
B
Hästvård Jag har ett sår som inte vill läka han har nu haft det i 5 dagar och jag har använt 4 ess salva, jodopax, blåspray och helosan salva...
Svar
16
· Visningar
1 685
Senast: Naggur
·
E
Hästvård Syrrans häst har fått ett mysko sår på sidan av halsen. För en vecka sedan upptäckte vi att han hade ett 1-krone stort sår på höger...
Svar
9
· Visningar
1 560
Senast: Rotterö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp