lisa412

Trådstartare
Jag har just nu massor av fruktflugor (är det så dom kallas?) i min lägenhet. De verkar hålla till i köket och badrummet. Vars kommer de ifrån??? Jag har ingen frukt och inga blommor?
Hur får man bort dom?

Sv: Flugor

Jag har förstått att de lever på trevligt gojs i skräpkorg (bioavfall) och avlopp.

Ha om möjligt lock på skräpkorgen, rensa ur avloppen ofta och sen det enklaste: ställ fram fälla bestående av glas med en del vatten, några droppar diskmedel, en del vinäger och två delar honung.

Ja det är nog avloppen då. Får ta och rensa det.....

Har ställt ut ett glas med vinäger och diskmedel och det funkade ok. Går det ännu bättre om man har i honung också?

Samma problem här. Har satt ut muggar med vinäger, sirap och diskmedel i. De gillar att sitta på kanten, inte så många som trillar i. Jagar runt med dammsugaren också flera gånger om dagen, häller kokhett vatten i avloppet och sedan täpper igen. Tycker inte det har minskat nämnvärt under veckan men det är bara att fortsätta jaga :D

Samma problem här. Har satt ut muggar med vinäger, sirap och diskmedel i. De gillar att sitta på kanten, inte så många som trillar i. Jagar runt med dammsugaren också flera gånger om dagen, häller kokhett vatten i avloppet och sedan täpper igen. Tycker inte det har minskat nämnvärt under veckan men det är bara att fortsätta jaga :D

Ta en liten behållare, typ äggkopp och fyll på med blandningen ända upp till kanten så trillar dom i. :)

Nu är det som att de helt plötsligt försvunnit!? För en stund sen var det massor, nu är de borta....

Men det gömmer sig väl nånstans. Känns så ofräsht! Tror det blir storstädning i helgen!

Har förmodligen hittat boven i dramat. Ärtskidor jag glömt bort i skafferiet.......

Jag fick tips av en "Bukare" att sticka brunna tändstickor med svavlet nedåt i alla blomkrukor när jag hade en invasion och det är banne mig det enda knep som funkat till 100%!

Ah, det måste jag prova, har invasion i mina krukor pga kass jord. Orkar inte plantera om alla blommor igen.. Har flugfällor står i burk på vardera fönsterbräda, men de kryper ju i jorden de små äcklen. Såna gula klisterlappar sitter överallt o blir fulla på en dag. Men nu ska jag gå o elda tändstickor :devil:

När jag har fått i köket så kör jag alltid följande:

På kvällen före läggdags tar jag bort all frukt o grönsaker som ev ligger framme. Jag tar upp ev skal etc ur slasken och slänger, knyter igen påsarna ordentligt och kör gärna en påse över öppningen för att verkligen stänga. Om jag har disk, så tömmer jag ur allt vatten ur skålar, glas, tallrikar o vänder dem upp och ner i diskhon så det inte finns några vattensamlingar. Sen kör jag en vända med vattenkokaren o häller kokande vatten i både slask och diskho, och sen droppar jag ett par droppar diskmedel i avloppet för att bryta ytspänningen där. En glasburk häller jag lite vatten i, en skvätt vinäger o några droppar diskmedel. Sen kan man gå o sova... o dagen efter brukar man kunna tömma ut en 20-30 flugor ur burken, de som eventuellt var i avloppet har man ju avlivat med kokande vatten, då brukar det vara slut sen :)

Liknande trådar

Hemmet Köket är verkligen det minst spännande rummet i min lägenhet och jag vill försöka ändra det. Har planer på två tavlor som är 50x70 på...
2
Svar
26
· Visningar
964
Senast: Badger
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
593
Senast: Acto
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix