Flugor / myggor / bromsar mm

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kryptonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 980
K

Kryptonit

Snart så kmr alla insekter :( vill veta vad ni brukar använda på sommaren för o skydda pållarna mot dessa otäcka fasor. Så lite frågor:

Använder du flugtäcke vrf / vrf inte?
Vilket medel / spray?
Var är dt köpt?
Pris?
Vilka medel har du använt?
Flughuva / pannband?
Testat vitlök bra / dåligt?
Får du ofta problem med fästingar?
Hjälper fästingspray?
Några andra tips hur man kan skydda pållarna när dt är som värst?

(hoppas dt blev rätt forum)

Sv: Flugor / myggor / bromsar mm

Jag brukar använda flugtäcke när han står hos mina kusiner, samt oftast flughuva (han får lätt skav av den). Sedan när han är uppe hos oss, går han naken, eftersom det är vid havet, och därför inte så mycket flugor. Som flugrspray använder jag dr. Schattes, vilket är superbra! När myggen är som värst hos mina kusiner får han något ultrasuperstarkt medel, som är giftigt, men fungerar ack så bra. (att han får ett sådant starkt medel är för att han får riktiga utslag av insektsbett).

Jag använder inte flugtäcke. Jag har både flughuva och pannband. Pållen lyckades på nått vist få av sig bara flugpannbandet o då köpte vi flughuva med det lyckades han osså slita av sig, så jag varierar lite. JAg har inte haft problem med fästingar har använt Switch on eller vad medlet heter och det fungerar bra tycker jag..:)Brukar inte ha så stora problem med flugor o insekter peppar peppar :)

jag använder flugtäcke från grodden tror jag.. då var det extrapris 500 :.. det är jätte bra, det är dragkedja vid halsen, långt på sidorna och magplatta.. jag använder massor av olika flugmedel, ingen bestämd sort.. jag brukar ställa hästarna i en hage med träd och skugga (i sommarhagen är det både träd och gräs), för att dom brukar tycka det är skönt att vila från solen och dom kan ju dessutom klia sej på träden... jag brukar ha flughuvor köpta på ullared, dom är jättebra och billiga... :) det är flughuva som skyddar hela ansiktet + öronen :) mina hästar ser alltså ut som ufon med alla flugskydds saker på :D jag har flughuva för att dom inte ska behöva ha flugor krypande i ögona... om man inte har det så ökar risken att nån fluga lägger ägg i ögat, vilket inte är så kul... dom värsta och varmaste dagarna brukar mina hästar få stå inne ett par timmar mitt på dan, i ett svalt och nästan flugfritt stall :) dom är ute länge ändå..

:idea:
ett bra tips till stallet : om man har fönster som är öppna så kan man sätta tyg ( tyg som det är på flughuvor och flugtäcken) utanför fönstret så kmr det inte in flugor den vägen.. om dörren står öppen kan man ha samma slags tyg där, som man kan hänga upp i spikar eller liknande, så att dete går att ta ner oxå... det fungerar jättebra hemma hos oss iaf !!! :idea:

glömde visst en fråga om fästingar :D mina brukar inte få så mkt fästingar så jag har inte testat fästingmedel.. :D

Hemmagjort instektsmedel. timjan, vatten och grönsåpa. Funkar bra.
Är billigt och naturvänligt.

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 678
Senast: lil-sis
·
Hästvård Inte riktigt säker om jag skulle posta denna tråd på utrustning eller hästvård men den landade här så får den väl flyttas på om det ska...
Svar
4
· Visningar
1 767
Senast: affinity
·
Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 312
Senast: Totola
·
Hästvård Jag var in på ridsportbutiken idag för att köpa medel mot odjuren för favoritdjuren. :p Sa att jag ville ha en som täckte för broms... 2 3
Svar
40
· Visningar
11 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka