Effol Broms Blockare + effektiv mer än 5 timmar?

Sv: Effol Broms Blockare + effektiv mer än 5 timmar?

Jag tycker effols bromsblocker fungerar bäst här... Visst valacken har en del broms på sig men det blir helt kart en förbättring...
Jag sprayar min 3-4ggr dag... Mig gör det inget, eftersom jag har hästarna utanför fönstret..:p

Bromsinvasion!

Den stackars hästen har numera sår som ska göras rent och smörjas in hela tiden också, hemska djur:cry: - (bromasarna alltså:mad:)
Det positiva är väl att han inte har fått några nya sår sen vi började med effol... Så nytta gör den

*kl*

Summa sumarum av att jag frågat runt verkar vara att alla medel funkar, för någon, och alla medel är kass, för någon. Och bromsar är skitdjur och någon vetenskapsman borde skapa ett virus som kan sprida sig hejvillt bland dessa och utrota dom, och det skulle vara det enda bra skydded...

Eksemtäcke med juverskydd är det bästa.
hur bra är det att spruta på dem dagligen?

min ena tål inte Switch, men har tålt ultran, men fick bölder på halsen så nu är det slut- de står inne hela dagarna!!

Tyvärr har inte jag den möjligheten, och juverskydd på hingstar skulle nog inte vara så uppskattat när det är dags att kissa. :p

Jag fick tidigare ikväll tips om att koka dill och citron (tror jag det var). Någon som testat det?

Har hört att dill ska vara bra mot tvestjärtar när man kampar. Om man lägger färsk dill i lådorna, runt sängar mm så ska det minska på dessa små monster. Sista delen lite OT, bara en reflexion.

Vart köper man ett juverskydd? :laugh:

Min häst har inga sår där men det skadar inte att förebygga! :idea: :D

Precis så har vi det här också!! Från och med juli månad är sommaren förstörd. Undrar också varför det har blivit värre de senaste åren?

Funderat över det där, inte bara nu, utan förr med. För absolut att t ex jag och Centaur verkar ha mer broms än 'er'. Samtidigt, även om vi har mer - så borde ju medel funka ändå? Kanske något kortare tid etc, men ändå? För även om de är fler, så skyr de medel X borde de göra det oavsett om det är 1, 10 eller 100 bromsar?

..

Vi brukar inte ha så stora bekymmer med broms här i Dalarna, visst finns det några, har alltid haft ett gäng av ca 10 stycken som "förföljer" oss när vi går från hagen till stallet, dessa är så stora att de sett ut som bin.. men är någon sorts broms, dock så flyger de mest runt och vaktar på oss..?

Sen har det ju blivit något litet bett här och där..

Men denna sommar, det är det värsta jag upplevt, bromsar överallt, hästarna, speciellt den ene är fulla i bulor och bett.. Har aldrig sett dess like.

Vi brukar ha mest knottproblem här, men i år är det annorlunda.

Inget medel verkar vara tillräckligt effektivt.

Har Switch, Ultra Shield, jo, vet att man inte ska ha dom tillsammans, men det har vi haft varje år..funkat bra, sen så smörjs det med Skillingarydsalvan varje kväll på skapen, i virvlar osv där knotten gillar att vara.

Har också Silonsalva som jag sätter på bromsbetten, ger ett i alla fall tillfälligt skydd på de sår som blir, bromsen sliter av bitar ser det ut som... *brrrr*

Nästan så jag önskar en regnig sommar...

Nästan så jag önskar en regnig sommar...

Jag skulle gärna hoppa över sommaren helt. Igår var jag ute en stund i shorts, hann med att få fem bromsbett på mindre än en timme och det gör ONT när de bits. Hjälper ju inte heller att ta på sig varma jeans för inte nog med att man då svettas och lockar till sig ännu mer kryp broms:devil: biter ju igenom jeansen :mad:

Mina hästar har sin ligghall och får komma in i stallet mitt på dagen. Sprayar dessutom med Ultrashield men de har knölar efter bett i alla fall och framförallt den ena (den ljusaste, skulle inte bromsar föredra mörka hästar?) blir mycket stressad av bromsarna

Jag sprayar mina 3-4 ggr /dag + att dom har täcken .
Äääääälskar att lyckas spraya direkt på dom jäklarna !! ( Bromsen alltså )
ca 5 timmar räcker det nog, så det blir dyrt med 3 hästar som sprayas !

Hej från Hambo

Det enda som jag tycker tar bromsen är just Effol Bromsblocker.
"Grundar" hästen med Flusa, sedan Bromsblocker för att avskräcka bromsen och 4Ess tjärsalva på juvret och fram på magen. Min häst har klarat sig otroligt bra i sommar trots bromsinvationen.

Dock så är ju effekten av sprayen kortvarig, men det hjälper. Ultra Shield har jag enbart dålig erfarenhet av. Tror helt enkelt att man får prova sig fram till vad som fungerar bäst för just sin häst.

KL
Svarade dig på FB men skriver här ändå då det finns fler här som säkert också undrar, sällar mig till de som tycker att Effol Bromsblockare är det bästa eftersom de faktiskt avskräcker bromsarna. Under veckan jag var borta och hon passades hade hon ganska mycket bett men nu när jag är hemma och gör på mitt sätt, dvs sprayar rikligt på med medlet har antalet bett minskat. Jag sprayar lite halvhjärtat innan ridning om jag inte ska rida i ridhus och sen sprayar jag på REJÄLT innan utsläpp. (rider för det mesta på förmiddagen, senast kl 12 just för att kunna spraya på och effekten avtar mot kvällen och då minskar ju också antalet insekter.

Hon har inga men av medlet även om det är starkt. Switch funkar inte, RB86 är väl förbjudet nu men jag vet inte om hur det fungerar, Ultra Shield får man spraya på ofta, för min del varannan dag och det skrämmer inte ens blinningar eller bromsar.

Jag hittar inget flugtäcke som sitter bra och är inne på eksemtäcke istället men jag vet inte, jag har ingen större plånbok just nu...

Insektbett på juver och skap - smörj in med hästsalva (tjärsalva) det fungerar fint! Dock har min häst inte problem med insekter runt juver. Jag experimenterar dessutom i år lite med hur mycket medel man kan ha på hästen utan att den tar skada av det, jag dränker nämligen frambenen i bromsblockare, inte sett fler styngflugägg :banana:

*kl*

Finns det någon motsvarighet till juverskydd för valacker? Vi har "ok" med regnbroms (som det verkar heta enligt denna tråden?) men min stackars häst blir helt uppäten framför skapet och framförallt på insidan av bakbenen (framför skapet mot magen har han stora, hårda svullnader efter bett. Skillingaryd hjälper inte (mkt rikligt på hela området minst 1 g/dag innan utsläpp), nu testar jag renons flugsalva.

Morsans sto har inga problem alls i det området, hon får mugg i stället ;)

KL

TS

Bäst hos oss funkar Flusa och ett ordentligt flugtäcke om de ska vara ute, eller så uppstallning.
Effol, flyveil och flug-ländtäcke vid ridning (som sker sent på kvällen).

Vi har ändå inte SÅ mkt broms!

Senast ändrad av en moderator:

ta tjärsalva på de nedre regionerna. håller i evighet.

Jag trodde tjärsalva och skillingaryd var samma sak?!

Jag har också provat bromsblocker för första gången nu och är possetivt överaskad. Man får ju som med de flesta medel, inte fjutta på lite bara. Det sprayas ordentligt och borstas eller stryks ut över hela kroppen.

Men trots avsaknad av täcke och flughuva så har hon inte ett märke efter broms på sig. inte heller uppäten av knott eller mygg under magen och så. Broms finns det! Hästkompisen i hagen är full av bulor över hela kroppen och då har han täcke på sig och hemkokat medel plus skillingaryd.

Min har switch ca var 6:e v. Ultra shield enligt anvisning, skillingaryd under magen (mycket tunt lager) sen bromsblocker före ridtur och utsläpp i hagen.

*kl*

Jag överdoserar av skillingaryd salvan på skapet och under magen där han han få en hel del bett innan jag reagerade....
Nu när det varit jättevarmt har jag förbrukat en halvburk på 2-3 veckor. Sen har jag lite efoll på hela hästen och dränker sedan in honom i mitt hemkokade flugmedel. Då klaran han sig rätt bra och allt till en skapligt låg kostnad(perioden mellan scn slutar betala ut pengar och sommarjobbet betalar ut lön är inte rolig)
I det hemkokade har jag vitlök, vinäger och rosmarin, samt en hel del eteriska oljor(citronella, lavendel, tee trea, geranium(?) m.m)

Kontakta JA Industri & Gårdsservice:

JA Industri & Gårdsservice
Ölme Karlslund
681 94 Kristinehamn

Mobil: 070-2651036
Detta företag har hjorthornsolja, luktar pest men effektivt mot broms, Jag har testat

Förr sålde Apoteket Hjorthornsolja på sprayburk.

köpte för ngt år sen av liknande företag o fick i flaska. Det gick sedan inte att spruta ut med ngt spraymunstycke som jag hade hemma.
försökte att blanda det med vatten men det blev stopp.

Annars är det nog det bästa- även som antibitmedel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka