Flugor, massvis med flugor!

J

Jallzon

Där jag har min häst är det massvis med flugor, ursh!
När man rider så plågas nästan hästarna och en själv av alla äckliga
flygfän, tex, flugor, bromsar, och andra sorters bit djur som suger blod på våra vackra vänner. Jag har hört att man han ta på tandkräm i hästens ansikte och på ben, det ska tydligen hålla flugor och liknande borta, är det nån som kommer på nått skadligt att ha det?? Jag är inte så haj på det där riktigt, men jag vet folk som har det och funderar själv på att börja anväda det, men vill känna mej säker innan, nån mer som är osäker? Lr låter idén fullständigt sjuk?

Elin
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

Alla kreativa idéer är värda att pröva.;)
Se upp med ögonen bara. Jag råkade få tandkräm i ögat en gång och fy fan vad det sved.
Jag skulle ha smetat in mig själv och satt mig i solen ngra timmar för att se vad som händer, innan jag använder det på hästarna.
Jag kan tänka mig att pälsen blir stel, så man bör nog undvika sadelstaden.
Du får gärna meddela resultatet om du testar.
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

Jo jag tänkte ta det nån gång snart som möjligt, men jag hör av mej till alla flughatare, men alla galna häst älskare (;
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

hmm.. jag hade nog inte faktiskt. eller i alla fall inte i huvudet. På konfalägret för ett par år sedan så var det små lekar. I en utmanades man och en kille i varje grupp skulle smeta hela ansiktet med tandkräm. Fy som de såg ut efterår. Rösa och glammiga och helt iriterade i ögonen... nja.. inte en bra ide,. Tror jag i alla fall.
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

Jaha okej, men det kanske beror på vad man har för tandkräm?? :P
men man behöver ju inte ta en stor tub med extra menthol och små slip kristaller i, utan typ nån svagare tandkräm, nån gel?
Men det var nån som var med på radion här om dagen som hade det på sin häst och alla sorters flug fän håll sig tydligen bortom räckhåll!
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

Hejsan!

Det här var något helt nytt! Har aldrig hört talas om att tandkräm skulle fungera mot blodsugande insekter. Hur går detta till, rent praktiskt, när du sätter tandkräm på hästen? Jag menar, det är ju lite svårt att spraya på över hästens kropp. Smetar du bara ut det på vissa utsatta ställen då eller?

Jag är jättenyfiken! Tala gärna om ifall det var effektivt och hur du gjorde, om du nu provar.
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

jag vet en tjej som kokade starkt te och lät det kallna och sen hällde på sprayflaska med lika delar koncentrerad äppelcidervinäger och hon sa att det funkade skitbra. Kanske värt att testa.
 
Sv: Flugor, massvis med flugor!

Jag har hört det där med starkt te & äppelcidervinäger också! :)

Nej men det är väl bara att smeta ut sträck, visst, det kanske inte blir så snyggt, men hästen dör nog inte av att gå omkring med lite sträck i ansiktet, bättre det än massa flugor och skit i ansiktet.
 

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp