Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Öppnade en hösilagebal igår och det kryllade av bananflugor från den. Det känns inte alls kul och jag har ingen lust att fodra med höet. Men är det farligt? Jag har ingen möjlighet att fixa nytt hö idag
Tack för svaret. Då vet jag. Jag tror dom kommer från höet och inte plasten men är inte säkerLever det flugor i balen och inte bara i plasten skulle jag aldrig fodra med det. Tanken med plasten är att fodret ska konserveras i syrefri miljö och är det flugor i har inte plasten varit tät = otjänligt som foder.
Hur gör du rent praktiskt när du fryser och matar med silaget sen? har ursprungliga ts halten nån skillnad för frysningen?Jag skulle tro balen haft hål. Jag fryser mitt silage den varma årstiden. Men glömde frysa en bal när jag öppnade den på morgonen. På kvällen var det "bananflugeinvasion". Och balen varm inuti. Så de kommer fort när det är öppet. Men aldrig varit med om flugor varken i plast eller precis öppnad bal. Skulle inte fodra med den.
Hur gör du rent praktiskt när du fryser och matar med silaget sen? har ursprungliga ts halten nån skillnad för frysningen?