E

elinandersson

Har hört att man kan ge hästen äppelcidervinäger i maten som håller flugor borta och dessutom är bra för lederna.

Någon som vet hur man gör?

Jag hade tänkt prova ge det i maten mest för flugornas skull och då blir ju inte hästen så kletig heller. Men jag har ingen aning om man ska ge det utspätt eller som det är, och hur mycket?'

tacksam för svar :)

Sv: Flugmedel

Jag tror inte det gör någon större verkan att ge äppelcidervinäger till hästen för att slippa flugor.
Det finns många bra trådar ang. flugmedel så sök på dessa så får du många bra tips.
/Elisabeth

Jag ger Äppelcidervinäger i maten för ledernas skull. Jag köper en 5-litersdunk för hästar, finns på de flesta stora hästaffärer, med pump till och tar helt enkelt en pump vinäger i maten, en gång per dag. Min häst har aldrig varit så fri från förkylningar, etc.
Flugor vet jag inte om jag märkt någon skillnad emot. Det finns ju dock dekokter som man sprayar på hästen, vissa av dem innehåller vinäger.

Alanis

gjorde en blandning som jag fick tips på här på buke. Vinäger, vitlök o vatten. Att smörja på hästen mot insekter.
Det fungerade inte, flugorna traskade runt på hästen och det luktade mat om hela hästen. Dessutom skrattade alla åt mig.
Synd för jag gillar inte giftmedel. :cool:

Pröva gärna min blandning. Jag har använt den i många år på en drös hästar med gott resultat.
Nu förbättrad i år med kylbalsam för kylande effekt.

Vatten, 7,5 delar
Fodervinäger, 2 delar
Grönsåpa, 1 msk (endast för bindning av de eteriska oljorna) Kylbalsam/gele/spray 1/2 del
Eteriska oljor, ca 10 droppar av varje; (köpes på hälsokost, finns en sommarblandning (X) som innehåller några av nedan nämnda oljor ) Pepparmynta
Citronella (X)
Eucalyptus (X)
Lavendel (X)
Kryddnejlika (X)
(ev. teetreeoil, lite försiktigtsvarning då det kan ge allergisk reaktion)

För sprayning på häst både innan o efter ridning.
Använd också en skvätt i en spann vatten för att doppa ner svans (o ev. man) i. Bra doftvisp för en häst :idea:

Hoppas de inte skrattar åt dig nu ;)
mvh Catarina

bsmx skrev:
gjorde en blandning som jag fick tips på här på buke. Vinäger, vitlök o vatten. Att smörja på hästen mot insekter.
Det fungerade inte, flugorna traskade runt på hästen och det luktade mat om hela hästen. Dessutom skrattade alla åt mig.
Synd för jag gillar inte giftmedel. :cool:

Jag använder samma blandning MEN jag tillsätter även citronellaolja, 10 dr till 1 liter vätska (hälften vatten och hälften äppelcidervinäger). Citronellaoljan har en avstötande effekt på insekter. För övrigt så luktar pållan som en fransk gourmemiddag :d .

Jag tycker det funkar bra. Pållan är i alla fall inte uppäten av insekter trots att hon går på bete. Måste dock sprayas på varje dag.

/Lizzie

bsmx skrev:
Vart får man tag på de där oljorna?apotek?

Jag köper eteriska oljor i en butik som säljer kravmärkt mat, men de säljs även i hälsokostbutiker. Kan tillägga att jag nu även lagt till kryddnejlikaolja i min blandning, lika mycket som citronellaoljan. Funkar rätt OK mot broms.

/Lizzie

Var hittar jag citronellaoljan... letade överallt förra sommaren och hittade den aldrig... den är ett måste tror jag... hatar broms och hästarna skall vi inte tala om, de står i skogen dygnet runt nästan, de törs nästan inte komma ut å beta...

//Skrutt

står ¨på dunken vad som är en normal dos.
Hästarna brukar finna det smakligt.

även bra när man har tex en febrig häst som man vill dricker mycket, att då blanda i dricksvattnet

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar