*tove*

Trådstartare
Finns det något som hjälper mot flugor/blindningar/myggor egentligen? Tycker de flugmedel jag provat typ inte har hjälpt någonting. Är det någon som har några tips på nått som funkar, eller är det bara att stå ut?

Sv: Flugmedel

Recept på flugmedel (Kapat rakt av från en blogg...)
Här kommer receptet för er som vill göra ett eget flugmedel åt era hästar.
Flugmedlet går även bra att använda på hundar!

Du behöver:
- 1/2 liter vinäger
- 1 liter vatten
- 1 hel vitlök
- 1 kryddburk rosmarin

Skär den hela vitlöken i småbitar. Lägg alla ingredienserna i en kastrull och låt småputtra i någon timme. Ställ in medlet i kylen i ett dygn. Sila sedan blandningen och fyll på med en liter vatten. Fyll sedan på en sprayflaska och medlet är färdigt att användas på hästar och hundar! Det går även bra att hälla lite flugmedel i en spann och sedan badda på med svamp om man har hästar som är rädda för sprutflaskor.

Obs - det luktar bäver då man kokar denna brygd.

Du behöver:
- 1/2 liter vinäger
- 1 liter vatten
- 1 hel vitlök
- 1 kryddburk rosmarin

Den har jag oxå provat och den funkar hyggligt ett tag. Brukar använda innan ridtur för att slippa det värsta.
Har nyss köpt prob deo och det verkar än så länge funka riktigt bra :)
Annars är det väl den svarta flaskan som jag aldrig minns vad den heter, ultra ??? nånting... som har fungerat bäst.

Håller med dig, min stackars häst är knottens älsklings rätt. Men hemkoket som nämndes tidigare har funkat ganska bra, annars letar jag efter något som är tillräckligt starkt för att även skydda henne. Jag vet inte vad jag gör snart, hon blir ju helt uppäten och kan inte njuta av sommaren...

Som i alla andra flugmedelstrådar så fortsätter jag att slå ett hårt slag för Flusa.

Flusan tar knotten och de små flygfäna.
Effol Bromsblocker tar bromsen helt ok, men den behöver dock sprayas på dagligen för att ha effekt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 445
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 154
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
452
Senast: Avalbane
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka