Flughuva eller flugpannband??

Sv: Flughuva eller flugpannband??

har du testat flera sorter då?? många är ju helt värdelösa... huvorna med tjockt nät är även svåra att se igenom. såna surar mina ordentligt över! störande att inte se vart man går...

jacsons är som sagt kanon, jättemjuk o fin, dessutom billig.:)

De som jag har provat har varit mjuka, det som jag tror är problemet är att pållan försöker klia bort huvan och då kommer den emot ögat (under tiden hon kliar). Efter tillräckligt många kliningar så blir ögat irriterat och fullt med gegga.

Eftersom pannband fungerar så bra så använder jag dem istället.

Jag använder det även vid ridning.

knapp

Jag har huva utan öron på båda mina hästar när de går i sommarhagen, men nu när jag inte flyttat dem än så har varmblodet en flyveil (stavning?) på grimman och kallblodet har sin långa, tjocka pannlugg som hjälp. Varför jag har valt att ha huva i sommarhagen är för att det är inte alltid hästarna vill följa med mej när jag vill.. :angel: de trivs bra med det, och trivs dom trivs jag! :idea:

Men det enda jag har att lägga till konversationen är att om någon funderar på huva (sådan utan öron) så ta inte någon som är för mjuk i nätet om ni förstår, har varit med om att det skavit något grymt på ögonfransarna för att den har varit så mjuk och "legat an".. Tycker mer om den styva modellen, med teddy runt om. Har någon billig skit som funkar alldeles utmärkt på dem båda! :p

Huvan är det enda som får sitta kvar mer än en vecka på mina. Jag tar på huvan på hästarna ganska tidigt för att den ena hästen alltid får inflammation i ögonen annars, den andra har eksem och huvan ingår i setet hon har på sig sommartid och 2-åringen blir irriterad i ögonen. Det sista stoet går för tillfället utan i väntan på att min ekonomi blir bättre så jag kan inhandla någon dyrare modell med bättre passform. Hon får skav i form av öppna sår av den billigare vita huvorna.

Annars tycker jag att de billiga fungerar ganska bra. Mamma köpte en dyr huva för över 200-300:- till ögoninflammationshästen och den satt i 1-2 veckor innan den åkte av för gott. Jag har inte hittat den sedan dess så den ligger väl i hagen någonstans, tyvärr. Man blir lite less på sånt. Den satt i alla fall tills ögoninflammationerna försvann så lite nytta gjorde den.

Huvorna åker på när hästarna börjar få flugor i ögonen eller när solen kommer fram för eksemponnyn.

Huva (med öron) som går ner över mulen eftersom pollen får solexsem på sin rosa mule.

ar ni några bra tips på flughuvor utan öron?
mina hästar vill inte ha öron, de tar av sig huvorna då..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·
Utrustning Min Rambo flughuva är spårlöst försvunnen efter min semester, så behöver skaffa något nytt. Gillade mycket med den modellen, men hästen...
Svar
11
· Visningar
455
Senast: EZMK
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka