Flugägg på hästben. Bara skal???

bigganl

Trådstartare
Jag hörde häromdagen något som jag inte hört förut. Kanske har jag helt missat det.
När det gäller flugägg på hästarnas ben har har sedan 70 talet lärt mig att man ska ta bort dem så fort som möjligt för att hästarna inte ska få dem i sig. Logiskt för mig så jag har kört med det ända sedan dess. Har inte tidigare hört eller läst något annat heller, men jag kan ju ha missat nåt.

Häromdagen hörde jag hur en elev frågade sin tränare om hur han skulle få bort flugägg från hästens ben. Tränaren svarade då att det hjälper inte att ta bort dem för att den är nästan bara tomma skal som sitter där.

Detta har jag aldrig hört förut. Ni som är duktiga på avmaskning och allt som hör till: Stämmer det??

Sv: Flugägg på hästben. Bara skal???

Tror nog att det kan ligga sanning i det eftersom larverna kläcks och kryper sedan omkring i pälsen. Det är ju därför hästarna kliar sig som tusan där. Kvar blir ju givetvis skalen. Men man reducerar säkert antalet kläckningar eftersom väl alla gula inte kläcks direkt.

Om man tar bort dem i stort sett direkt så försvinner de väl tror jag?
Man behöver ju inte vänta tills de suttit där några månader.

Det kan säkert vara skal som sitter kvar, men tar man bort dem varje dag så bör man väl få bort några okläckta åtminstone? Varför chansa, sas.;)

självklart stämmer det inte. Om du plockar in din häst från hagen och den från ena dagen till den andra har fått styngflugeägg i pälsen, så plockar du bort dem och då har de INTE kläckts ännu.
Jag har faktiskt aldrig sett tomma skal sitta kvar i pälsen på hästen, när larven väl kläckts ramlar skalet bort direkt i stort sett.

Jag har hört samma sak men tycker det verkar konstigt att man påstår en sådan sak generellt. Jag tar alltid bort alla ägg jag hittar på Novan och de bör aldrig suttit mer än max 1 dygn. Jag vet ju inte om det är bara skal som sitter där men hoppas på att få bort så mycket larver som möjligt. Eftersom det ska klia rejält på dem när äggen kläkts så borde man märka det men jag har inte sett att hon har varit kliig i det området vilket gör att jag tror att äggen varit intakta då jag skrapat bort dem.
Även om jag tagit bort alla ägg jag sett så kommer jag att avmaska mot det eftersom det är svårt att veta ifall något kläkts och att det är svårt att se äggen i den vackert vaniljgula skimmelpälsen.

Lite OT men hur får man bort flugäggen på enklaste vis? Samma slit varje gång känns det som :crazy:

Om man tar bort dem i stort sett direkt så försvinner de väl tror jag?
Man behöver ju inte vänta tills de suttit där några månader.

Ja så resonerar jag också. Tar alltid bort dem direkt. Det var det tränaren menade inte hade någon effekt för när de sätter sig på benen så det det bara skalen kvar.
Finns det någon bra skrift att läsa om detta?

ja, jag har samma problem och därav samma fråga.
Ryktsten är dock mitt 1 val som det är nu, men finns det bättre sätt att få bort skiten?

självklart stämmer det inte. Om du plockar in din häst från hagen och den från ena dagen till den andra har fått styngflugeägg i pälsen, så plockar du bort dem och då har de INTE kläckts ännu.
Jag har faktiskt aldrig sett tomma skal sitta kvar i pälsen på hästen, när larven väl kläckts ramlar skalet bort direkt i stort sett.

Tack! Då är det fler som resonerar som jag. Jag var rädd att det kommit nya rön som jag missat. (tränaren är så välutbildad på ämnet häst att jag kände att jag inte kunde låta det passera utan att ta reda på mer) Men då fortsätter jag som innan. :)

Ja så resonerar jag också. Tar alltid bort dem direkt. Det var det tränaren menade inte hade någon effekt för när de sätter sig på benen så det det bara skalen kvar.
Finns det någon bra skrift att läsa om detta?

Men var är logiken i det?

Flugan kommer flygandes, sprutar ut TOMMA SKAL på hästen??? Var tog larverna i äggen vägen då då?

Larverna är i ägget i upp till ett par dagar beroende på temperatur och stimulans. Väntar man så är det såklart bara tomma skal.

Jag använder en vanlig engångs rakhyvel. Då går de bort lätt.
Det kör jag också med numera. Efter årtionden med plockande med naglarna testade jag i år med hyvel. Vips, borta på ett ögonblick:laugh: Undra hur många timmar jag förlorat på att inte testa hyvel förut...

Men var är logiken i det?

Flugan kommer flygandes, sprutar ut TOMMA SKAL på hästen??? Var tog larverna i äggen vägen då då?

Larverna är i ägget i upp till ett par dagar beroende på temperatur och stimulans. Väntar man så är det såklart bara tomma skal.

ja jag tyckte ju också att det lät konstigt, men den kunskap jag har om detta är ju gammal och jag tänkte att de kanske kommit på att de kläcks mycket fortare eller nåt i den stilen. Men om någon har koll på detta så är det du så jag kan lugnt fortsätta på samma sätt som tidigare. TACK!

Det kör jag också med numera. Efter årtionden med plockande med naglarna testade jag i år med hyvel. Vips, borta på ett ögonblick:laugh: Undra hur många timmar jag förlorat på att inte testa hyvel förut...

jag hade nog tur. De äldre stalltjejerna pår ridskolan använde hyvel redan på 70-talet så jag har aldrig haft problem med dem. (och vi yngre tog efter dem i allt:))

Jag tror inte heller att det enbart är skal... hyvlar också bort mina!! Men när det gäller avmaskning enbart mot styngflygan så skippar jag det! För styngflugelarverna kan aldrig ställa till med någon skada inne i hästarna(el jo om de är extremt jätte många så kan hästen få lite kolik känning). Jag avmaskar bara om de farliga "maskarna" finns:) Och skrapar man bort äggen med så får ju hästen knappt i sig några heller:)

jag har avmaskat mot styngflugan när det varit väldigt mycket flugägg, men det är rätt länge sedan. Nu har vi haft lite flugägg de 2 senaste somrarna men innan det fanns inga alls på nästan 10 år.

Det är INTE bara skal;-) Man ser ju när flugäcklen sprayar ut äggen, men det är dagligen man får plocka om det ska hjälpa.

Det är INTE bara skal;-) Man ser ju när flugäcklen sprayar ut äggen, men det är dagligen man får plocka om det ska hjälpa.

Som sagt det är dagligen jag tar bort dem och denna dagliga borttagning skulle enligt tränaren vara onödig. Men det verkar som tränaren fått detta om bakfoten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 564
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar