Flora skall få en fölis.

Lejonstjarna

Trådstartare
Min älskade sambo har låvat mig en aldeles egen fölis efter hans fjording sto.Jag skall få välja hingst aldeles själv. så nu funderar jag vilken det skall bli.
Tankarna går på renrasigt men då blir den antagligen för liten då jag behöver en stor liten häst. Flora är ju bara 140 cm och jag behöver en häst som är minst 150cm i manken. Sen om jag läger renrasigt så kommer det antagligen att bli en ganska så kraftig häst jag har redan nu problemet med Flora att hon är för bred att rida. Hon har ett guda bra temprament som gör att hon är jätte härlig men stark och tung att rida. Flora har redan nu haft vad vi vet minst tre föl två renrasiga och en korsnig med arab. Korsnigsfölet har bara blivit 133 cm medans det ena fölet har blivit ungefär som sin mor.
Om jag korsar så funderar jag på att ta antingen en arab har träfat flera sådana korsnigar och det har varit jättefinna. Tankarna finn även på att ta ett halvblod ävenfast jag inte tycker om rasen. Men har hört från olika håll att även den korsnigen skulle bli bra. Tyvär är alla halvblod så stora och risken är att fölet blir förstort för Flora. Angolarab var det någont som slog mig
kanse skulle kuna va något.
Vi kommer att köra henne till hingst förens nästa år så jag har ett tag på mig att fundera men finns det någon som vet något om några hingstar av rasena Fjording,arab angolaarab och små halvblodshingatar och har ni stött på några korsnigar med desa raser?
Kanse några tipps på bra hemsider där det finns bra och lämliga hingstar.
:)

Ärligt talat, använd dig av en fjordhingst!
Visar det sig att avkomman inte blir vad du vill ha - sälj fölet och KÖP en häst som passar dig...
(skulle gissa att fjordfolket kommer verbalt strypa dig för att du ens tänker tanken att korsa... ;))

Jag räknar med att bli verbalt halshugen ;) men om jag tar renrasigt så kommer vi att behåla fölet man kan alltid köra .Min sambo vill ha renrasigt för han kör ju och vill jätte gärna ha ett par och det får man om man tar renrasigt två gånger. :) Det är bara det att då står jag där utan häst i allafall dåjag inte kan rida desa breda men söta små hästar.

som jag har förstått finns fjordingar i alla möjliga modeller, särskilt nu när man börjat satsa på att avla fram en lättare ridvariant.
Fjordkunniga bör kunna plocka fram lämpliga fjordhingstar som både ger höjd och lätthet.
Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten

Klart du ska ta en fjordhingst! Det finns många hingstar av nätt modell numera. Dessutom tenderar fjordkorsningar att kunna bli lite skumma iom att fjord är en ras som har så pass många egna särdrag. Visst, det finns en del lyckade korsningar men många misslyckade oxå. Kör renrasigt! :bump:

Det är bara det att Flora är av den gamla typen och skall vi köra renrasigt så vill vi behålla den typen av fjording. då den faktiskt är vakrare. Men mindre och bredare. Desytom är hon en fryktansvärt bra körhäst så det skulle va kull för min sambo att få en sådan häst men då kan jag fortfarande inte rida den.

Kör jag renrasigt vill jag inte ha en lätt hingst. Då vi är förälskade i den tyngre och bastantare typen av fjording.Det är bara det att då kan jag inte använda fölet sen för att det kommer att bli för grovt.

Du vill ha en ridhäst som passar dig. Jag vet att du letat med ljus och lykta efter en och jag tror att du skall fortsätta leta. Betäck gärna Flora, men isåfall renrasigt och försök inte att avla fram din ridhäst genom att korsa, det är alldeles för mycket lotteri - risken är jättestor att den iallafall inte passar dig och då står du där.

Exakt vad för häst är du ute efter ? Hur mycket får den kosta ?

Jag letar efter en liten stor häst minst 148cm max 155cm som har en kort rygg och lämpad för samling. Samtidigt måste den va kvick och vändbar med ett ett trevligt pycke och absolut orädd.Den skall ha litte masa men ändå inte för mycket bred. Den ¨år gärna se ut som en PRE i kroppen så har du en referens. Sen så skall den va ung och absolut nästan aldrig hanterad. Priset just nu ligger på gratis eller några tussen lapar.Då vi blivit tvungna till att ta hästköpar potten till anant. Men hur jag än bestämer så skall Flora få en fölis nästa år för hon är redan 16 år och vi vill ha en egen avkoma på henne då hon har så mycket att tillföra rasen fjording så det lutar åt en renrasig men vist är det låkande att korsa ochså för tar vi föl på flora har jag inte råd att köppa mig en ny häst. Och vi kan inte bara samla på hästar häler vi måste ha tid och användning för alla.

Håller med dom övriga, korsa inte, kör på renrasigt.
Tycker jag man ska göra vad gäller fjordhästen.
Visst, det kan bli en jättefin och bra avkomma, men det kan lika gära bli "vad som helst". Tror att fjordhästen slår igenom ofta, så du kan ju lika gärna få en liten o bred avkomma även om du korsar med en större o ädlare ras.

Din drömhäst som du beskriver ovan, att du skulle få den genom att korsa din fjording, den är ju minimal tyvärr, visst den finns, men...

Jag kanske inte ska säga så mkt eg. Har ju själv korsat, vbl/hbl. :o Väntar föl nu i dagarna.
Men har en fjording osså och hade det varit på tal att betäcka henne så hade det bara varit talan om fjordhingst. :)

Oj, ja nästan gratis hästar finns nog inte. Inte ens om du avlar, det kostar att ta fram en unghäst också även om kostnaden sprids så blir det en anseenlig mängd tusenlappar. Hoppas att Flora får en fin fjordbebis nästa år som bara råkar bli lite smalare över ryggen så den funkar för dig att rida på !

Sällar mig till Skara, korsa inte :angel:

Är inte Flora rätt fet då? tänkte på rygg bredden. De bilder man sett på henne så är hon ju *krax* lite rund.
Det är nog lite svårt att säga om hästen är grov eller inte så länge den inte är i riktigt trim...

Kolla medn SFF's avelsråd, säg vad du vill ha ut av hästen. Vill din sambo sedan köra par är det ju perfekt med renrasigt + att du får nog lägre värde om ni senare vill sälja, om hästen inte är renrasig och har gröna papper.

Lycka till!

Nej drömhästen får jag inte det är jag medveten om. Korsar man och fjordingen är mamma och pappa lätare ras så får den blivande hästen oftast mammans färg och pappans kropp. Inte alltid men oftast. Men jag har nog redan hittat en hingst redan som var hur läker som hälst han hadde bara ett stort fel han är för liten! :mad:Men han var vacker. :love:

Nej det vet jag att det inte finns har letat under varende sten i hella landet och inte hittat den där hästen än. :(
Vi skall ju ta henne till hingstn vilken det nu en blir först nästa vår så då hinner vi spara i de pengarna som behövs. Jag var faktiskt och red en hingst idag en fjording tyvär så är fjordingar för breda för mig. :cry: Men jag har nog hittat hingsten till Flora i allafall och han är så himla läker. :love: Skall bara se om sambon smälter han med.

Därför att jag vill kuna forma hästen till det jag vill ha. Jag vill inte ha en häst som någon försökt att rida in eller hanterar fel på något vis då det tar så mycket längre tid att reparera saker än att göra den som man vill från början. Helst skulle jag vilja ha ett föl som jag vet kommer att bli tillräkligt stort och forma det fölet själv. Jag vill inte lägga ner 3- 4år arbete på en häst som sedan visar sig bli bara 147 cm i manken och är då fulkomligt värdelös för mig.

Vist är Flora en riktig tjokis! *dukar ifall min sambo läser deta* Jag har ridigt flora då hon va i trim och det gick inte hon är för grov över ryggen. Jag red en fjording idag då jag var i vägg och den var inte så där jätte grov om man nu skulle jämföra men tyvär den var fortfarande för grov för mig att sitta på. :cry:

Dels så är jag kort och sen har jag en höftskada som gör att det gör jävligt ont att breda då jag skall rida breda hästar.

Köp dig hästen du ska ha om det är så pass många saker som måste vara rätt. Avla fram en häst är ju då rena lotteriet, speciellt också för hästen om detta är en korsning då den riskar sluta i Italien för att någon stackare tycker det är för dyrt att ta fram papper på den.

Något har jag lärt mig här i livet och det är att dyrt (med papper) värderas mer än billigt!

Tänk på hästens framtid! Avla renrasigt! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka