Flockbeteende

Nica2

Trådstartare
Min häst skulle släppas i en ny hage med tre individer, ett sto och två valacker. Jag har ett sto och det brukar alltid gå bra när jag släpper henne i en ny grupp.

Den ena valacken ger sig på henne väldigt hårt, bet och jagade henne runt i hagen, till slut sprängde hon staketet för att komma undan sina plågoandar och det blev ingen annat råd än att sätta henne i en liten hage ensam. De andra tre går bredvid och jag leder min häst genom den hagen. Första dagen var hon lite orolig att gå med genom hagen, men redan från dag två fungerar det mycket bättre.

Har ni varit med om detta förut och hur lång tid kan det ta innan jag kan prova igen att släppa henne med de andra? Hon mår inte bra av att gå själv. Det är väl inte "normalt" att en valack ger sig på ett sto på det viset?

Sv: Flockbeteende

Vet inte om det är normalt, men min mycket fredliga valack (i vanliga fall) har gjort det tre gånger!! Då var det ston också.

Jag skulle testa att ta dem två och två först för att lära känna varandra innan alla ska gå ihop.
Valacken vi hade var så ranghög och skulle läxa upp alla nya och inte låta mitt sto gå fram först, vilket gjorde henne ännu mer nyfiken var de andra var för enna, men om dem hälsat själva var det OK. Ingen hit att göra en introduktion med nya hästar vid matdags heller.

Det samma hände mitt sto när vi släppte henne med två valacker och två ston. Den ena valacken gav sig på henne direkt. Ingen hälsning, eller någonting. Han bara satte fart efter henne med öronen slickade bakåt. Först blev hon inte jagad av de andra hästarna, men han fick till slut fart på dem också. Hon blev biten och sparkad, och vi var tvungna att skilja på hästarna. Hon gick i egen hage, och trivdes bra, i ett par veckor. Hästarna såg, hörde och kände lukten av varandra. Valacken som gav sig på henne var såld, och blev hämtad efter de här två veckorna. När han åkt provade vi att släppa ihop igen. Först fick hon in och hälsa på den andra valacken. Det gick bra. Sedan släpptes de två stona in. Det blev lite mer kiv, men inget riktigt allvarligt. Min lilla häst var väldigt osäker (inget jag är förvånad över efter vad hon fick utstå!) i kanske 5 dagar, men hon har nu blivit en i flocken. Så visst kan det gå bra vid ett andra försök, men jag vet ju inte vad som hänt om "plågoanden" fortfarande hade varit kvar.

Jag står uppstallad i ett större kollektivstall där det händer titt som tätt att det kommer nya hästar. Det vi gör är att först släppa den nya hästen med den mest ranghöga så dessa får bekanta sig, därefter plockar vi in resten en och en i rangordning. Har fungerat utmärkt och vi har aldrig några problem.

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka