Flisa på griffelbenet

saraaandersson

Trådstartare
Mitt sto blev sparkad för ett tag sen, väldigt halt och röntgades då hon inte blev bättre trots vila och sjukhage.. röntgen visade att en flisa gått på griffelbenet (dock väldigt liten), fick metacam och pencillin av vet och inväntar ny röntgen om 2 veckor igen.
Ni med hästar som har haft skador på griffelbenet; hur har det gått för er?

Hade ett sto med samma skada. Det var på mitten av nittiotalet så jag minns inte exakt men har för mig att det tog ca sex månader innan jag satt på henne igen. Hon fick sedermera en fin 1:a klass bedömning med högt för gångarter men hon hade lätt för att börja rolla i tölten efter skadan. Vet inte om det fanns något samband med frakturen.

Hade ett sto med samma skada. Det var på mitten av nittiotalet så jag minns inte exakt men har för mig att det tog ca sex månader innan jag satt på henne igen. Hon fick sedermera en fin 1:a klass bedömning med högt för gångarter men hon hade lätt för att börja rolla i tölten efter skadan. Vet inte om det fanns något samband med frakturen.
Hur stor var skadan på din häst?

I ärlighetens namn kommer jag inte ihåg. Har för mig att skadan satt högt på griffelbenet. Vet dock att hästen var blockhalt och stod i sjukhage ett tag.

Min häst fick en spark på Griffelbenet för 6 veckor sedan, öppen fraktur, dessutom en komplicerad precis under griffelbenshuvudet på bakben, inte jätte halt i skritt.
Stod på klinik i tio dagar med antibiotika. Vet. var inne på att operera och städa upp runt frakturen, men det bestämdes att det troligen blir stabilare utan. Prognosen var dålig.

Idag är hon iprincip ohalt i skritt och rör sig bra i trav med och det har börjat läka fint, känner av lite om hon vänder snävt runt det skadade bakbenet och prognosen ser betydligt bättre ut idag och hon ska börja skritta lite om två veckor då det såg tillräckligt stabilt ut på röntgen nu 5 veckor efter skadan

Min förra häst kom in en lördag kväll med ett stort öppet sår på vänster bak. Åkte och röntgade visade sig vara en flis längst ut på Griffelbenet. Såret läkte fint och flisen rundades av och gav ingen smärta. Kommer inte ihåg exakt hur länge han vilade men var minst 2 månader. Vet att skadan var i början av juni och jag red som vanligt under hösten.

Nu lever inte han av andra anledningar, men han blev helt återställd av den skadan.

Mitt sto blev sparkad för ett tag sen, väldigt halt och röntgades då hon inte blev bättre trots vila och sjukhage.. röntgen visade att en flisa gått på griffelbenet (dock väldigt liten), fick metacam och pencillin av vet och inväntar ny röntgen om 2 veckor igen.
Ni med hästar som har haft skador på griffelbenet; hur har det gått för er?
Inte min häst, men jag hittade en häst i grannhagen som varit i bråk med en annan och blivit sparkad så illa att blodet stod i en stråle för varje steg den tog. Jag tog med den upp till stallet, ropade på hjälp men inte en kotte brydde sig om att titta varför förrän jag var strax utanför, det var långa 200 m! :rage:

Till slut fattade hästens medryttare att det hänt en olycka och jag sa åt den att ringa veterinär, helt ärligt har jag nog aldrig trott att folk är så bannat handfallna när de ser blod att de springer som yra höns och tjatar om att de inte tål att se blod men ändå fortsätter att springa fram och tillbaka runt omkring oss. :banghead: Ringa veterinär var långt ner på listan, jag fick säga till flera gånger och sedan assisterade jag veterinär på plats vid undersökningen och när vi försökte stoppa blödningen. Jag fick även städa bort blodet, bokstavligen lyfta matte på fötter igen som rasat ihop i en våt hög i stallgången och säga åt henne att fixa hyrbil och släp så jag kunde dra in hästen till Ultuna åt henne. Hon var helt klart inte i körbart skick.

Istället för att komma hem vid 17 som var planen så blev det efter midnatt. Hästen opererades dagen efter, mådde bra och reds som vanligt efteråt vad jag känner till. Jag kommer inte ihåg hur lång konvalescensen var, men de opererade bort den avsprakade stumpen.

Hittade min gamling på tre ben i hagen för 2år sen, då var han 25år. Han hade ett litet sår på bakbenet och griffelbenet hade gått rakt av ganska högt upp. Trodde aldrig han skulle klara sig när jag åkte till veterinären med honom. Men veterinären var positiv och det läckte fint, som tur var! Han fick butta och penicillin.
Sen rullade han fast i boxen 8månader senare och slog upp den:crazy: Men då var benet inte av utan det var bara en spricka som också läckte.
Idag är det en knöl där frakturen satt men han är helt ohalt och funkar bra för den promenadridning vi sysslar med :)

Min treåring fick en fraktur på griffelbenet precis uppe vid hasen i januari i år. Hon fick vila i tre månader gick på lösdrift och fick gå kvar i hagen men inte jobbas. Tre månader efter skadan blev hon röntgad igen och då hade det precis läkt.

Hon visade aldrig någon hälta, att hon var skadad märktes på att benet svullnade upp som vid lymfangit och att hon blev tjurig och på dåligt humör.

Idag har hon fortfarande inte varit halt och rör sig som vanligt och är en glad häst igen. Det är en knöl på utsidan av hasen där frakturen var.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka