Flexikoppel

Sv: Flexikoppel

Flexi är livsfarligt. Vi såg en tant ta ut sin hund från sin bil och på ett ögonblick hade hunden sprungit rätt över gatan. Tänk om det kommit en bil?? Och tanten bara skrattade... Skaffa RIKTIGA koppel istället för dessa oseriösa flexi-skiten!

Samma med en kompis som kom med sin amstaff och runt hörnet flyger en jack russel (i flexi rätt) på denna staffen som är skitsnäll...men när han blir attackerad, så försvarar han sig ju. Jack Russel-ägaren ska minsann ta kontakt med polisen och anmäla honom om han inte betalar hans hunds veterinärräkning. Fast det var HANS hund som startat bråket pga en oseriös hundägare med flexi. USCH säger jag!

både dom där incidenterna är för att ÄGAREN inte har koll på hunden.. inte alls kopplets fel..

Lånar ett hörn av tråden istället för en skapa en till om flexikoppel.

Jag är en sån där som går och muttrar över folk med flexi.. Det är många som släpper fram hundarna, så jag vågar knappt gå förbi med min hund när jag ser att de har flexi.

Men idag började jag fundera på om det skulle vara bra att ha ett till Selma när hon löper? Hon är ju van att gå lös väldigt mycket och det är inte kul att behöva ha henne kopplad en hel månad. Man kanske kan ha med sig ett flexi ut och byta till det när man kommer till en plats där det passar att ha hunden "lös"?

Vad tror ni?

Det spelar ingen roll vem som börjat bråka.. Blev Jack Russeln skadad ska Amstaffägaren betala, och tvärtom.

BeastieBabe skrev:
både dom där incidenterna är för att ÄGAREN inte har koll på hunden.. inte alls kopplets fel..

Precis, det har ju inget med flexit att göra. :smirk:

min åsikt :

kan man inte kalla in sin hund i alla situationer så ska den inte gå lös - lika lite som den ska gå i flexi om du inte har koll...

själv gör jag såhär - lös får hon gå där det inte finns andra lösa hundar/ djur . skulle aldrig fåför mig att sätta henne i flexi om jag inte hade 100 % koll .

det spelar iof. ingen roll för mig eftersom jag itne låter henne gå i flexi iöverhuvutaget . lös eller i riktigt koppel , tycker det blir mycker obehagliga ryck med flexi . sen väger hon så lite att hon skulle flyga många meter om nån snubbla över kopplet .

Vet inte vad som gäller enligt lag, men kan inte påstå att jag håller med dig.

Är jag ute och går med min hund och hon blir attackerad av en annan hund vill jag verkligen inte betala för skador på den andres hund, min måste ju ha rätt att försvara sig!

Jämförelse:
Jag är på väg hem från en fest, sneddar genom parken. Där möter jag en man, som försöker våldta mig... I självförsvar knäar jag honom i skrevet! Ska jag då betala skadestånd till honom för att jag råkade knäa så hårt att han till följd blev steril??

/Tina

Det är inte min personliga åsikt, utan det är så lagen är. Tyvärr.

när jag va liten gick jag med min fasters hund i flexi, jag på ena sidan å hunden på andra sidan cykelbanan :o . ner från en backa kommer en gubbe i full fart runt hörnat och ser inte oss pga av en hög häck och åker in i kopplet, kanar på gruset och får ett stort skrapsår på hela låret.
jag förstår att han blev arg då han hade all anledning men samtidigt så kunde han lika gärna åkt in i en liten unge med den racerfart han höll.....

Vet inte vad som gäller enligt lag, men kan inte påstå att jag håller med dig.
Är jag ute och går med min hund och hon blir attackerad av en annan hund vill jag verkligen inte betala för skador på den andres hund, min måste ju ha rätt att försvara sig!

Lagen säger att Din hund inte får försvara sig. Om Du har Din hund kopplad och det kommer fram en lös hund och Din biter, så är det Du som får stå för kostnaderna.

Ok, visste som sagt inte vad lagen sa!..

Kan ju inte annat än säga att jag anser den lagen är idiotisk... Men man måste ju rätta sig efter den.

Ja, på sätt och vis är den idiotisk, men det är nog svårt att hantera det på annat sätt.

Kommer nog tack och lov aldrig behöva ersätta skador på annan hund, Kanintaxen min biter visserligen säkert hårt, men hon är åtminstonde lätt att dra bort!!!! ;)

Man ska aldrig säga aldrig. :smirk: Små hundar biter visserligen inte lika hårt som en stor, men de vet istället var de ska sätta sina bett. De vet var de känns som mest och biter därefter. :D

jo, det är klart! en dag står kanse vovven min där, och har triumfierande brottat ner en schäfer på grund av sin målmedvetenhet och snabbhet! ;)

Är man så liten så måste man väll visa vart skåpet ska stå med direkten antar jag!! Kanske därför alla dessa småhundar (generaliserar, jag vet!..) är så f*rbannat bjäbbiga!! måste liksom hävda sig!

glee skrev:
Det spelar ingen roll vem som börjat bråka.. Blev Jack Russeln skadad ska Amstaffägaren betala, och tvärtom.

Det där låter ju inte riktigt logiskt. Så om jag har min hund kopplad och blir attackerad av en främmande hund och min försvarar sig så den andra hunden blir skadad, varför ska jag då betala räkningen för den attackerande hunden? Har aldrig hört talas om det.. Låter mycket märkligt måste jag säga...

Det är vad som gäller. Nedan är hämtat från SKK om strikt ägaransvar.

En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och
katter, § 6,

Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.

Jag gillar inte flexikoppel, det är latmanstillbehör!!
99% av hundar som rusar fram har flexi på sig. en lydig hund ska kunna gå brevid husse/matte okopplad ändå stanna där!!
har man inte orkat ,kunnat få en lydig vovve får man ju arbeta med med den brevid sig, hunden ska inte gå före som en ledare vilket husse/matte ju är. Hur kul är det förresten att ha en spänd lina dragandes i halsen??och vill ägarna få stopp på hunden måste de slita o dra vilket hunden också gör....hmmmmm

ps. ta inte åt er alla ni med hundar som lyssnar på kommado även i flexikoppel.

Liknande trådar

Övr. Hund En vän till mig har fått nya grannar, de har två stycken rottweilers. De här hundarna hålls under större delen av dagen ute på...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Swat
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka