Flexikoppel

Sv: Flexikoppel

För det första så har ledarskap inget med vem som går först eller inte. Om man ska se till en vargflock så är det inte ofta som alfaparet går först.

För det andra så måste ju detta innebära att Du även tycker att vanligt koppel är latmanstillbehör. Eftersom en lydig hund ska kunna hålla sig intill sin ägares sida.

Du har inte tänkt på att det finns olika raser, alla olika svårar att ha lösa. Då tycker jag det är alldeles utmärkt med ett flexi, så dessa hundar även de kan få känna på friheten.

glee skrev:
Lånar ett hörn av tråden istället för en skapa en till om flexikoppel.

Jag är en sån där som går och muttrar över folk med flexi.. Det är många som släpper fram hundarna, så jag vågar knappt gå förbi med min hund när jag ser att de har flexi.

Men idag började jag fundera på om det skulle vara bra att ha ett till Selma när hon löper? Hon är ju van att gå lös väldigt mycket och det är inte kul att behöva ha henne kopplad en hel månad. Man kanske kan ha med sig ett flexi ut och byta till det när man kommer till en plats där det passar att ha hunden "lös"?

Vad tror ni?
Jag hugger in och svarar....det var främst därför jag skaffade flexi till lagotton, just för att hon skulle kunna ha hyffsad rörelsefrihet även när hon löpte.
Men sen har vi fortsatt med det av bara farten, kort läderkoppel använder vi mest vid träning.
Annars är ju lina en bra idé, körde mer med det än med flexi faktiskt när hon löpte, men det gäller ju att få in en viss...teknik....med linan medan man går så man inte snubblar :angel: .

Innan man fått in lydnaden ordentligt då?
Då kan man ju inte begära att hunden går exakt vid sidan. Visserligen använde inte jag flexi på lagotton förrän hon var hyffsad på att gå i "vanligt" koppel, men hon behöver inte gå sist hela tiden.

jo, det är sant att vanligt koppel är ett latmanstillbehör påhittat av människan, men det råder koppeltvång på vissa platser och vid vissa tidpunkter. om du vill att hunden ska vara fri , varför inte lägga ner arbete på linträning och inkallning, alla hundar, mer lr mindre komplicerade kan lära sig vara lösa och fria och ändå lyssna på matte/husse.
jaa jag kan tycka det är ok om din hund inte sticker fram och hälsar om du har flexi, eller att du inte bara släpper fram hunden mot mötandes.

innan man fått in lydnaden kan man ha en lina släpandes efter hunden i vissa situationer och på så sätt träna med den, det finns flera bra kurser att gå.
det viktiga är ju att hunden lyssnar på dig. jag skulle tro att hunden känner sig friare utan koppel.

Lebrozo skrev:
innan man fått in lydnaden kan man ha en lina släpandes efter hunden i vissa situationer och på så sätt träna med den, det finns flera bra kurser att gå.
det viktiga är ju att hunden lyssnar på dig. jag skulle tro att hunden känner sig friare utan koppel.
Vet inte om det var riktat direkt till mig eller ej...
Använder ibland lina på min busiga 7 månaders lagotto då hon kommit in i nån slags testa-och-se-var-gränserna-går-fas....trotsåldern kallas det visst :crazy: .

Anser också att hunden känner sig friare utan koppel och mina hundar får gå lösa varje dag (ja, det beror lite på med lagotton, men då blir det lina i annat fall). Dock får inte lagotton gå lös varje promenad - och då blir det att jag använder flexi istället för vanligt kort koppel (har det med). Samma sak med labben - som i stort sett alltid går lös, utom på vissa promenader (vissa ställen på ena promenaden kanske jag ska säga) där det ligger massa gott (enligt henne) att äta :D ...
Har gått flera kurser med lagotton och det har vi båda tyckt varit jättekul, men som sagt, det finns ju den här trotsåldern också....

jaaa, har också varit med om trotsåldern=)
det är iallafall bra att du gått kurs! :)

Jag har inte mina kopplade alls, oavsett tid på år eller dygn. De har gått lösa från v. 8 och de är nu 3 och 4 år. De har varit lösa genom trotsåldrar, spökåldrar och löp. Har aldrig haft problem med det, men så har jag lätta hundar vad gäller följsamheten.

Men det finns hundar som inte kan vara lösa. Oavsett hur mkt du får lägga ner i träning. Det kallas gener och det går inte att ändra. Visst kan Du genom att hålla dem nära dig och under ständig, total kontroll, men det anser jag inte vara roligt för vare sig ägare eller hund. Då tycker jag det är bättre med långlina, så kan både du och hund få koppla av och njuta på promenaderna i stället.

Skulle aldrig drömma om att inte gå kurs, tycker det är jättekul!
Särskilt när man får höra att andra har samma problem som man själv kan ha med sin lilla valpsing... :devil: :angel: :crazy: :D

Ja lina har jag också funderat på, men kom fram till att det bekvämaste skulle vara flexi. Det blir ju som en lina med handtag och så slipper man samla ihop allt med händerna. :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund En vän till mig har fått nya grannar, de har två stycken rottweilers. De här hundarna hålls under större delen av dagen ute på...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Swat
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 409
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka