Flexijoint - hur har det gått för er?

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Som rubriken säger, hur har det gått för er som gett Flexijoint en längre tid? Vi var många (däribland vi) som började ge det i somras och skrev här om det. Så kom krashen och alla de inläggen var borta...

Funderade i dag hur ni andra har upplevt Flexijoint?

Vi har gett Flexijoint till Lukas sedan juni 2006 och är väldigt nöjda. Han är mjuk och fin i lederna. Knäppandet har helt upphört och gallorna är ett minne blott. Han är i det stora hela mycket piggare, busigare och allmänt mer välmående.

Kotledinflamationen han hade i februari har inte återkommit och vi rider honom nu 5-6 dgr i lugnt tempo.

Vi vågar inte sluta nu när han mår så bra, även om det kostar en hel del att ge så är det ju småpengar i jämförelse med veterinärkostnaderna som uppstår om det är/blir problem.

~Ingrid

Sv: Flexijoint - hur har det gått för er?

Puttar upp...

Min gubbe har ätit Flexijoint i 1 år nu. Funkar bra.:)
Ger han nu i stället BioGlucomin, brukar funka bäst med ett "byte" då och då. Han har nu fått 6 burkar BioGlucomin, när den sista burken är slut ska jag gå över till 1 burk Glucovett, sedan till Flexijointen igen.
Han är bra i sina leder, så bra man nu kan bli med pålagringar i kotorna, strålbenhälta hf har hållt sig lugn.

Jag märker stor skillnad på min häst!

Jag började ge flexijoint, efter ett längre uppehåll, i samband med att han konstaterades ha kotledsinflammation, 3 grader på en framkota. Han behandlades med tuppkam och jag började ge flexi.

Vid återbesöket 3 veckor senare fanns det bara kvar 0,5 grader! Veterinären bara stod och gapade, hon trodde aldrig att han skulle svara så bra på behandlingen. Han behandlades inte om och efter ytterligare 3 veckor friskförklarades han!

Jag vet inte om flexin har haft någon inverkan, men eftersom det var en sån stor förbättring så vill jag inte sluta med flexin.

Pålle har dessutom blivit mycket gladare och mjukare, hovslagaren tyckte att han var som en helt ny häst! :)

Jag har inte testat än men är bra sugen på att ge Flexijoint till min gamla gubbe som är lite stel i lederna. Han har inte svarat så bra på andra preparat jag testat så jag är lite i valet och kvalet hur mycket jag ska beställa bara. ;)

Hej,

Jag började med 1 kg för att testa. Såg resultat relativt fort så då besällde jag 3 kg för att fortsätta. Vissa svarar ju inte alls så det kan vara bra att prova med mindre mängd till att börja med. Så tänkte jag i alla fall...

~Ingrid

Samma som oss då, nu vågar man ju inte sluta...

~Ingrid

Se där, då blev någon bättre i alla fall...har också hört många som ger hundar Flexijoint. Hur mycket doserar du?

~Ingrid

Hej,

Jag har inte vågat byta på våran, nu när han mår så bra på Flexin.

~Ingrid

Det är ju en historia, hunddoseringen.

Vi har alltså en liten rottweiler, 36 kg vovvsegull (vi har en stor också, 45 kg vovvsegull, men den är yngre och inte så ledbruten ännu ;)). Ringde upp till leverantören och frågade hur mycket hundkräket behövde, och fick svaret en skopa. Det är alltså samma dosering som till ponny.

Kände att det var lite mycket till vovven, jag är inte tvärsäker på att hundar har SÅ mycket sämre upptagningsförmåga att det 36 kg hund motsvarar -> 350 kg häst.

Jag rör ut 5 mått Flexijoint i en skvätt vetegroddsolja och gör 7 bullar av det. Lägger i kylen och ger hunden en om dagen.

Tror han förstår att det gör gott, för han är jättekinkig i maten, grinar illa när han känner lukten (den ÄR speciell), men sväljer snällt ner den lilla bullen....

Frågar för en vännina till mig har en Setter med D på höfterna och den skulle behöva nåt uppmjukande. Tänkte att det kunde vara nåt för honom med. Får jag vidarebefodra ditt svar till henne?

~Ingrid

Självklart får du det...

Jag kan komplettera informationen med att herr Rottis är sex år gammal (född 2000) och tecken på att han behöver sin Flexijoint är stelhet (generellt), ligger hellre än sitter, stel i rörselser, travar något ojämt, inte särskilt livlig i galoppen. Han blir också betydligt mindre benägen att röra sig och mindre intresserad av omgivningen de gånger vi upphört med Flexijoint (vi har gjort det ett par gånger för att säkerställa att det är Flexijoint som gör skillnad).

Efter 3-5 dagar ser vi skillnad när vi börjar ge honom, och det är STOR skillnad. Hoppar upp som en unghund när man kallar på honom, jagar bilar, på helspänn när det kommer folk - precis som en rottweiler ska uppföra sig alltså :D

Tror att Flexi på sikt kan förlänga hans liv med ett par år...

Tack!!

Tycker det är intressant att höra det du berättar. Önskar jag hade fått chansen att prova detta på vår gamla Golden (finns ej längre med oss). Han hade problem i lederna och åt Metacam under många år men det kanske hade gått ännu bättre med Flexijoint.

~Ingrid

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg

Omröstningar