Flerbarnstillägg och bonusbarn

jerseyko

Trådstartare
Någon som vet hur flerbarnstillägget fungerar när man får barn med en "ny pappa"?

Jag har 2 barn sen tidigare och min sambo har 1 barn sen tidigare och nu kommer snart vårat gemensamma i april.

Sv: Flerbarnstillägg och bonusbarn

Det betalas ut beroende på antalet barnbidrag som betalas till en enskild förälder. Så om din sambo får alla barnbidrag för sina barn får ni flerbarnstillägg för fyra barn.

Ah nej två är alltså bara dina? Då kan ni ju få för max tre (dina). Tror jag...

Om samtliga barnbidrag utbetalas till er, så får ni för samtliga barn!
Ni kan alltså få för samtliga fyra om barnbidragen betalas till er.
Det är inga problem att hans barns bidrag betalas till dig, om han samtycker.
Fast första frågan att ta tag i är ju förstås hans barns mamma ;)
Om hon inte har fler barn, och de ska dela på barnbidraget, så spelar det ju henne ingen roll om det står på er eller inte.
Men jag vet ju inte hur hon har det :)

Hans barns mamma har vi mycket problem med. Hon får hela barnbidraget men det pågår en utredning hos försäkringskassan nu och när det är klart så går hon förhoppningsvis med på att dela barnbidraget.

Så drygt! Dessvärre tror jag inte att det blir så lätt för er att få för fyra då.
Om hon ger med sig, så tror jag det blir att ni får halva, inte skriva hela på er?
Jag känner ju inte henne, men det brukar vara så när den ena krånglar.

Men även om hon ger er halva, så hjälper det inte.
Ni kan bara få flerbarnstillägg för det fjärde barnet om ni får barnbidraget för det barnet utbetalt till er. Sedan får ni ge henne hälften.
Annars kommer ni bara att få för tre barn.

Det är ju ganska stor skillnad på 3 och 4 barn.
Tillägget är på 600 för 3 barn, och 1600 för 4.
Men om ni har problem med mamman blir det nog svårt att få henne att gå med på att få det utbetalt till er.

Men även om hon ger er halva, så hjälper det inte.
Ni kan bara få flerbarnstillägg för det fjärde barnet om ni får barnbidraget för det barnet utbetalt till er. Sedan får ni ge henne hälften.
Annars kommer ni bara att få för tre barn.

Men om TS (eller pappan) får hälften av barnbidraget utbetalt så kan de väl även få flerbarnstillägg för fjärde barnet. Är nästan helt säker på att det funkar så för mina bonusbarns mamma, men kan vara så att inte hela tillägget betalas ut.

Jag är mer eller mindre bombsäker på att barnbidraget endast betalas ut till en förälder. Att fk inte delar på utbetalningen, utan det är något som måste ske föräldrarna emellan isf.
MEN det kan ha ändrats!!!
Mina bonusbarn är vuxna nu, så det var några år sedan.
Men då var vi tvungna att vara betalningsmottagare för barnbidragen om vi skulle ha rätt till flerbarnstillägg.

Barnbidraget kan delas sen några år tillbaka.

Däremot är jag osäker på om man får flerbarnstillägg för alla barn i hushållet men det verkar ju så.

Jag är mer eller mindre bombsäker på att barnbidraget endast betalas ut till en förälder. Att fk inte delar på utbetalningen, utan det är något som måste ske föräldrarna emellan isf.

Sonen född 2007 fick vi hem papper från FK om utbetalningen, till ett eller bådas konto. Dottern 2010 fick automatiskt samma betalningsmottagare som sonen.

Barn födda efter mars i år kommer det bli för alla att barnbidraget betalas ut till båda föräldrarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 661
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 744
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈