Flera hundar, sällskap av varandra

Lejonelle

Trådstartare
Det sägs att en hund inte ska vara ensam mer än max fem timmar per dag. Men om man har flera hundar är de ju aldrig ensamma egentligen, de är tillsammans med varandra. Om hundarna bara får rastning, motion och aktivering i tillräcklig mängd var femte timme borde det inte spela någon roll om husse/matte lämnar dem ensamma, om man har flera hundar alltså? Vad säger ni? För vilt levande hunddjur är det ju flocken som är sällskapet, och en liten hundflock i familjen borde ju följa samma regler?

Sv: Flera hundar, sällskap av varandra

Mina bägge ser upp till mig, och är inte jag hemma är inte flocken fullständig enligt dom. Nja jag köper nog inte det att flera hundar inte känner sig ensamma.

Ja, hunddjur i vilt tillstånd gör allting tillsammans och från hundens synpunkt är det du som flockledare som ska ta initiativ till vad ni ska göra. Hundens naturliga beteende är att följa flockledaren om den går iväg nånstans. Så kanske du har rätt - att det onaturliga inte är ensamheten, utan att vara skild från flockledaren? Vad säger ni andra?

Ibland tror jag vi övervärderar människors viktighet. Jag är övertygad om att hundar har sällskap av varandra. Däremot är tex lägenhetsmiljö trist för hundar om de är ensamma och att det är därför de mest sover om de är ensamma, är jag hemma så "händer" saker tex matlagning, sopor som ska slängas ect som bryter vilan.

Rottisen var aktivare när hundarna var ensamma när han kunde gå in och ut som han ville. Då "hände" mer saker än det gör i lägenheten, tex bilar som åkte förbi, katter och rådjur som höll på och annan stimulans.(tiken slöade helst oavsett)

Jag tror inte hundar lider av ett sånt liv. Slädhundar har oftast en sån tillvaro och trivs alldeles utmärkt med det.
Men raserna vi har avlat fram som inte är gjorda för ett liv utomhus kan nog aldrig riktigt trivas med det. Dessutom tänker jag mer på vad jag själv vill ha ut av att ha hund.
Relation hund-ägare blir nog inte detsamma om man håller hundar på det viset.
Men jag har ingen aning...

Har man flera hundar så klarar de sig längre ensamma, det är jag helt övertygad om. Men sen hänger det nog mycket på ras/individer. Mina goldens jag har haft skulle inte ha trivts med att vara för mycket ensamma även om de hade varandra, de är/var för bundna till mig/människor för det. Hur det än är så har vi ju i ganska lång tid tränat hundarna till att se oss som initativtagande källor till lek, aktivitet, mat och kel m.m. Så visst tror jag att de skulle sakna oss. Men också att det finns hundar, som är mer självständiga, som skulle klara det fint.

Beror nog mycket på individerna, när jag skaffade andra hunden så trodde jag absolut att de skulle ha sällskap av varandra! Istället så tillbringade jag mer eller mindre första året med att förhindra attt de slogs :crazy: två 5okgs hundar som slåss är mindre kul....De slutade med det men resten av tiden de levde(de blev 10 resp 8 år) så tolererade de endast varandra, inget mysigt sällskap med andra ord!Den yngre däremot blev genast väldigt glad i aussien som kom som omplacering då han var två år.Han är ju kvar själv nu men däremot har han sällskap av två katter och det märks att han gillar!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 537
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 076
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till... 2 3
Svar
53
· Visningar
7 130
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka