Flera hästar - samma hösilage?

H

Helan

Jag har 4 hästar med olika krav på hösilage. Skulle behöver er hjälp med tankar kring vad jag ska välja då jag har olika partier att välja bland. Alla hästar är halvblod.

Häst 1) 22 år, mkt lättfödd, rids 1 tim om dagen, lätt arbete oftast. Hostar om hon äter hö men ej hösilage som haft ts 77. Blir dock dålig i magen om det är för blött.
Häst 2) Avelssto, 14 år, svårfödd, digivande till årsskiftet, rids ej för tillfället pga fång.
Häst 3) Unghäst 4 år, lite tanig och mer åt det svårfödda hållet, har paus i ridningen just nu pga skada.
Häst 4) Fölunge 4 månader som gärna äter hösilage.

Här är de partier jag kan välja bland:
(TS-halt / Gr.smb) (MJ-halt ligger mellan 9,5-9,9 på alla)

75 / 40
81 / 30
74 / 47
78 / 44
81 /39
73 /48
75 /42
81 / 39

Vad ska jag välja? Eller spelar det inte så stor roll i sammanhanget? Vill slippa fodra med kraftfoder till fånghästen. Och den gamla måste ju få tillräckligt utan att bli fet eller få hosta eller bli lös i magen, och unghästen behöver ju sitt. Nån som har några tankar?

Sv: Flera hästar - samma hösilage?

Det med mest protein för pengarna är min första tanke.
Fast det skiljer inte så mycket på de olika partierna.
Skulle jag själv valt hade det nog blivit 73/ 48.
// Linda

Ja, man kan ju se det rent ekonomiskt förstås, hade inte tänkt på det.
Tänkte mer på att det skulle passa alla hästar.

Alla dina hästar har ett lite större proteinbehov låter det som. Så ta det med mest protein. Det blir oftast billigare i längden.
// Linda

Det är så jag också tänker, så slipper jag kraftfodret till viss del.

Är det ett högt energivärde när det ligger runt 9-10?

För mig är det alldeles för högt/ lättfödd ponny. Max 3,5 kg per dygn. Och det går ju inte.

Men för dig är det nog OK utom till häst 1.

Inget av de där är bra nog för fölstoet eller fölungen. Om det med 48 g protein har 9 MJ är kvoten ändå under 5 och digivande samt unghästar skall ha kvot på 8-9. Dvs om Höt har 9 i energi skall det helst ha 72-81 g protein.

Ta det med mest protein och införskaffa soja eller Krafft Protein att komplettera med. Jag tror nämligen inte att enbart lucern räcker till för dem.

Inget av de där är bra nog för fölstoet eller fölungen. Om det med 48 g protein har 9 MJ är kvoten ändå under 5 och digivande samt unghästar skall ha kvot på 8-9. Dvs om Höt har 9 i energi skall det helst ha 72-81 g protein.

Ta det med mest protein och införskaffa soja eller Krafft Protein att komplettera med. Jag tror nämligen inte att enbart lucern räcker till för dem.

Tack för bra info!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30