Fler tankeställare

Sv: Fler tankeställare

Hur får man större text och bild, jag kan inte läsa för texten är för liten :(

jag kan inte heller läsa texten. Den är alldeles för liten.

Exakt vad är det du tänker på Skuggfaxe? Funderar du också på om journalisten kan något om hästar överhuvudtaget? Precis det slog mig oxå när jag såg bilderna och läste texten! :idea:

om man håller muspekaren mitt på bilden i Internet exploter dykter det upp nån pil mojäng knapp i nedre högra hörnet. klickar man på den visas bilden i full storlek.

summer san skrev:
Vad har journalisten för referenser?
inte en aning men han är massor på tävlingar iallafall.
och håller på med hästar själv tror jag.
har en dotter som rider... ( är inte 100% ska jag bara tillägga)

Jag tycker att det finns en del felaktigheter i bildmaterialet bland annat, därför ifrågasätter jag om journalisten är kunnig på området. Flera av hästarna går bakom lodplan vilket man ser en hel del bland både hopp pch dressyrhästar, men det går ju inte att jämnställa med roll kur. Roll kur är ju en extrem metod för att lösgöra hästen. Men på vissa av dessa bilderna ser det tex ut som om ryttaren gör halt och då får hästen bakom lod precis i det momentet. Den enda ryttaren som journalisten tycker rider i föredömlig form, rider sin häst på halvlång tygel som om hon tänkte skritta av den, det är inte likställt med att rida i rätt form enligt TR.Enligt TR hade det kallats för över tygeln, typ som att skita i det blå skåpet i dressyr. Dessutom kan nog inte hopphästar räknas in under begreppet roll kur. På någon bild kan man se något som kan tolkas som en roll kurs liknande övning, men jag är inte säker...Jag tycker att journalisten är väldigt färgad om han drar sådana slutsatser utifrån dessa bilder. Eller så har han valt fel bilder till texten och glömt de bästa roll kurs bilderna?

summer san skrev:
Jag tycker att det finns en del felaktigheter i bildmaterialet bland annat, därför ifrågasätter jag om journalisten är kunnig på området. Flera av hästarna går bakom lodplan vilket man ser en hel del bland både hopp pch dressyrhästar, men det går ju inte att jämnställa med roll kur.

Håller med !

summer san skrev:
Exakt vad är det du tänker på Skuggfaxe? Funderar du också på om journalisten kan något om hästar överhuvudtaget? Precis det slog mig oxå när jag såg bilderna och läste texten! :idea:

Nej det var inte vad jag tänkte.

Magnus_J skrev:
om man håller muspekaren mitt på bilden i Internet exploter dykter det upp nån pil mojäng knapp i nedre högra hörnet. klickar man på den visas bilden i full storlek.

:idea:

inte en aning men han är massor på tävlingar iallafall.
och håller på med hästar själv tror jag.
har en dotter som rider... ( är inte 100% ska jag bara tillägga)

Vem är det som skrivit??

Kollade länkarna igen. Jag kollade aldrig på länken längst ner. Men där tycker jag inte det är någon självklar rollkur som på Noirs bilder. De kan ju faktiskt vara så att de är "tillfällighetsbilder". Det tror jag däremot inte Noirs bilder var, det såg högst medvetet ut. Måste också säga att jag verkligen inte är någon expert, så jag skriver bara vad jag tycker.

En journalist som heter Leif-Erik Törnblom. Östergötlands länstidning Kan du läsa länken ännu?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, Noir 2s bilder föreställde roll kur.

Jag säger inte att det är rätt att rida hästen djupt bakom lodplan men mina frågor är:
*hur ska man värma upp hästen på bästa sätt så att den får med sig ryggen utan att rida den i lågform?

*hur ställer sig de som är emot denna typ av uppvärmning till alla de hästar som går över tygeln och släpper ryggen?

Är det någon som har några kloka teorier?

Lussitago skrev:
*hur ska man värma upp hästen på bästa sätt så att den får med sig ryggen utan att rida den i lågform?
Uppvärmning genom att skritta i fri form, därefter kontroller jag lyhördheten för hjälperna. T.ex. genom några sidoförflyttningar för att kontrollera att bakbenen är ok. Travar fram i en mjuk trav med framåtbjudning, börjar efter en kort stund be om aktivitet i bakbenen och kontrollerar att hästen kommer fram till ytterhanden. Skänkelvikningar varieras vartefter med skolor och tempoväxlingar. Mycket byte av varv, många variationer av halsens längd.

Korta pauser med tät intervall, en paus kan vara allt ifrån skritt på lång tygel till fem meter med eftergift i handen.

Galopperar gärna ganska tidigt, samma princip - först mjukt och fritt ett varv eller två för att låta musklerna komma igång och därefter börjar jag be om samlingen. Efter att jag gjort detta i båda varven brukar ryggen vara uppe, magen igång och hästen fint fram till handen. Är den inte det är det bara att börja fundera på vad det kan bero på och sedan reda ut det... Att tvinga ner den till ett extremläge löser inte det verkliga problemet, det tar möjligen bort symptomet.

Lussitago skrev:
*hur ställer sig de som är emot denna typ av uppvärmning till alla de hästar som går över tygeln och släpper ryggen?
Två frågor:
1 - varför går hästen över tygeln?
2 - varför släpper hästen ryggen?

När de två frågorna är besvarade vet man hur man ska lösa problemet på annat sätt än att "rollkurera" den...

Nu har jag fått upp det i storlek.

Jag tycker att det överlag ser helt förskräckligt ut men å andra sidan gillar jag inte när personer som inte är helt objektiva lägger ut en massa bilder på kackig ridning och kommenterar det oavsett åt vilket håll.
Jag skulle säkert kunna stå en hel dag och ta mindre smickrande bilder på tex Kottas och lägga ut dom för att visa mindre bra ridning och kommentera detta.

Det är inte särskilt smart att göra på det viset OM man verkligen vill ha en diskussion om ämnet som skall leda till en förändring om bättre ridning.

Man kan ju faktiskt rida i låg form utan att ha hästen bakom lod, titta på Noir2 användarbild får du se.

Vad som visas på många av bilderna så är hästarna inte ens i låg form utan dom har enbart vikt in nosen, det känns nästan mer skadligt att rida så än låg form med nosen invikt. :crazy:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 682
Ridning Min situation är sådan att jag dels är småbarnsmamma, jobbar heltid, har hund och nybliven husägare, jag har inte tid i överflöd om man...
Svar
6
· Visningar
1 242
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 811
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar