Fler stos rabatt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 282
S

sweet_extraa

Ni som har flera ston och betäcker tex. från ett och samma ställe men med olika hingstar alt. sammma hingst.
Får ni mängd rabatt?

Sv: Fler stos rabatt?

Jag som hingsthållare ger rabatt till ägare av flera ston. Första stoet betalar fullpris, nr 2 får 20%, nr 3 30% osv. Mer fler än två har det inte varit hittills.

okej, jag tycker det låter vettigt :D

hur har tex. flyinge?

När jag ett år använde mig av samma hignst till 4 ston så fick jag 4e stoet gratis.

Jag undviker att pruta på de hingstar vi har.
Det känns väldigt konstigt att vissa ska betala mindre än andra för samma sak.

Det vi prutar på är dagavgifterna. (alternativt hanteringsavgifterna, om det gäller skicksperma

I de fall jag känner till, där det gått att pruta, har det handlat om hingstägare med ung lovande (godkänd!) hingst i kombination med ston från uppfödare som har "historia", dvs - har bra ston, hållt på i många år etc. OBS! Svenska Halvblod. Det är ingen större idé att pruta med ett sto, även om stoet är ok. Fler ston går lättare. Har stoet toppen meriter är det en annan sak.

Har man en ung och fin hingst och har kontakt med någon med bra ston är man ju dum om man inte ger lite rabatt. Rabatten kommer med all säkerhet betala sig.

Som i allt annat handlar det om att ha en bra vara(=sto), och att kunna prata för den varan.

Vi tjänar tusenlappar varje år genom att förhandla om priserna.
Oftast är det enklast att förhandla om uppstallningar och dyligt.
Det är svårare att förhandla om tex hingsthållaren skall ha språngavgift/bokningsavgift, och ägarna ska ha levande föl/90 dygnsavgiften. Det blir ju två att deala med då:o - jag föredrar då att oftast tala med ägaren om den avgiften eftersom hingsthållaren tar betalt för sitt arbete...

MEN jag skulle aldrig välja bort mitt förstahandsval för att ägarna inte gav mig rabatt!

tack för erat svar allihoppa =)

kul och veta =)

Håller med! Skulle inte heller välja bort mitt förstahandsval pga att jag inte fick rabatt. Skulle jag däremot stå och väga mellan två, tre hingstar så skulle jag välja den jag fick rabatt på.

Har också hört att några stoägare gick ihop om samma hingst och på så sätt fick rabatt. Som sagt allt är förhandlingsbart. Gäller bara att ha bra stomaterial och kunna sälja in idéen.

Ps: I detta fall är hingshållare och ägare samma person. Blir lättare att förhandla då.;)

nej absolut inte. jag väljer hingstarna jag vill ha och som passar mina ston. men det vore intressant om man tex. hade fyra ston och alla skulle gå till någon av flyinges hingstar så tänkte jag om man tex. fick lite rabatt på något?

Prestationsrabatt kan man få på Flyinge, om stoet har meriter eller har tidigare avkommor med meriter. Jag minns inte exakt, men det står nånstans på hemsidan.

Flyinge har mängdrabatt tror att det om man tar deras hingstar till tre eller fler ston. Går även att förhandla en del med dem om man har bra ston som passar hingstarna.
Har man riktigt bra ston kan hingstägarena själv erbjuda mycket förmånliga rabatter för att få stoet/stona till sin/sina hingstar.

Har själv fått väldigt fina rabatter hos vissa hingstägare. Har dock aldrig själv bett om det någon gång utan blivit erbjuden det.

dom nivåerna är vi absolut inte uppe i. men av lite nyfikenhet. vad har era ston presterat och vad har dom för meriter samt vad tycker dom är "bra" eller "fina" ston?

I mitt fall när de har ringt och bett om att få ett visst sto, har det handlat om härstamningen på stoet, nästan uteslutande. Nu har ju vissa avkommor kommit ut och visat upp sig så då har det också hjälpt till.
Härstamning i mitt fall har handlat om mycket fullblod och gamla förvärvssäkra svenska linjer.

va roligt =)
så skönt att buke har så många vettiga människor som man kan rådfråga :) när man själv inte är helt inne på allt sådant där ;)

men när du har ringt och beställt och hela den delen, vad är det då dom letar efter hos stona som ger bättre förutsättningar?

Det som har uppskattats är dels själva härstamingen när jag talat om den på mina ston. Många gånger har de känt till eller t o m haft äldre (sto) släktingar till dem. Dels också att jag varit både ärlig och medveten om stoets egna egenskaper. Om hon passar till en "hopp- eller dressyrhingst" och vad jag vill ha ut av avkomman.
Jag har också nästan alltid diskuterat hingstvalen med hingstägarna. De gånger de ringt och bett om något sto så har det varit efter en sådan diskusion.
Utom när det gäller de hingstarna som jag har geografiskt närmanst mig. Där har de ringt bara för att ragga ston. Det har inte varit för att det just de stona utan för att få fler ston till sina hingatar bara. Då har det inte varit tal om rabatter heller för den delen.

okej :) tusen tack för all information.. nu måste jag tänka om det är något mer jag är nyfiken på. fasiken, inte ofta man har en sådan expert som dig att fråga ut..(ska tänka lite så återkommer jag ;) )

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka