Fler stollar "tårtar" meningsmotståndare

Sv: Fler stollar "tårtar" meningsmotståndare

Jadu, det har hänt mycket skumt i detta land som ingen velat, vill eller kommer att vilja ta i någonsin men det är alltid lika intressant att få ta del av detta mellan fyra ögon. Eftersom jag har anknytning till försvarsmakten och känner en hel del av "det gamla gardet" som idag är pensionärer så har jag ju fått höra ett och annat i förtroende, saker som jag inte ens i min vildaste fantasi trodde förekom i detta landet. Intressant är det iallafall att få ta del av vad vi sysslade med, och delvis fortfarande sysslar med, samt vad främmande makt sysslat och sysslar med.

Nu säger jag inte mera för då har jag sagt för mycket.

Jag var också med på den tiden och vist finns det politiska budskap en del programm, men ser man till helheten och över hela perioden så är det bara en mindre del. Jag vill också peka på att det är en stor skillnad på att lyckas indoktrinera flera generationer och försöka. Jag ser försöken som ganska tama och alltför uppblandade med amerikanska serier och mer neutrala skildringar som mer kan beskrivas icke borgerliga för att ens ha en chans att lyckas med någon indoktrinering.

Nu pratade du om indoktrineringen under åren 1970-1996 om jag inte mins fel, inte under 70-talet enbart och att det lyckades. För mig är det uppenbart att det misslyckades kapitalt med tanke på hur folk röstar idag som i mångt och mycket är födda och uppväxta under den här perioden.

Självklart lutade politiken åt vänster de år då det är en vänster majoritet som sitter, det skulle vara konstigt annars.

Nu pratade du om indoktrineringen under åren 1970-1996 om jag inte mins fel, inte under 70-talet enbart och att det lyckades. För mig är det uppenbart att det misslyckades kapitalt med tanke på hur folk röstar idag som i mångt och mycket är födda och uppväxta under den här perioden.

Självklart lutade politiken åt vänster de år då det är en vänster majoritet som sitter, det skulle vara konstigt annars.

Nej att politiken lutade åt vänster berodde på samma sak som politiken i Europa lutar åt höger nu. Det beror på att ett ytterlighetsparti är starkt och då drar hela den politiska bilden åt det hållet.
Då var vänstern stark över hela Europa, nu poppar nationalistiska partier upp.
Se bara vad som hänt i Danmark, Finland o Frankrike. Där har de etablerade partierna samarbetat eller framför förslag som egentligen hör hemma långt ute till höger.

Vi tänkte nog olika, jag syftade vem som regerade och därmed utförde sin politik.

Vi tänkte nog olika, jag syftade vem som regerade och därmed utförde sin politik.

Har du en stark vänster så drar det den sittande ministären åt vänster. Förslag o politik blir starkt influerad av vänstern, så som skedde under 60-80;talet. Idag har vi en stark nationalistisk rörelse varför politiken påverkas av detta.
Här i Sverige så förde ex .Centern en flummig vänsterpolitik för att vinna röster då och idag är det folkpartiet som fiskar i samma typ av grumliga vatten (SD) för att vinna röster .

Det är väl ändå mer än självklart att de som har makten genom val även för sin politik, åtminstone om de har en majoritet och slipper kohandla. Valresultatet påverkas eller snarare är avhängigt av de politiska klimat som finns i landet.

Ett demokratiskt land som har en stark vänster så lär det givetvis ge inflytande på valresultatet.

Senast ändrad:

Det är väl ändå mer än självklart att de som har makten genom val även för sin politik, åtminstone om de har en majoritet och slipper kohandla. Valresultatet påverkas eller snarare är avhängigt av de politiska klimat som finns i landet.

Ett demokratiskt land som har en stark vänster så lär det givetvis ge inflytande på valresultatet.

Liksom i de fall då du har en stark nationalistisk strömning.

Men vad du medvetet eller omedvetet negligerar är att de traditionella partierna rör sig, i sin egen identitet. De konservativa och socialdemokraterna blir mer konservativa om högervindar blåser och socialdemokraterna och de konservativa drar år vänster om vänstervindar blåser.
Ingen har tror väl att SD ska få egen majoritet vid nästa val. Men vad man kallt kan räkna med är att deras världsbild starkt kommer att influera den politiska vardagen nästa valperiod.

Nu kommer SD att lyfta fram frågan om invandring och arbetskraftsinvandring. Och man kan nog sätta en slant på att från samtliga partier kommer det att kommer förslag på restriktioner för just detta. Omskrivna och förskönande men ändå....

Ja visst negligerar jag det, liksom jag negligerar allt som jag uttryckligen inte skriver, katastrofoffer, krigsflyktningar, svältande barn, vanvårdade djur, skitsnack på tåget, brottsoffer osv.... *OBS Ironi*

PS - Det är ju det jag skriver, politiken är en spegel av det politiska klimatet i landet (viss fördröjning). Det är liksom inget konstigt utan i mina ögon självklart.

Tacka vet jag Kalla Kriget, då var det åtminstonde lite ordning och reda. :cool:

Jaja, men VILKA? Det är ju inte ung vänster direkt. Du måste inse att detta är långt ifrån vänsterpartiet.

Jaja, men VILKA? Det är ju inte ung vänster direkt. Du måste inse att detta är långt ifrån vänsterpartiet.

Det är naturligtvis svårt att räkna upp alla de tillfällen då individer från ex. AFA agerar inom V och tvärtom.
Men ett fall jag hört talas om är en fd nämndeman/kvinna som satt där på mandat från V.

Personen i fråga greps senare efter våldsamma upplopp, I hennes/hans lägenheten hittades bensin + kartskiss med flyktvägar o instruktioner för stenkastning. Domen löd 5 månaders fängelse....
Ett exempel.

Jag inser att V alltsedan 1989 fjärmat sig från sina kommunistiska arbetsmetoder men att man fortfarande har problem med obstinata medlemmar, på samma vis som SD har det..

Senast ändrad:

Tacka vet jag Kalla Kriget, då var det åtminstonde lite ordning och reda. :cool:

Ja då kunde Palme o co stå på barrikaderna och orera om Sveriges neutralitet, samtidigt som man förberedde Sveriges ev. samarbete (tack för det) med NATO vid en ev. storkonflikt :o:D

Ja visst negligerar jag det, liksom jag negligerar allt som jag uttryckligen inte skriver, katastrofoffer, krigsflyktningar, svältande barn, vanvårdade djur, skitsnack på tåget, brottsoffer osv.... *OBS Ironi*

PS - Det är ju det jag skriver, politiken är en spegel av det politiska klimatet i landet (viss fördröjning). Det är liksom inget konstigt utan i mina ögon självklart.

Ett parti på runt 10% ska ju inte påverka alla partier i sin riktning om allt vore som det skulle.
Men nu är det människor som leder partierna, de är rädda om sina positioner och "anpassar politiken" på det vis de tror ger många röster.

Då var vänstern stark och alla, utom möjligtvis M som tidvis hade ensiffriga % tal, anpassade sig. C låg runt 20% och var starkt influerat av att anpassa sig.

NU är det främst folkpartiet som i desperation kläcker ur sig förslag som passar den nya nationalistiska trenden. Men även från de andra partierna kommer samma toner utom möjligtvis V(pk) som nu ligger på samma %tal som moderaterna låg då. Det kostar att hålla fast vid sina ideal.

Jag tror inte det klimatet ändrat sig, däremot vad som är comme-il-faut hos våra folkvalda...

Ja då kunde Palme o co stå på barrikaderna och orera om Sveriges neutralitet, samtidigt som man förberedde Sveriges ev. samarbete (tack för det) med NATO vid en ev. storkonflikt :o:D

"Vår beredskap är god", hört det förr nånstans? :angel::D
Och nog förberedde sig dom styrande allt, inte för att försvara landet utan att dra med kapitalet. Vet du förresten att det enda som fanns till Viggen var 1 (En) hängning ammunition per flygplan? Sånt håller man käften om, vår "beredskap" var ju god,,,,,,, :banghead:

Var det knapplån eller? Varför citerar du mitt inlägg när ditt svar inte har ett dyft att göra med det jag skrivit?

Var det knapplån eller? Varför citerar du mitt inlägg när ditt svar inte har ett dyft att göra med det jag skrivit?

Därför att det har med den ursprungliga frågeställningen att göra.
Ytterlighetspartierna driver all politik åt sitt håll under de perioder de är starka.

"Vår beredskap är god", hört det förr nånstans? :angel::D
Och nog förberedde sig dom styrande allt, inte för att försvara landet utan att dra med kapitalet. Vet du förresten att det enda som fanns till Viggen var 1 (En) hängning ammunition per flygplan? Sånt håller man käften om, vår "beredskap" var ju god,,,,,,, :banghead:

Var väl därför flygplatser var anpassade till den betydligt större nato-jakten då?;)

Var väl därför flygplatser var anpassade till den betydligt större nato-jakten då?;)

Exakt! :up:
Då det gick pipelines i skogarna runt krigsflygbaserna så skulle man ju kunna tro att det var för att kunna tanka egna plan men se det gick inte, dom var avsedda för Nato och passade inte. Det var därför dom aldrig användes på övningar utan man tankade då direkt i planen från tanksläp. Ett plan som är engångs behöver ju inte tanka mer än en gång ju, annat än på övningar och då har man ju all tid i världen att sköta logistiken. :D

Därför att det har med den ursprungliga frågeställningen att göra.
Ytterlighetspartierna driver all politik åt sitt håll under de perioder de är starka.

Då kanske du skulle citera det så det inte ser ut som du svarar mig, mindre förvirrat.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 206
Senast: Petruska
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 917
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama