Fler knäppa idéer

mian1

Trådstartare
Jag har jobbat mycket och inte orkat komma igång med markträningen, plus att jag inte direkt är inspirerad :smirk: Fast jag tror inte att hon dör på betet.

Maken ringde till jobbet och berättade att hästen blivit än mer hopplös. Tidigare har det varit helt okej att ta ut den andra hästen och min stora stod snällt kvar i hagen. Den andra hästen vågar inte gå så långt så de såg varann nästan hela tiden och allt var lugnt.
Nu vägrade hon att stanna kvar i hagen utan försökte tränga sig genom grinden. När de tog hästarna till en delad hage där hon kunde gå intill undertiden den andra hästen blev riden så var hon ändå helt galen bara för att det var ett staket emellan dem.

Är detta också nån form av testande av ledarskap? Har hon tråkigt eller är hon bara knäpp?

När jag är hos dem i hagen verkar hon rastlös och en annan idiotgrej hon fått för sig är att försöka ställa sig över mig om jag sitter ner (har målat lite på fasaden på ett hus som står i hagen). När jag sitter försöker hon lyfta sina framben över mig eller så går hon sidledes för att jag ska hamna under hennes mage. Förmodligen är jag en bekvämare magkliare än slybuskarna :crazy:

Varför blir hon sånhär helt plötsligt? Vi har ju tränat både det ena och det andra fram tills för tre veckor sen då jag gav upp ridandet och släppte dem på bete.

Ska sätta upp en inhägnad i sommarhagen så att vi kan träna lite om det slutar att regna nån gång, men vad ska jag göra? Löslongering, men sen tar idéerna slut.

Hopplösa häst! Varför kan hon inte vara en batteridriven robot?

Hon kan ju som du säger vara lite rastlös nu om hon är van att komma ut och röra på sig..
Och angående det där med att hon "ställer sig över dig". Svårt när man inte sett hästens beteende IRL. Kan vara nåt slags dominans-beteende.
Men helt klart en bristande respekt för dig. Jag hade inte accepterat det, utan satt ett jämt tryck emot henne tills hon flyttar sig för mig. För du kan ju tänka dig vad som hade hänt om hon hade behandlat "ledarhästen" i en flock på det viset. Hon hade åkt på en åthutning genast.. Inget önskvärt med andra ord.
Men jag tycker mest att det låter som att hon är lite understimulerad. Lite "tänk" hade nog inte skadat då hästar lätt får huvudbry om de är vana att arbeta och sen helt plötsligt blir avställda. :) Och sen är det ju det där med ledarskapet.. En häst i vilt tillstånd kan ifrågasätta varandras ledarskap upp till 15 ggr per DAG, så man får inte glömma att ständigt visa att inget har ändrat sig på den fronten..Så det kan ju mycket väl vara så att hon ser sin chans till ett nytt försök till att få vara med och bestämma lite. ;)

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama