fleece lr vintertäcke i transporten?

L

Lisaaa__

Hallo!

Ska ut och åka med pollen imon. Ska jag ha flecce täcke eller hans vintertäcke på? Vad tkr ni? :) Om det är - grader tkr nog jag vintertäcket. Men va tkr ni? Svara :)

Sv: fleece lr vintertäcke i transporten?

Min polle får åka i termotäcket när de r kallt, ibland vintertäcket.. men hon är klippt också :p beror kanske lite på hur långt man ska åka också.. det kan bli varmt i transporten

Beror väl främst på hur välventilerat släp du har... är det dålig ventilation och du ska åka en bit så kommer det ju vara kondens och svettig häst och då är ju inte vintertäcke så bra... i ett bra ventilerat släp kan den åka med varmt täcke...

beror nog på om hästen är klippt, vad h*n är van vid på vintern (temperatur o.s.v), hur mycket päls h*n har, hur långt ni ska m.m.

kl
undrar lite exakt samma sak.

har en oklippt häst med normaltjock vinterpäls..alltså ingen jättebjörnpäls..och han ska åka i en ny boj med bra ventilation..

behöver man ett täcke på honom då? kan verkligen inte bestämma mej..han är inte så frusen av sej i hagen iallafall..

Hallo!

Ska ut och åka med pollen imon. Ska jag ha flecce täcke eller hans vintertäcke på? Vad tkr ni? :) Om det är - grader tkr nog jag vintertäcket. Men va tkr ni? Svara :)

En del hästar kan bli stressade och varma när de åker transport....oftast är inte problemet att de fryser utan de brukar bli för varma.

Vi transporterar alltid med täcke som släpper igenom fukt,alltså fleece eller ylle.

Säger som dom andra...är hästen klippt eller inte?

Oftast blir det ganska varmt i transporten så ett fleece eller ylle täcke brukar räcka.

Hörde nån gång att man ska dra av 7-8 grader när hästen åker, så är det nollgradigt blir det en tio minusgrader i släpet under färden...
boj (iallafall vår) är ju otroligt bra ventilerat så det blir då ingen fukt i vårt släp iaf, här åker hästarna med tjocka stalltäcken under denna tiden på året. På väg hem från träning med klippt ponny har vi fleecetäcke med hals, tjockt stalltäcke (enormt tjockt..) med mage, och ibland till och med mer. Och då är det alldeles lagom... Men då har det väl varit minusgrader då..

Skulle nog välja fleecetäcket, men hänger ju också på hur långt ni ska åka, hur kallt det är på morgonen och hur mkt hästen brukar frysa

kl

Om hästen svettas i transporten så är det ingen idé att ha något täcke alls då det bara blir blött och kallt.

När jag transporterar min häst (klippt) har hon ett 200 g thermotäcke. (Välventilerat Umesläp).

om klippt:vinter täcke!:D
ej klipt:ull elr flees,ngt slags transport/rengn täcke.:angel:

min häst är ej klipt hon åker med fleese täcke.:D

jag var ute och åkte med min polle till kliniken förra veckan och han hade hans termotäcke med helhals på sig i transporten, funkade skitbra.
Men iof var det ganska kallt och han är klippt, han stressar inte heller upp sig vid transport så det vart knappast varmare i trailern än inne i stallet.

Liknande trådar

Hundträning Detta gäller min mammas hund och hon är den som tränar med hunden så jag har nog inte svar på alla frågor men skulle vilja höra lite...
2
Svar
29
· Visningar
2 200
Senast: Asko
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 158
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar