(fleece) Lindor Till TrÄning !!?? GÅr Det ???

Z

zoowie

HEJ! Jag har en fråga jag MÅSTE ha svar på !!
Det är så att jag ska tävla Dressyr i helgen åh jag vill ha vita lindor.
(Är inte erfaren av dressyr tävlingar)
Har köpt vita Fleece lindor och jag måste veta om man kan ha (Fleece) lindor till Träning/Tävling eller måste man ha andra lindor??:confused: Och måste man ha (paddar) på innan man sätter på lindan????:confused: vart kan jag köpa sånna paddar i så fall??
Hoppas någon fattar vad jag frågar?!
JAG MÅSTE HA SVAAAAR!!

Sv: (fleece) Lindor Till TrÄning !!?? GÅr Det ???

Det är förbjudet att ha lindor över huvud taget inne på tävlingsbanan enligt Tävlings Reglementet (TR). Men på träning kan man visst ha fleecelindor.

Jag har alltid paddar under när jag lindar, oavsett vad för lindor. Att jag har paddar under när jag lindar beror på att det är lättare att fördela trycket jämnt över hela benet. Dessutom är det bästa sättet att få lindan att ligga snyggt och prydligt också :smirk: . Paddar köper du i din lokala hästsportaffär.

Mvh

IngelaH

Vi har alltid vita lindor på framridningen, och vi brukar använda dessa "kombilindor" som halva är fleece, den första delen och den sista delen är elastisk, men vi har även enbart fleece lindor, och jag tycker att det funkar bra. Håller dock med förregående inlägg om att det helt klart är bäst med paddar, men vi är nog lite för lata för det, hade det när vi började tävla dressyr men har nu som sagt bytt. Till helgen kommer vi ha strykkappor med ludd jättemysiga på framridningen i stället för lindor, får se hur det fungerar.
Lycka till med tävlingen, glöm bara inte att linda av innan du ska in på banan - och du en påminnelse - inget spö inne i collectingringen:D
Marija

MEN STÄMMER DET ?
Jag har sett på TV att nästan alla Dressyr ryttare rider med lindor!
Det var ju då den här frågan som va katastrof viktig..hehe
kan man ha FLEECE asså (FLEECE) lindor?????
Så man får alltså inte ha lindor när man tävlar..det var konstigt för jag har för mig att typ alla rider med det!..det är nog jag som e ute åh cyklar..hehe

Så, man behöver inte paddar på benen innan man lindar??

zoowie skrev:
Så, man behöver inte paddar på benen innan man lindar??

Under fleecelindor, som inte är elastiska, behöver du inte ha paddar. Combilindorna, som är fleece i början och elastiska sen, behöver du heller inte ha paddar under eftersom fleecen i början av lindan fungerar som padd. Under elastiska lindor däremot ska du alltid ha padd. Det är däremot inte fel att ha padd under fleeceindor också! Paddar köper du på Granngården eller hästsportaffären!

Jag tycker inte att du ska linda alls.
Det är lätt att det blir fel om man inte är van vid att linda, då skadar det bara istället för att hjälpa.
Är det för syns skull, tycker jag att du ska köpa vita benskydd istället.

Prata ordentligt med din tränare, så kanske du kan få låna ett TR = tävlingsreglemente. Kan vara bra att ha kollat igenom! De som tävlar på egna hästar går en "grönt kort kurs" och där får man all info som behövs. Men du kan säkert få vara med.

Lindor används på prisutdelning och på kurser och uppvisningar.
Förbjudna på banan = utesluten för otillåten utrustning.

Om du lindar är det bra att ha ett underlägg.

har för mig att man inte får ha lindor... men jag bor ju i finland och går efter finska tävlingsregementet så jag vet ju inte hur de e i sverige...

jag personligen tycker man ska ha så lite "jox" på hästen som möjligt... tycker hästen kommer fram bättre på banan då...

Jag har (nästan) alltid vita lindor på framridningen och alltid på prisutdelning. Då har jag som nån annan nämnde kombilindor. Hälften fleece och hälften elastiska. Till vardags har jag alltid med paddar under men på tävling har jag kombilindorna, men det är bara för att jag inte har några elastiska vita.

Du får aldrig någon gång ha lindor på tävling. du får ha på framridningen och på träning, jag använder bara fleece och har ALLTID paddar under, säkrast, och kan man inte linda så ska man inte linda innan någon annan har lärt dig ordentligt!

true_blue skrev:
Prata ordentligt med din tränare, så kanske du kan få låna ett TR = tävlingsreglemente. Kan vara bra att ha kollat igenom! De som tävlar på egna hästar går en "grönt kort kurs" och där får man all info som behövs. Men du kan säkert få vara med.

Lindor används på prisutdelning och på kurser och uppvisningar.
Förbjudna på banan = utesluten för otillåten utrustning.

Om du lindar är det bra att ha ett underlägg.

Du skriver att " de med egna hästar går en "grönt kort kurs" det har ju inget med att man har egen häst att göra ALLA som tävlar måste har ett grönt kort om du inte är under 13 år. Är du under 13 år måste du ha med dig någon som har grönt kort och som sas "har ansvar" för dig.
Var står det att zoowie inte har egen häst?

Visst många lindar för att det ser snyggt ut och jag tycker inte att det är något fel med det, det ska se snyggt och propert ut när man är på dressyrtävling.
Vi lindar den ena ponnyn för han behöver stödet, han är en "gammelgubbe" :D
Andra ponnyn debuterar vi med strykkappor imorgon, vita med ludd, för det är snyggt:o
Marija

tack för alla svar!:bow:
Nu vet jag att man inte får ha lindor på banan! m.m.

Under träning rider jag med fleecelindor, jag har i flera upplager av färger. Dom bästa är nog dom bruna för det syns inte att dom är smutsiga. Under tävling har jag inte linder på. Dels för att min häst inte stryker sig, dels för att han inte kan stå still mer än en sekund ( om ens det..)

Jag lindar min ponny enbart för att han haft en skada, jag lindar tom ute, men oftast använder jag skydd som är anpassade till den typen av skador, men nu är dom i tvätten, så jag får linda :smirk: Skulle Aldrig linda om jag inte behövde! Kanske på en uppvinsning lr nåt då :p

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: LilaTiger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama