Flatback , close contact ?

B

B0ll

Hejsan , håller på å letar sadel , vill ha en sadel med ett lågt bakvalv , gärna flatback som passar en rak rygg.
Helst ska det vara en close contact sadel , men har inte hittat den här kombinationen. Nån som vet en sadel?

Sv: Flatback , close contact ?

Hejsan , håller på å letar sadel , vill ha en sadel med ett lågt bakvalv , gärna flatback som passar en rak rygg.
Helst ska det vara en close contact sadel , men har inte hittat den här kombinationen. Nån som vet en sadel?

Jag har en sådan, en dominus- spirit - sadel. Köpt på Ridin. Jag är jättenöjd med den! Ligger bra på hästen och jag kan sitta utan att få skav överallt! Känner hästens ben/rörelser på ett helt annat sätt!

Passar denna sadeln en rak tygg? har du en bild på den ? gärna undersidan:d

De Dominus-sadlar jag har sett passar inte raka ryggar.

Amerigo har ju också en CC modell, men vet inte hur pass rak den är.

M&N är djupare i sitsen än dom andra två jag rekommenderade men den är flatare än t.ex. Albion k2 som också passar raka ryggar :) Jag vet ju inte hur flat sits TS vill ha, så jag nämde bara några st.

Hm... nu såg jag att den här tråden låg på dressyr... Då blev det lite fel. :p

Då är det enda tipset jag kan ge TS Arabian Showring, Clincher byggd på hoppbommen (går att få genom Ingdams), Crown Arwen.

Amerigos CC är jätteskön. Den kan ev passa en rak rygg. Men kolla med Ridin, de vet hur den är.

Amerigosadlarna är lite dyra för mig tyvärr , annars hade jag nog köpt en direkt , :d

Vet inte hur mkt flatback du vill ha men har du kikat på Bates Innova?

Jag har en sådan, en dominus- spirit - sadel. Köpt på Ridin. Jag är jättenöjd med den! Ligger bra på hästen och jag kan sitta utan att få skav överallt! Känner hästens ben/rörelser på ett helt annat sätt!

Jag upplevde min Dominus nästan tvärtom, fick ingen riktig kontakt med hästen och man kom inte tillräckligt nära med varken sits eller skänkel. En fördel var dock att alla mina ridsår försvann i den sadeln!

Jag tror det vanliga Dominus gör att man kommer en bit ifrån hästen. men Spiriten ser ju inte riktigt likadan ut. Möjligt att man i den kommer närmre.

Ok, det kanske går att hitta en sån beg annars.
Vad är det för prisklass du letar inom?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 173
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka