Jag har både springer och flat. Har betydligt mer erfarenhet av flat, men ska försöker jämföra dem lite.
Båda raserna är aktiva med fart och fläkt. De är båda ganska flamsiga och clowniga. Min springer som jag har är av den lite mer fartiga typen, det finns lugnare linjer. Min flat som jag har nu är däremot väääldigt lugn och sansad, men det hör till ovanligheterna. Båda raserna är lättlärda och gillar att jobba, utan att för den delen klättra på väggarna en lugnare dag. De är också enkla att leva med, finner sig i det mesta och gillar allt och alla.
Flattar är väldigt tysta och skäller eller låter extremt sällan. Min springer skalldriver de andra hundarna när de leker och hon pratar väldigt mycket. Springern har lättare för passivitet, tex ta med sig på möte eller restaurang än vad våra flattar har haft. Däremot har springern betydligt mer jaktlust/viltintresse än de flattar vi haft och är därför svårare att ha lös.
Gällande sjukdomar så är cancer ett stort problem hos flatten. Ingen av våra har haft det, peppar peppar. I övrigt är det en ganska frisk ras som är sunt byggd. Det finns såklart andra sjukdomar som flatten kan drabbas av, men överlag frisk förutom cancern.
Springer har problem med allergi/klåda i rasen utöver de problem som kan uppstå med tunga öron och mycket läppar.
Båda rasklubbarna har bra info om sjukdomar på deras hemsidor.
Mentalt uppfattar jag flattar som stabilare och jämnare. Har sett mycket veka springer på utställningar och min är ganska skarp och letar typ bråk att blanda sig i.
Alla våra flattar och även min springer är från utställningslinjer kan tilläggas. Det finns många olika linjer på både ESS, FCR och golden som varierar mycket i sätt så det viktigaste är nog att göra en bra research så man får det man vill ha. Min bror har en golden från utställningslinjer och den är väldigt olik mina hundar. Den är rädd för allt och väldigt trög/seg/lat/svårmotiverad.
Visa bifogad fil 115451