Flärpskor el "flap"...?

Sv: Flärpskor el "flap"...?

Det går inte att få ett "rätt" svar på frågan om vilka skor du ska ha på din häst. Det är som regel just förändringen av hovbeslaget som leder till ändringar i knäna. Man ändrar belastningen och en del hästar passar det, en del hästar passar det inte. Jag vet inte om det egentligen finns någons om kan avgöra vilka hästar det passar på och vilka det inte passar på.

Vad är det som gör att flärpskorna är dåliga för framknäna? Jag tycker att jag i stort sett bara hört bra saker om flärpskor, och nu detta... :crazy:

Ja nu har Conversation P gett dig ett bra svar på frågan. Dock skulle jag vilja tillägga att en aspekt skulle kunna vara de hästar som nu får längre tå av flappen (vilket jag upplevt att de kan få) - att det är just det som också gör att slitaget blir större på just knät, alltså att tån borde hållas kort och att det är svårt med flappen.

Men som sagt, det finns sååå många sidor av varje historia.
En av mina har ju blivit beh. i framknät nyligen ,och han har gått emd flapp i ett års tid. Jag säger inte att det är endast det som gjort att han blivit dålig i knäet, men jag tror inte det är bra att han då fortsätter gå med flap hur gärna jag än velat.
Jag kommer låta honom gå med det en stund i vinter sen för att slippa dessa avtramp - men jga ville låta honom vila från det nu.
Så ja du, med tanke på din herres historia (halt nu - eller inte , så är ju fortfarande pålagringarna kvar) så kanske det inte är det bästa? Men som sagt, det är ju väldans individuelllt.

Men så kommer du också höra andra som tycker att det är bra med flärp på knähästar eftersom det ger stötdämpning. Eller i vart fall tror man att det ger stötdämpning.

Ja, om man visste vad som gav vad... :crazy:
Jag har ju haft flappsulor på en hel del hästar, alla med kort tå och rejält utlägg. Skointervaller på max 5 veckor för att ha riktig koll på hur hoven förändras.
Har ändå haft knäproblem. OCH har haft knäproblem på dem som INTE har haft flappsulor. Faktum är att det är nästan de enda ledproblem mina haft, just framknän. Oavsett hur de tränats.
Så vad ger vad???
Jag blir då inte klok på det iaf.

OCH har haft knäproblem på dem som INTE har haft flappsulor.

Ja självklart är det ju så, det är ju vanligare att man INTE går med flap så att säga, och jag menar ju inte att det inte skulle finnas hästar som går med vanliga skor som har knäproblem. Såklart.
Mina funderingar var bara att det kanske var så att det kunde vara en bidragande faktor i många fall, eller några fall....
Men ingen idé att spekulera för mycket självklart. Flappen är bra skor annars.

JA jag håller med dig exakt. Min tanke var bara om man visste att det var flappsulorna som gav problem, eller om man skulle fått problemen ändå.... Jag har ju också upplevt att flappisarna ger mer knäproblem men är jag säker på att det berott på dem? Nej...
Ursäkta mitt lite virriga inlägg men det blev svårt att förklara hur jag menade...:rofl:

Hej allesammans!

Jag blir lite lycklig av att få involvera mig i denna diskussion igen :banana:
Jag har ju vigt mitt liv åt hästarna, från 13 år till 30 (då jag blev gravid) så fanns INGET annat! Jag SAKNAR!!

En häst har en naturlig stötdämpare som gör att den ska klara av att springa utan att få ont i benen. Stötdämparen är STRÅLEN! Strålen pumpar blod varje gång den når marken och förser således hela benet med blodtillförsel. Blodtillförsel krävs för att hålla senor, leder och ben intakta och friska vid ansträngning.

Någon gång (jag tror att romarna var först) så insåg man att hästarna blev så hårt uttnyttjade (dvs under ridning och körning) att deras hovar blev alltför hårt slitna. De fick ont av slitningen och man hittade på "hästskon"! (En annan anledning var också, att de nakna hovarna blev påverkade av att stå i urin och spillning, de frättes sönder när de inte fick gå naturligt fria på ängarna.)

Hästskon av järn hjälper hästen utmärkt från att bli sliten när man rider och kör, och skyddar från boxens urin likaså.

Men om ni vill förstå lite mer så tycker jag att alla med järnskodda hästar ska gå ut i stallet och kolla om hästens stråle når marken trots att den bär på en sko!?

Om den inte gör det, så har skoningen tagit ifrån hästen dess naturliga stötdämpning. Dvs när strålen inte når marken så får skon ta emot stöten från varje steg istället för strålen. Hästens naturliga hjälp för att skydda senor, leder och skelett är "bortskott"...

När "hovens blodpump, strålen" inte når marken vid varje steg så förses inte heller benen med blod i den utsträckning som behövs. Varför använder vi t.ex. liniment? Jo för att öka blodgenomströmningen, så att ansträngningen och ev skador ska läka ut fortare...

Om du använder "flapskor" så ligger strålen emot sulan, hela tiden. Varje gång hästen sätter ner benet så aktiveras "blodpumpen"! Det naturligaste sättet för hästen att springa på helt enkelt, den använder sitt eget, naturliga skydd. Samtidigt så skyddar sulan från det onaturliga slitage som vi människor tvingar hästens hov att utsättas för. Visst, kanske en järnsko håller längre än en flapsula av plast, slitagemässigt sätt. Du får kanske sko om ett par veckor tidigare, men jag tror att veterinärkostnaderna som järnskorna ger är dyrare i längden... Dessutom som någon nämnde, en flapsko är näst intill omöjlig att trampa av sig :D

När du skor med järnsko så fixerar du dessutom skon runt hela hoven. Hoven kan inte utvidgas och formas så som den naturligt skulle ha velat, skon och sömmarna står emot. Med en flapsko fixeras endast tån, dvs trakterna och huvuddelen av sulan är fri att formas och utvidgas i den utsträckning den naturligt önskar!

Javisst växer hoven, och tån, fortare med en flapsula!! Helt enkelt därför att naturlig blodtillförsel genom strålen ökar tillväxten! Verka oftare och kapa tån om det behövs! Och skippa linimentet ;) Tror inte på att knän påverkas om tån är så kort som den ska vara!

Jag vet inte om jag kan förespråka flapskor i lopp. Kanske blir hästen något "klumpigare" och något senare i vändningen, kanske barfota bara i racen? Eller lätta skor just då?

Men helst av allt skulle en häst få gå barfota, då skulle den bli minst skadad. Och kan den inte det så är flapskor det närmaste barfota man kan komma! Finns med brodd så funkar lika perfekt på vintern!

Vet inte om ni hört talas om en gammal tränare "Vargen" alias Sigge Hedman. Han har lärt mig såå mycket!!

Kram till er alla!

Det är ingen mer är jag som fått en krossad sena av en flap-sko efter en kraftig skyggning?

Jag hittade en annan tråd med diskussion om PG-beslag. Jag vet att PG och flärp inte är samma sak, (ni behöver alltså inte börja kasta lös inredning på mig nu) men det finns en del principer som man kan jämföra.

Nu får man väl inte länka till andra trådar heller, men det gör jag ändå. Jag känner mig lite crazy idag;

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=646054

Tack för svaret! Blev lite förvånad dock... Det var ju så många inblandade i "konversationen"... Och endast du gav ett svar!?

Hur tänker ni andra nu då? År såå nyfiken!!

Kram Dinda

Hej Ghost! Jag förstår inte alls hur du menar!? Snälla förklara lite närmare!

Min häst var tyvärr nyskodd när hon under en joggingtur gjorde en kraftig skyggning och vred loss alla yttersömmarna, skon vred sig inåt och hängde kvar i sömmarna på insidanoch klippte andra frambenet i nästa steg. :cry:

Hade hon varit gammalskodd hade väl hela skon rykt i stället.

Aldrig mer flap....

Min häst var tyvärr nyskodd när hon under en joggingtur gjorde en kraftig skyggning och vred loss alla yttersömmarna, skon vred sig inåt och hängde kvar i sömmarna på insidanoch klippte andra frambenet i nästa steg. :cry:

Hade hon varit gammalskodd hade väl hela skon rykt i stället.

Aldrig mer flap....

Ok, det scenariot var inte kul, det kan jag förstå. Men du hade å andra sidan maximal otur!
Ungefär som att aldrig linda hästen i lopp för lindan KAN släppa (i ett fall av hundra)

Jag förstår om du avskyr flap av den anledningen, men det finns risker i ALLT man företer sig. Hästen KAN bli påkörd om den korsar en väg, du KAN bli sparkad i ansiktet om du kör en unghäst!

Tror i a f att flapskons fördelar överhänger det mesta vad det gäller överansträngningar och skador hos hästen!!

Våga lyssna och lita på hästens naturliga uppbyggnad. Den som lär sig mer om det kommer att förstå bäst!
Som att en häst ska gå i form och bära sig själv under ridning. Det handlar inte alls om att det ska se snyggt ut. Det handlar om att hästen måste använda sin kropp på rätt sätt för att inte bli skadad av människans krav!

Kram och go natt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka