Flänger med huvudet

S

Sanna_vbg

Någon som vet ngt bra tips när hästen kastar mkt med huvudet. Har kollat utrustning och mun inget som är fel där. Rider med martingal och ett vanligt tredelat bett.
Hon är ganska känslig i munnen så man får vara försiktig, vet inte om hon skulle gå bättre på ett hackamoore, eller om det bara är en ovana hon har, ibland går det bättre men när man ska bryta av eller sakta ner, kastar hon med huvudet och studsar med benen.
Eller är hon bara ovanligt pigg??

Sv: Flänger med huvudet

Har ett varmblod som gjorde likadant och det var martingal och nosremmen som gjorde detta ,han går mycket fint nu.
Han tyckte väl att det var obehagligt.

min erfarenhet av hästar som slänger mkt. med huvudet och bråkar mot handen/bettet är att det oftast beror på ryttarens hand. antingen kan den vara orolig och/eller hård.

kan det vara så att din hand blir exra orolig eller hård just när du ska bryta av eller sakta ner ? prövat att använda sätet mer i övergångarna och minimalt med hand. ta gärna stöd för handen så den ligger stadigt still.

Även om hon är känslig kan de behöva stöd i handen. Mjukt stöd alltså men helt utan glapp.

Snokremmen först o främst . Prova bettlöst . Man måste testa sig fram..
Som många gör hästen gapar,spänner åt. istället för o kolla varför
En häst går inte o gapar om d inte e nåt problem i tex munnen. Inte för att din gapade men skrev d ändå :)

Jag tycker att du bör prova ett bettlöst alternativ, tex sidepull, hackamore eller kapson elelr liknande. Funkar hon bra på det kan du sluta dig till att hon har obehag i munnen av bettet - om det beror på din hand, utrustningen eller en fysiologisk orsak är nästa steg att ta reda på.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 157
Senast: zarmino
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit