Flaltcoated Retriver

sockerdricka

Trådstartare
Någon som har en sån? Har ni något att berätta om hundar? Passar de som familjehundar?
Hur är de?

/Tacksam för svar :bump:

Rasen är en bra familjehund, men mindre lämpad som enbart sällskapshund.

Men det menar jag att en Flastcoated Retreiver kräver mer än bara sällskapspromenader några gånger dagligen.

Rasen är en jakthund och kommer så förbli
( om man inte avlar hårt för att få bort egenskaperna )

Men andra ord..
Vill du ha en sällskapshund, köp en sällskapshund och inte en jakthund.

Men berätta gärna vad just du vill ha en hund till och hur mycket tid du är villig på att lägga ner på hunden.

Re: Flatcoated Retriver

Jag har haft en. Inte ett dugg jakt i honom. En vänlig och lat hund var det. Perfekt familjehund. Funkade jättebra med andra hundar, hade tålamod med barn och följde gärna med på ridturen. Pappa tränade spår och jag tränade dressyr. Han gjorde bra ifrån sig, men nöjde sig med mindre. Gärna en sån igen.

Han var ganska självgod och egen, men alltid glad.

*saknar* :cry:

Haha vi i våran familj är väl inte inriktade på jakt precis.
Det vi har fått höra var att de skulle vara trevliga familjehundar, men jag vet ju inte, det är därför jag frågar ;)

Det vi kan erbjuda är i alla fall fina vägar i skogsslingor och ängar/åkrar. Sen finns det även en agilitybana i närheten och långa promenader är bara bra! :bump:

Jag har inte haft en "flat" men jag känner de som haft/har.
Är vad jag vet en väldigt glad och aktiv hund som säkert passar jätte bra som familje hund men som kräver motion!!!
Daglig motion i form av promenader och andra aktiviteter.
Det krävs nog en del dressyr arbete. Agility skulle nog passa bra. Jag vet en hundinstruktör som har en "flat" och hon brukar "spåra" med den ibland, tydligen det absolut roligaste den hunden vet! :D

Sara

Men då var det mer din hund som föll utanför ramen .

En Flat är en jakthund och får man en utan jakt, hey må so vara . Men det är ingeting man kan förutspå innan valpen blivit större.

Till trådskaparen.

Tycker att du skall se dig mer om efter en ren sällskapshund, en flat ( läs de flesta ) i sina bästa år kräver mer än långa promenader.

Alternativt om ni verkligen vill ha en Flat är att lära er mer om spår och apportering.

Vart kan man ta reda mer om om det? :) (alltså om spår och apportering)
*hemskt nerkärad i rasen* :angel:

Hej! Har fött upp flattar i drygt 20 år. Kanontrevliga hundar för de som vill ha action i tillvaron!
Som uppfödare känns det viktigt att måna om rasens ursprung, d.v.s. få fram en hund som är snygg och ändamålsenlig för det den är avsedd för, nämligen fågeljakt. Visst finns det coola flattar, och visst finns det de som vänjer sig vid ett liv utan jakt. Men det är en ras full av energi och som mår bäst när den får utlopp för denna i någon form, t.ex. bruks, agility, och helst någon form av nosarbete som jakt/viltspår.

Kika in på flatklubbens och ssrk´s hemsida för mer info om rasen.
Lycka till!

Okej tack då vet jag. Jag (och mamma såklart) kikade in på mammas arbetskamrats hemsida som också föder upp dessa hundar och vi föll pladask ;)
Jag själv har inget emot att lära mig nya saker som de sakerna du nämde, tror du det finns några slags nybörjar kurser som man kan gå med sin valp så både hunden och jag lär mig saker? :o :crazy:

Det finns kuser i det mesta, tag kontakt med närmsta brukshundklubb.

Första kursen man går med sin valp är just Valpkursen och den tycker jag att alla nyblivna hundägare skall gå.

Sedan följer Grundlydnadskurser ( vilket jag själv varit ledare för )

Det finns väldigt roliga och givande kurser som följer efter att du och din hund befäst grundlydnaden, gäller bara att våga prova :)

En :bow: för att du som uppfödare värnar om rasens ursprung och även ser till att valpen hamnar i rätt hem för sina behov

Vad spännande det verkar!
Vi ska ju inte skaffa hund en på ett tag och det är ju inte säkert men det gäller ändå att vara förberedd :)

Är dessa kurser dyra?
Jag är bara 14 så jag tjänar inte så mycket pengar :angel:

Skall du gå på kurser och vara aktiv så måste du nog ha föräldrarna som stöd och ev "bakomat"

Jag fick min nuvarande hund då jag var 13 år och med hjälp av föräldrar som var "taxi" och betalade mina kurser så gick det alldeles utmärkt.

Vi tävlade både lydnad och agility.

men det är väl inte du som ska ha ansvaret = betala? ska ni ha hund får du allt övertala någon vuxen i familjen till att ta det stora ansvaret. en kurs i min hemstad kostar ca 5-600 kr, och det är en liten summa jämfört med vad hundarna kostar i övrigt.

(svar till båda)

jo självklart, men jag ville veta vad det kostar cirka och sen vill jag hjälpa till att betala så inte mina föräldrar behöver lägga allla sina pengar på det.. :)

Tänk på att hunden måste ha ett bra foder för att må bra och orka något(inte sån skit du köper på ICA Maxi alltså, med spannmål som huvudingrediens :mad:), och det kostar ca 500 kr i månaden för en så pass stor hund. Så kostar även försäkring, vaccinationer, veterinärbesök, röntgen av höfter och armbågar (många uppfödare kräver detta), hundkurser och annan utrustning.

Det finns inte många hundar som mår bra av och nöjer sig med promenader, hjärnan måste stimuleras. FÖr jakthundar som flattar måste jaktlusten stimuleras. Detta behöver ju inte innebära att man jagar, men att man tränar spår, apportering etc.
Gör du detta får du säkert en jättetrevlig flat!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
746
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 857
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA