Flagor på snoppen, vad göra

skogsridmulle

Trådstartare
:crazy: Köpte en shettis som sällskap till min isis, han såg jättefin ut och vi gjorde ingen besiktning. I för sig besiktigade inte vet min isis snopp så det kanske inte hade spelat någon roll :angel: Hursom helst, när jag fått hem honom och han kissade såg jag att snoppen såg ut som om den flagar, typ som när man solat för mycket och skinnet lossnar. Vad göra? Har köpt babyolja och tänkt rengöra, men gäller det även för snoppar i det skicket? Eller ska man göra något annat? Hjälp!

Sv: Flagor på snoppen, vad göra

Hej det har båda mina valackar om han inte kliar sig och verkar irriterad så ska du nog inget göra men skulle han börja klia sig och lukta illa har han fått infektion så skulle jag nog beställa saker som hon på www.hasthalsan.se har rekommenderat att man ska ha i det området. På min gamla arab fick en infektion där han satte sig med baken i marken frambenen sträckta och försökte klia sig i snoppen :rofl: såg jätteroligt ut men synd om den stackarn. Vet rekommenderade att tvätta med lactacyd tvål och det gör jag inte om han fick sår :crazy: där inte roligt kan jag säga. Men de produkterna hon rekommenderar är bra maila till henne så rekommenderar hon vad du ska göra. Finns även en starkare ört att använda i fodret om man inte får vara där och tvätta. Mvh Marie

Tack för svaret! Nej, det verkar inte klia eller bekymra honom så mycket. Har inte känt någon doft heller. Går det över av sig självt eller? Min andra valack ser inte alls ut så.:confused:

Tack för svaret! Nej, det verkar inte klia eller bekymra honom så mycket. Har inte känt någon doft heller. Går det över av sig självt eller? Min andra valack ser inte alls ut så.:confused:

du behöver nog inte vara rädd...de är ren å skär skit....och dålig rengöring...så nästa ggn han kissar ta å passa på å rengör så gott de går dvs ta bort flagor...

catten

nu ska voltigehoppare sova för hon läste "flaggor på snoppen" och tänkte ooo va festligt :o :rofl:

Helt normalt. Du kan pillra bort flagorna lite försiktigt efter att ha tvättat händerna noga (dina bakterier har inte där att göra. Om du sen vill tvätta händerna efteråt också så är det ju förståeligt)!!
Om du börjar smörja in eller tvätta så finns risk att du förstör den naturliga bakteriefloran med problem till följd.

Riktig förhudskatarr ger rejäla symptom m flytningar fr förhuden, klåda och smärta.

det finns några saker man ska vet aom skapet, om hästen brukar kissa med snoppen inne i skapet kan vara ett tecken på fel, då rekommenderas att tillkalla veterinär, om hästen biter eftre skapet så bör man tillkalla veterinär för då har hästen sten vid urinröret, villket är väldigt vanligt, eller även om det luktar illa från skapet. sedan så kan man ofta se skräp, eller klet, fast i ganska hård form, detta är inget farligt och bör även ite tas bort, det är ett skydd som hästen själv har "frammkallat" men om det luktar illa från det så måste det tas bort, i vanliga fall så ska det inte lukta något alls från skapet. om ni nu måste tvätta det så ska det sköljas i ljummet vatten, och sedan tvättas i grönsåpa och därefter sköljas av med ljummet vatten igen.
detta kan inte alltid göras av ägaren och kan då behöva tillkalla veterinär för att lugna eller om man själv vill prova med bremsning.

kan rekommendera att ni ber veterinären titta på skapet medans hästen har fått lugnandes vid tandraspning eller vid andra tillfällen då den har fått lugnandes!

denna text är koppierad från en annan tråd, men den var även där skriven av mig!

Bad veterinären göra rent skapet när min fick lugnande sist.
Hon sa att man skulle ha plathandskar på sig eftersom det var cancerogent.... (eller hur det stavas) Det ni!?!

*skrattar* dete var lirte lustigt, var med senast i går och hjälpte att göra rent skapet på två vallacar, den enda anledningen at vilja ha på sig handskar är att det är itne så roligt, och på den ena hästen så var det så lite smutsigt att där tog vi utan handskar, medans den andra var riktigt skiten...

nej,men nihar lika mkt staffolyckockbakterier under nagelbanden som et finsn folk i hela europa.
jag är tämligen säker på att jag smittade min hund o själv blev jag -väldigt-sjuk av dem.

för er som tvivlar så joo,att smitta med staff aureus är tämligen ovanligt från människa till hund men det finsningen anna förklaring o samma salva som jag har till luftvägarna fungerar mkt ba på henens klåda.

för att återgå till snoppar så har jag två hingstar o jag tar aldirg bort flagor eller så.

jag går endast in o tvättar rent om det stinker,och då med -extremt-mild intimtvål eller tom oljeblandning.

har behövt att göra det en gång på 9 år.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: devere
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 067
Senast: Lotus
·
E
Islandshäst Hej! Det är så här att jag köpte en isis valack, Skjóni, för knappt 2 år sen. Dum som jag var :mad: , provpred jag inte då jag litade...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 093
Senast: ewa_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit