flackt eller djupt säte?

Hmm, får kanske ändra mitt svar...
Red i en Childeric igår, typ en DFL eller nåt sånt, en med halvdjupt/flackt säte och fodrade kåpor och sån där tempurstoppning mot hästen iaf. Och nej, inget för mig. Bredaste sadeln jag suttit i, och då har jag ändå haft en Bates IW som kändes mkt bättre. Rejäla knästöd vilket jag gillar, men sätet var på tok för brett för mig och sitsen för stor, så jag åkte runt och hästen sprang ifrån mig då jag inte kunde hålla om honom ordentligt. Nu är den sadeln till en tjej som inte alls ser ut som jag i kroppen, men ändå.

Jag har fundering på om jag är väldigt bred eller jag typ adrig suttit i en sadel som är bred i midjan... Däremot har jag suttit i rejält många som är på tok för smala som jag får väldigt svårt att sitta bekvämt i och därför sitter som skit för att göra upp för att inte sitta obehagligt.
Vad för sadlar är egentligen breda i midjan? (typ märke model?)
Canta cruz celine, wintec isabell werth, är de bredaste jag suttit i.

Jag har fundering på om jag är väldigt bred eller jag typ adrig suttit i en sadel som är bred i midjan... Däremot har jag suttit i rejält många som är på tok för smala som jag får väldigt svårt att sitta bekvämt i och därför sitter som skit för att göra upp för att inte sitta obehagligt.
Vad för sadlar är egentligen breda i midjan? (typ märke model?)

Oh! Vilka då? Jag tar gärna tips på såna!

En av de vidrigaste sadlar en av de jag behöver rida ibland har är en Connector. Den är väldigt bred och ligger på en häst modell tunna. Så den är vid i bom med.
Den ligger som tur är på en stadig häst utan så mkt gång. Så ska jag rida den kör jag utan sadel.

Men den är iaf inte sån som tippar fram mig. Då är tex Amerigo Vega betydligt värre iom att jag inte riktigt får plats med rumpan oavsett om sitsen är alldeles för stor. Den är helt enkelt för sluttande bak för tidigt för mig.
På min gamle ponny kunde jag rida i den iom att han hade noll gång. Men ju mer gång desto mer aj i mina höfter. När jag regelbundet var tvungen att rida i en Vega i vid strl blev det till slut så illa att jag skrek rakt ut av smärta då hästen kastade sig. Jag är väldigt stryktålig.
Som tur var ändrade hästen om sig i kroppen och jag fick ha min CC:a istället.

Får ont av flera av Amerigos modeller. Vet att iaf Cervia eller Cortinan var katastrof med. Men då var det på häst med traaaav.

Rider jag lätt eller står eller hästen rör sig väldigt lite funkar det betydligt mer smärtfritt.

@tuaphua jag är trött - frågar du motsattsen till mig? dvs vilka jag tycker är nära knivar att sitta på och inte kan balansera mig i för att det liksom bredmässigt bara är för smalt? För det handlar nästan om att jag knappt suttit i sadlar som jag inte upplever på det viset :o

@tuaphua jag är trött - frågar du motsattsen till mig? dvs vilka jag tycker är nära knivar att sitta på och inte kan balansera mig i för att det liksom bredmässigt bara är för smalt? För det handlar nästan om att jag knappt suttit i sadlar som jag inte upplever på det viset :o

Haha.. Då är vi två(trötta). ;)

Ja, jag vill ju ha smala sadlar och letar alltid tips på osedvanligt smala saker.
Men då har vi olika problem iom att jag känner av de flesta så fort de blir vida i bom.
Dvs jag tycker de är för vida och får ont i höfterna.

Haha.. Då är vi två(trötta). ;)

Ja, jag vill ju ha smala sadlar och letar alltid tips på osedvanligt smala saker.
Men då har vi olika problem iom att jag känner av de flesta så fort de blir vida i bom.
Dvs jag tycker de är för vida och får ont i höfterna.

Vad tycker du om prestige? De är väl ganska smala? Men de brukar å andra sidan vara uppbyggda ganska mkt så att de kommer mycket "uppe på" hästens rygg, vilket många inte är så förtjusta i.

Jag har en äldre modell av Cobra som är underbart smal. (Till salu!) men när det gäller breda sadlar så är väl just Childeric DFL extre bred i sätet, FB reflex, Albions äldre modeller är de jag provat och fått ont av. Jag gillar smalt.

angående hur breda sadlar upplevs är ju lite också vad för häst man sitter på, av mina 2 halvblod så är den ena bred och den andra smal i ryggen. en sadel som är lite halv bred kan göra så att jag blir helt låst i skänklarna på den breda hästen och på den smala hästen i samma sadel så är det inga problem. (ja sadeln var lite för smal för den breda och lite vid för den smala, de har samma sadelgjord så är bara att den breda hästen är bredare i ryggen. ingen tjock mage som är i vägen.)

Det beror på vad jag rider för häst om jag vill ha djupt respektive flatare säte. På min gamla trivs jag bäst med Childeric DI men skulle känna mig lite för fri i den på unghästen:eek:. På unghästen vill jag ha djupare säte och mer stöd.

Ang smal /bredare säte gillar jag något bredare säte även om man kan tro att det smalare passar min smala kropp bättre. Det syns nog inte utanpå hur bred man är om bäckenet, barnmorskan trodde aldrig att jag som är så smal skulle lyckas klämma ut en klump på 4200gr:D

Vad tycker du om prestige? De är väl ganska smala? Men de brukar å andra sidan vara uppbyggda ganska mkt så att de kommer mycket "uppe på" hästens rygg, vilket många inte är så förtjusta i.

Jag tycker faktiskt om alla de Prestige jag suttit i. Har ridit regelbundet i flera av deras modeller.
Ja, lädret kanske inte är superlyxigt på alla och ja, man kommer upp en del i en del av dem. Men för sin prislapp tycker jag sadeln är bra. Och sen att jag trivs i dem färgar säkert mig en del. ;)

Idag red jag i en Equipe Emporio. Den är nog eg lite bredare än min Equipe Oracle tror jag. Men den tycker jag rätt mycket om iaf. Ska jämföra med mina sadlar för att kolla bredden faktiskt. Har för mig att bomvidden är smalare än mina.
Ska även testa lägga på den på min pålle och ev provrida om den funkar.

Kl
ang.
Det beror på vad jag rider för häst om jag vill ha djupt respektive flatare säte. På min gamla trivs jag bäst med Childeric DI men skulle känna mig lite för fri i den på unghästen:eek:. På unghästen vill jag ha djupare säte och mer stöd.

Ang smal /bredare säte gillar jag något bredare säte även om man kan tro att det smalare passar min smala kropp bättre. Det syns nog inte utanpå hur bred man är om bäckenet, barnmorskan trodde aldrig att jag som är så smal skulle lyckas klämma ut en klump på 4200gr:D

vilken klok reflektion i sammanhanget!
det spelar så himla stor roll utifrån individ osv.
Jag har tex haft en modell på dressyrsadel som alltid mer eller mindre klassas som superbred i sig osv. Min tränare som ridit min häst regelbundet varje vecka i åratal osv, och samtidigt har skador i ryggen osv från tidigare hästolyckor som påverkar hennes rygg och bäcken och höfter osv, har aldrig haft problem i den sadeln.... Hon har supersmala höfter i sig osv.
Inte heller jag själv som har väldigt smala höfter i sak, men tydligen inte i bäcken som passat ändå osv. Bra intressant reflektion.

• Gilla
Reactions: TBT
När jag letade sadel pratade jag med flera utprovare och det kom på tal mer än en gång att man ska helst vara ganska vältränad för att rida i close contact-sadlar. Jag älskar dem men är en smal träningsmupp. Mina höfter är väldigt smala (24-25'' i jeans) och jag får ont när jag rider i breda sadlar. Just nu har jag en Amerigo cc, Fanta rids med en cobra (den som är lik Amerigo alton) osv. Z:s ägare är tvärtom. Hon får ont av smala sadlar och hon behöver mycket stöd. Så vi får ha olika sadlar.

Igår i stallet pratade vi ridsår och då var det många som klagade på ridsår i uppbyggda sadlar som inte passade just dem (typ när man lånar en kompis häst). Det händer ju inte på samma sätt i mjuka close contact-sadlar...

En av mina stallkompisar har en prestige med gropar för hennes sittben. (hon är väldigt smal). Den sitter hon bra i och groparna gör att det inte behöver bli samma punkttryck.

När jag letade sadel pratade jag med flera utprovare och det kom på tal mer än en gång att man ska helst vara ganska vältränad för att rida i close contact-sadlar. Jag älskar dem men är en smal träningsmupp. Mina höfter är väldigt smala (24-25'' i jeans) och jag får ont när jag rider i breda sadlar. Just nu har jag en Amerigo cc, Fanta rids med en cobra (den som är lik Amerigo alton) osv. Z:s ägare är tvärtom. Hon får ont av smala sadlar och hon behöver mycket stöd. Så vi får ha olika sadlar.

Igår i stallet pratade vi ridsår och då var det många som klagade på ridsår i uppbyggda sadlar som inte passade just dem (typ när man lånar en kompis häst). Det händer ju inte på samma sätt i mjuka close contact-sadlar...

En av mina stallkompisar har en prestige med gropar för hennes sittben. (hon är väldigt smal). Den sitter hon bra i och groparna gör att det inte behöver bli samma punkttryck.

Men vältränad? Hur menar du då?
Stark eller bara smal?
Man kan ju se jäkligt olika ut i kroppen som vältränad. En bodybuilder är vältränad. Men en balettdansös också. Jag har svårt att se att en belgian blue och en slimslim skulle ha samma sadelpreferenser bara baserat på det.

Jag är vältränad och rätt smal. Jag har också varit fet och ofit. Sadel ville jag oavsett ha samma modell. Mitt skelett är detsamma även om vadderingen utanpå varierat.

Så om det var en omskrivning för petita höfter kan jag köpa det mer. ;)

I mitt fall tror jag att det beror på att jag är överrörlig i höfterna och om jag ska öppna upp för att släppa igenom rörelser måste jag släppa det muskelskydd/spänningar som jag annars kan lägga mig till med för att skydda kroppen. På en häst utan gång behöver jag inte fjädra och öppna höfterna på samma sätt som en som är markbunden. Detsamma gäller breda hästar. De absolut värsta är ju breda hästar med sadlar som är breda i midjan och hästen har gång. Är det dessutom en sadel som tippar fram mig är jag rökt. Då gör det ont i höfterna.

Jag har ju varit hos sjukgymnast med inriktning sits, den som släppt böcker etc. När man då lossade lite muskelskydd jag då hade efter att ha ridit i Vegan mkt på gångartsdjur fick jag ooooont efter.
Man menade på att jag med mina höfter inte skulle rida i breda sadlar på breda hästar.
Piece of cake när man rider andras mycket.. ;)
Jag fick iaf rådet att rida lätt i den mån det går.

Men vältränad? Hur menar du då?
Stark eller bara smal?
Man kan ju se jäkligt olika ut i kroppen som vältränad. En bodybuilder är vältränad. Men en balettdansös också. Jag har svårt att se att en belgian blue och en slimslim skulle ha samma sadelpreferenser bara baserat på det.

Jag är vältränad och rätt smal. Jag har också varit fet och ofit. Sadel ville jag oavsett ha samma modell. Mitt skelett är detsamma även om vadderingen utanpå varierat.

Så om det var en omskrivning för petita höfter kan jag köpa det mer. ;)

I mitt fall tror jag att det beror på att jag är överrörlig i höfterna och om jag ska öppna upp för att släppa igenom rörelser måste jag släppa det muskelskydd/spänningar som jag annars kan lägga mig till med för att skydda kroppen. På en häst utan gång behöver jag inte fjädra och öppna höfterna på samma sätt som en som är markbunden. Detsamma gäller breda hästar. De absolut värsta är ju breda hästar med sadlar som är breda i midjan och hästen har gång. Är det dessutom en sadel som tippar fram mig är jag rökt. Då gör det ont i höfterna.

Jag har ju varit hos sjukgymnast med inriktning sits, den som släppt böcker etc. När man då lossade lite muskelskydd jag då hade efter att ha ridit i Vegan mkt på gångartsdjur fick jag ooooont efter.
Man menade på att jag med mina höfter inte skulle rida i breda sadlar på breda hästar.
Piece of cake när man rider andras mycket.. ;)
Jag fick iaf rådet att rida lätt i den mån det går.

Det var sadelutprovarna som sa det men jag tror att de menade starka bålmuskler. Kanske var det ffa nedre magmusklerna kring höften som de menade för det var där en var och pekade.. hehe

Intressant! Har också hört att jag är överrörlig i höfterna. Tror precis som ni att mycket ligger i att har man istället starka nedre bukmuskler kan de hålla emot, medan det annars blir stor påfrestning på höfterna. Kan inte heller rida i breda sadlar, typiskt nog hade förra medryttarhästarna en Wintec Isabell Werth och nuvarande har en Albion K2 :banghead:

Funderar på hur man kan mäta/prova att sadelns midja inte blir för bred för en?
Jag får inte ont direkt efter jag ridit utan det kommer oftast smygande, såvida inte sadeln både är bred och djup och ligger på en bred häst, det känner jag direkt! Blir svårt att provrida en sadel någon enstaka gång om jag inte hinner känna att det funkar, så det vore smidigt att kunna testa det innan man köper en sadel.

@Amanda_F har också förstått det så att har man bra bålstabilitet så gillar man flatare säte. I dom sadlarna får man ju inte så mkt support som i en mer ombonad sadel med djupare säte. :idea: aha det kanke är därför jag gillar djupare säte på gangstern, har inte ridit så mkt och intensivt det senaste året= sämre bålstyrka.

@Amanda_F har också förstått det så att har man bra bålstabilitet så gillar man flatare säte. I dom sadlarna får man ju inte så mkt support som i en mer ombonad sadel med djupare säte. :idea: aha det kanke är därför jag gillar djupare säte på gangstern, har inte ridit så mkt och intensivt det senaste året= sämre bålstyrka.

Då måste det vara min enda starka del av kroppen. Har alltid föredragit flatare sadlar :D

Föredrar flata säten, får nästan panik av att rida i för djupa säten. Flata eller medeldjupa vill jag ha.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777
Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 296
Senast: spinxx
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar