flackt eller djupt säte?

¨
i min reflektion låter det mkt mer som ryttarproblem än ngt annat trots kompexitet du skriver om i sammanhanget.

Va komma va?

Klart det är ett ryttarproblem. Jag har problem med att jag spänner mig, och det problemet blir värre om jag sitter fast i en djup sadel med stora knästöd. I en friare sadel kan jag slappna av.

@mackan ? Så stora? Jag har inte värre sits problem än någon annan egentligen när jag väl sitter i en sadel som passar mig. jämför bilderna @Fiorano la upp. Så som hon sitter i den "dåliga" sadeln satt jag mer eller mindre. En sadel som inte passar ger dålig sits och har man dålig sits så kan man inte inverka.
Har du aldrig varit med om det så har du antagligen haft en jäklar tur

Detta kanske sagts tidigare i tråden, Får krypa till korset med min lathet, orkade inte läsa alla inlägg. Skäms på mig! :( Men i allafall. Ja ghar mkt svank å blev tillsagd att jag inte ska ha djupt säte för jag får spänna mig för mycket för att kunna vinkla om mitt bäcken. Har tänkt mycket på det och sitter mycket bättre och mer avslappant i en flat seat. Jag rider en lång kvinnas häst nu, hon har 18 tum i sadel och deap seat men det funkar också för mig för jag hamnar så himla långt från bakvalvet så då kan jag också vinkla om utan problem. Men hamnar jag i en 17 eller ve och fasa 16,5 deap seat så får jag jättesvårt att komma ner i traven och galoppen och svanken stör ridningen jättemkt.

Nu vet jag inte exakt vad det är för sadel medishästen har, men eftersom den är anpassad efter hans ägare som har en helt annan kroppstyp än jag funkar den rätt dåligt för mig. Jag har också en tendens att spänna mg, och att knipa med knäna, men det tror jag mest beror på att sadeln är för lång och att jag därför halkar så långt bak när jag har knäna i rätt position (snacka om stolsits!). Jag skulle vilja testa en sadel som passar mig och gärna en med djupt säte.

@mackan ? Så stora? Jag har inte värre sits problem än någon annan egentligen när jag väl sitter i en sadel som passar mig. jämför bilderna @Fiorano la upp. Så som hon sitter i den "dåliga" sadeln satt jag mer eller mindre. En sadel som inte passar ger dålig sits och har man dålig sits så kan man inte inverka.
Har du aldrig varit med om det så har du antagligen haft en jäklar tur

Nja, jag tänkte mer på att du alltid verkar vara på jakt efter en passande sadel, och sen att du rapporterade det du gjorde vad du har problem med nu i tråden som jag svarade på.... Har man en ganska hyfsad sits så är det faktiskt sällan det blir SÅ dåligt som jag tolkade din redogörelse för hur du sitter osv i vissa sadlar. så därav kommentaren och reflektionen och de flesta ryttare har sitsproblem så utifrån det så har man mer sitsproblem än några andra så hamnar man jättemycket dåligare i en sadel som inte passar än, jmf med ngn som har en ganska bra sits i sig osv. Det var det jag avsåg med reflektionen i sammanhanget.

Jag är nog ganska lyckligt lottad i det att jag sällan trots många hästar och långa år, inte varit i behov av ständig sadeljakt konstant öht på några av dessa hästar. Haft en del som varit svårare att hitta bra sadel till i kombo med att ryttaren även vill sitta optimalt osv, men inte så pass gravt att det inte gått att lösa.

Jag tycker rent generellt att så som sadel grejen blivit ett problem sista 10 åren på sociala media osv så känns det lite som det blivit ngt välfärdsproblem.... nu finns det enligt sociala media inget som passar om det inte är amerigo, jaguar eller childeric typ och ska specialmåttas på hästarna och ryttarna osv. För mig känns det väldigt konstigt men tydligen är det så 2000 talets hobbyryttare anser sig vara.

Jag har lite olika men generellt rider jag helst i flackt säte i både dressyr och hopp.

Har dock en häst som jag har djup (are) säte på, men enda anledningen där är att den rör sig stort och jag är inte tillräckligt balanserad och har ej tillräckligt med bålstabilitet för att kunna sitta optimalt på hästen i sadel med flackt säte ännu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777
Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 296
Senast: spinxx
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar