För mig är det viktigt att hitta rätt person, att man tänker relativt lika men det behöver inte vara på samma sätt man gör, eller har samma gränser.
Hästarna lär sig snabbt vem som har vilka gränser och när.
Jag hade en medryttare (20-25 år sedan) som inte hade samma krav som jag, kunde ge större ramar innan personen blev arg eller satte gränser. Medryttaren red inte som jag, hade inte samma krav på arbete och inte heller samma form som jag strävade efter.
De lullade mest i skogen på långa tyglar och utan större krav.
Till saken hör att den hästen tog hela handen om man gav fingret och var en häst som gärna fick olater och gick tillbaka till dumheter om det var fel person.
Men, både hon och mina andra hästar har alltid anpassat sitt beteende från timme till timme, medryttare till ägare utan några som helst problem.
Det räcker att medryttaren är en person som inte körs runt med, av hästen. Visst kan det vara senare än vad du vill och har gränser för men var inte för rädd att testa.
Det kan också vara skillnader som att hästen ska gå bakom när jag tar in dem men för en annan person så är det vid sidan. Det behöver ju inte vara fel. man får inte glömma personen bakom beslutet. Var är de mest bekväma med att ha hästen? Vad behöver dem för att kunna kontrollera? De kanske har en annan auktoritet (inte bättre eller sämre, bara annorlunda).
Min medryttare fungerade skitbra med min häst, inte alls på det viset jag tyckte var bäst men det var ju inte jag som höll i trådarna då.
Det fanns grundgregler, självklart. Men, hur du kom dit var egentligen bara något du själv kunde lösa.
Bland annat:
* hästen får inte gå och äta när den vill
* Hästen bestämmer inte när den går ut ur boxen
Lite sådana förhållningsregler. Om personen VILL ha hjälp så har jag förslag på hur man kan lösa det hela dock.
Man kan inte få en klon och när man arbetar efter att tanken att en klon är ett måste så tror jag man gör sig en björntjänst.
Jag och kompanjonen har stora likheter i vårat tänk men också stora skillnader. Det går ändå alldeles utmärkt både för hästarna och oss. Vi suckar ljudligt till varandra ibland men hjärtligt. Våra hästar får också olika olater tillsammans med oss.
Intressant hur du ser på det, jag kanske är överdrivet nojig för att någon ska krascha det jag byggt upp. Har ju verkligen lagt all tid och energi under 1,5års tid för att komma dit vi är idag just pågrund av att han inte varit helt lätt att förstå och att jag fått lära mig att vara så extremt konsekvent just för att ger man ett finger så tar han hela handen direkt.
Skulle vara en ren katastrof att se allt det jobbet försvinna bort nu när det äntligen börjar fungera och ge resultat

Vad tror du om ridningen vid uteritt, jag gillar inte fart, njuter av lugna turer. Skulle aldrig få för mig att galopprejsa på någon äng t.ex. Som det är nu vet ju Lasso att när vi är ute i skogen så tar vi det lugnt, det ska vara avslappnande. Tror du det kan påverka positivt eller negativt om man får en medryttare som gillar mer fart och högre tempo? Är det bara bra att någon annan ”blåser ur” honom och låter honom springa på så att han kan ta det lugnt med mig sen, eller är risken att man befäster uteritt=fullt ös medvetslös?
Han skulle säkert utvecklas massor och bli ännu bättre om han blev mer riden.
Det största problemet är nog dock att hitta någon som är intresserad. Just för att det varit en del problem med att han stuckit. Måste ju ändå vara ärlig med det om någon visar intresse så att personen kan vara förberedd på hur man bäst stoppar det om det skulle hända. Och att personen inte blir rädd. Vet ju hur mycket han skrämt mig och det är svårt att jobba bort en sån rädsla.
Bor inte nära någon stor stad och krävs bil för att ta sig hit.