Idag var en bekant här och red en skogstur på Lasso. Första gången någon ridit ut på honom ordentligt. Jag har ju promenerat många många mil med honom och ridit runt gården precis i närheten men har inte vågat mer än så eftersom mitt förtroende för honom varit helt förstört efter att han ju stuckit några gånger och jag ju är så jäkla feg.
Nu var det en liten test att se hur han faktiskt beter sig vid uteritt och om det är ”säkert” nog för mig också att rida ut. Helt orädd och van ryttare som ställde upp som testpilot.
Han skötte sig bra, inga tendenser till att sticka. Helt orädd och knallar fram överallt utan tvekan, inga skyggningar, tvärnitar eller liknande. Och absolut inga bockningar trots att dom provade alla gångarter.
MEN pigg och framåt som tusan, han tyckte det var skitkul. Som en pansarvagn rakt fram

Har ju haft inriktning med tränaren att få honom lätt och mjuk i handen och uppmärksam men nu tog viljan och glädjen lite överhand och han blev stark och dragig(dock ändå kontrollerbar). Om jag ska rida ut på honom själv kommer detta skrämma mig och det kommer kännas som jag har dålig kontroll. Funderar på om jag kan betsla upp lite just vid uteritt för att känna mig tryggare? Jag har dock dålig koll på bett då jag i alla år med alla hästar ridit på vanliga tränsbett, rakt eller tredelat och klarat mig bra på det. Vad kan vara bra att prova om man bara vill betsla upp liiiite till att börja med?
När han sticker på riktigt, då sticker han nog oavsett bett och där är det nog bara ”nödbromsen” som jag och tränaren övat in som möjligtvis hjälper(typ one rein stop).
Utan det är bara mer allmänt när han blir ouppmärksam, pigg och dragig som jag kanske kan ha nytta av ett annat bett för min egen trygghets skull. Eller vad tror ni? Tips?