Åh vad kul att ha hittat någon som verkar passa

hoppas det blir bra!
Jag är också egentligen sugen på en medryttare. Men tvekar en hel del av flera anledningar. Först och främst tror jag det är svårt att hitta någon här ute som mest bara vill skogsrida på en rätt så ovan/lite riden häst som inte varit helt pålitlig(har dock blivit extremt mycket bättre).
Dessutom är jag ju van att sköta allt själv. Har lagt väldigt mycket tid på hanteringen för att få den att funka precis som jag vill, speciellt vissa detaljer som är viktiga för mig att det funkar. Lasso är ju dessutom lite typen som provar gränser även för sånt vi tidigare kommit överens om, låter man honom då hållas så eskalerar det snabbt och man får börja om igen. Håller man efter det så krävs bara mycket små påminnelser. Så är rädd att få hit någon som inte är lika konsekvent, bryr sig om samma saker och kraschar sånt som jag lagt mycket tid på att träna in

Är dessutom rätt konflikträdd och tycker det är jobbigt att säga nej eller rätta någon, kanske inte så bra egenskap när man ska ha någon i sitt stall

Men tråkigt som det är nu också att han knappt rids något alls, även fast han inte verkar lida av det men.
För mig är det viktigt att hitta rätt person, att man tänker relativt lika men det behöver inte vara på samma sätt man gör, eller har samma gränser.
Hästarna lär sig snabbt vem som har vilka gränser och när.
Jag hade en medryttare (20-25 år sedan) som inte hade samma krav som jag, kunde ge större ramar innan personen blev arg eller satte gränser. Medryttaren red inte som jag, hade inte samma krav på arbete och inte heller samma form som jag strävade efter.
De lullade mest i skogen på långa tyglar och utan större krav.
Till saken hör att den hästen tog hela handen om man gav fingret och var en häst som gärna fick olater och gick tillbaka till dumheter om det var fel person.
Men, både hon och mina andra hästar har alltid anpassat sitt beteende från timme till timme, medryttare till ägare utan några som helst problem.
Det räcker att medryttaren är en person som inte körs runt med, av hästen. Visst kan det vara senare än vad du vill och har gränser för men var inte för rädd att testa.
Det kan också vara skillnader som att hästen ska gå bakom när jag tar in dem men för en annan person så är det vid sidan. Det behöver ju inte vara fel. man får inte glömma personen bakom beslutet. Var är de mest bekväma med att ha hästen? Vad behöver dem för att kunna kontrollera? De kanske har en annan auktoritet (inte bättre eller sämre, bara annorlunda).
Min medryttare fungerade skitbra med min häst, inte alls på det viset jag tyckte var bäst men det var ju inte jag som höll i trådarna då.
Det fanns grundgregler, självklart. Men, hur du kom dit var egentligen bara något du själv kunde lösa.
Bland annat:
* hästen får inte gå och äta när den vill
* Hästen bestämmer inte när den går ut ur boxen
Lite sådana förhållningsregler. Om personen VILL ha hjälp så har jag förslag på hur man kan lösa det hela dock.
Man kan inte få en klon och när man arbetar efter att tanken att en klon är ett måste så tror jag man gör sig en björntjänst.
Jag och kompanjonen har stora likheter i vårat tänk men också stora skillnader. Det går ändå alldeles utmärkt både för hästarna och oss. Vi suckar ljudligt till varandra ibland men hjärtligt. Våra hästar får också olika olater tillsammans med oss.