Fjordingar och kraftfoder

L

Linivia

Hur mycket kraftfoder ger ni fjordingägare era hästar i normalt till lätt arbete? Jag har nyligen köpt en fjording av c-ponnymått, som nu har ätit 5 dl havre (okrossad) av hög kvalitet samt ca 1,5 dl betfor (torr) och ca 7kg hö av mkt god kvalitet alternativt mindre/inget hö och istället bete. Han har ridits varje dag, men är ständigt lika pigg, och med en aldrig sinande energi :eek: . Beror det kanske på mängden kraftfoder?
Jag känner ingen annan med fjording, och har därför inget att jämföra med. Men förra ägaren säger att han gått på 1-2 kg havre där + betfor och hö. Jag förstår inte hur det ens kan vara möjligt. Skulle jag ge honom det skulle han kunna producera energi för en hel stad i ett helt år :bump: :bump: :bump: , kanske något att satsa på för elverket :idea: ....

Nej allvarligt talat, jag vill gärna veta om jag har "eldat för kråkorna", och i så fall ungefär hur mycket.

Sv: Fjordingar och kraftfoder

Ta reda på den totala mängden energi -MJ- hästen åt hos den tidigare ägaren och jämför med hur mycket MJ den får nu. :idea:

Det ger än bättre jämförelse än att jämföra dl eller kg kraftfoder. Ni har ju förmodligen inte samma hö...

jag har fått hem analys på höet och tagit hjälp från olika håll och tillslut luskat ut en fungerande foderstat. Eftersom vi haft riktigt bra hö de senaste åren har hästen fått 8 kg hö, e-vitamin i lite betfor. Enligt de kunniga innehöll vårt hö allt som behövdes (och mer därtill) och jag rider inte särskilt hårt så skulle det räcka till hästen. Han har varit pigg, glad och lagom rund om magen!

Tack för era svar. Förmodligen innehåller också vårt hö tillräckligt för den här gossen, förutom mineraltillskott o s v. Ska kolla upp det lite närmare. Men mer energi behöver han då inte :angel: .
Finns det fler fjordingägare där ute, så skriv gärna ni också och berätta vad ni ger.

En del hästar kan bli pigga av att få för LITE mat också. Annars är det kanske väldans drag i grovfodret du har (rätt troligt väl)

Ha :p han kan äta mycke om han vill ;) ,
Men just nu 3dl korn o 1l blöt betfor när han gått.till vintern är de bara tänkt att han ska äta runt ett halvt kraftmått kornkross morgon o kväll + 1l blöt betfor på kvällen (fri tillgång på hö)
och så klart;
chevinal
b-vitamin (när han fäller)
salt
vitlök

kan hända att hanfår lite vetekli o linfrö ibland
men de är i oktober de, så han klarar sig :D

Havre ger ja honom definitivt inte då kan man rida fast de bara är 1dl havre :o :D

Min får normalt
max 1 dl havre.
3 dl betfor.
Drygt 1 dl miner.
8 kg hö (vinterhalvåret).
B-vitamin (fällningen)
Salt

Mindre hö övriga årstider. Sommar inget

Senast ändrad:

Min fjording som jag rider lungt på ca 3 -5 ggr i veckan får 0,5 kg havre och istortsett fri tillgång till hösilage. Vi har flera fjordingar o de får lika mkt som hon, men vi har en häst som lätt brukar bli mager henne ger vi korn istället för havre och ibland kompletterar jag med lusern till henne.

Liknande trådar

O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Natasja
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp igen!!! Jag har som sagt en arabtös -92. hon har haft fångkänning förra sommaren (innan min ägo), men jag...
Svar
5
· Visningar
1 319
F
Foder & Strö Min häst har blivit mkt smalare på senaste tiden. Han var halt och vilade i ca 5 veckor och åt då 1 kg kraftfoder - kraft grund och...
Svar
7
· Visningar
1 137
Senast: spindel_17
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama