L
Linivia
Hur mycket kraftfoder ger ni fjordingägare era hästar i normalt till lätt arbete? Jag har nyligen köpt en fjording av c-ponnymått, som nu har ätit 5 dl havre (okrossad) av hög kvalitet samt ca 1,5 dl betfor (torr) och ca 7kg hö av mkt god kvalitet alternativt mindre/inget hö och istället bete. Han har ridits varje dag, men är ständigt lika pigg, och med en aldrig sinande energi . Beror det kanske på mängden kraftfoder?
Jag känner ingen annan med fjording, och har därför inget att jämföra med. Men förra ägaren säger att han gått på 1-2 kg havre där + betfor och hö. Jag förstår inte hur det ens kan vara möjligt. Skulle jag ge honom det skulle han kunna producera energi för en hel stad i ett helt år , kanske något att satsa på för elverket ....
Nej allvarligt talat, jag vill gärna veta om jag har "eldat för kråkorna", och i så fall ungefär hur mycket.
Jag känner ingen annan med fjording, och har därför inget att jämföra med. Men förra ägaren säger att han gått på 1-2 kg havre där + betfor och hö. Jag förstår inte hur det ens kan vara möjligt. Skulle jag ge honom det skulle han kunna producera energi för en hel stad i ett helt år , kanske något att satsa på för elverket ....
Nej allvarligt talat, jag vill gärna veta om jag har "eldat för kråkorna", och i så fall ungefär hur mycket.