Fjordig i storhästaveln?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Weeazel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 453

Weeazel

Trådstartare
Hej

Jag har läst om att folk har fått väldigt lyckade korsningar med fjording + annan häst. Men främst då på ponnysidan. Jag kan inte så mycket om avel men jag tycker om fjordingar, tyvärr är de ju lite för små för mig, borde man inte kunna få upp en korsning till drygt 160c i mankhöjd om man hittar en relativt stor fjording och korsar med en stor ridhäst, menar då en som är över 170cm i mankhöjd?
Sen har jag en fråga ifall någon vet. Tar fölet efter modern mer eller mindre än efter fadern? Jag menar om jag betäcker ett stoooort halvblod med en så stor och fin fjordinghingst jag hittar kommer den då ta efter stoet mest och bli lite större eller har det ingen betydelser, de får väl iaf lika många kromosomer från båda individerna?? :d
Tacksam för svar :bow: :)

Sv: Fjordig i storhästaveln?

Resten kan jag inte svara på men jag tror att storleken kommer att följa fjordingen i första generationen eftersom de är så pass jämna i storlek. Men.. man vet ju aldrig, genitik är så spännande ;)
Vilka egenskaper är det som du gillar så mycket hos fjordingen?
U

Det där med kromosomerna kan jag inte svara på men jag vet att fölet/ fostret "rättar" sig efter stoets storlek. Alltså om en shettis skulle bli tjuvbetäckt med en större ponnyhingst, låt säga New Forest, så blir inte fölet så stort trots allt. Den måste ju kunna dia...

Har själv en fjordingskorsning, 50% fjording å 50% arabiskt fullblod. Hans mamma var en fjording på 142cm och hans pappa arab på 152 cm, min pålle är 152cm han oxå. Han har fått det bästa från båda, arabens fina och lätta steg, nättare huvud men ändå lite grövre och med hållbarhet och lugna psyke från fjordingen! :love:

Här i trakten fanns för länge sedan en korsning fjording/fullblod (xx) som hoppade höghus. Hon var väl typ 154 cm men "nertryckt" så hon tävlade som D-ponny. Hon fick sen en avkomma med halblodspappa, som blev en bit över 160, om jag minns rätt. Fast den var ingen vidare hopptalang...

Jag har träffat och ridit många fjordkorsningar. Och alla har varit fantastiskt trevliga.
Den roligaste var en ardenner/fjord som såg ut som en gigantisk fjording ;)

Den bästa korsningen var en halvblod/fjord och den bästa allroundhäst jag någonsin träffat. Den kördes i skogen, drog brudpar, tävlades hopp/dressyr och var toppen till allt.

Resten kan jag inte svara på men jag tror att storleken kommer att följa fjordingen i första generationen eftersom de är så pass jämna i storlek. Men.. man vet ju aldrig, genitik är så spännande ;)
Vilka egenskaper är det som du gillar så mycket hos fjordingen?
U

Jag tycker om deras temperament, har ofta mycket egen vilja, men samtidigt så är de oootroligt roliga partners att tävla och träna med när man har fått bra band, ställer upp på allt (så länge de tycker det är kul iaf. :)). De kan vara busiga, det har iaf de flesta jag har ridit varit, men de är alrig elaka, roliga att rida. Är ofta trots sitt utseende duktiga hoppare, de är uthålliga, lättfödda, ja listan kan göras lång. Tycker de är gryyymt söta med. Och de är lixom kraftiga utan att vara tunga, vet inte vad jag ska säga, de är robusta och tåliga och starka utan att de är lika tunga som en ardenner. Tror att en blandning mellan fjording, halvblod, fullblod och arab skulle vara fantastisk, inte bara som fritidshäst utan som en mångsidig häst. Halvblodets rörelser, arabens elegans och ädelhet, fullblodets explosivitet och fjordingens ihärdighet och vinnarskalle. Skulle dock vilja ha mer än 25% fjording i, men att man blandade de raserna. Jag menar, de flesta halvbloden idag består ju redan till stor del av fullblod. Kanske skulle räcka att korsa en fjording med ett halvblod och sen med ngt fullblod, jag vet inte. Mycket fjording i en lite lättare version med längre ben, det är det jag vill ha. Mycket man och svans med :D :love:
Låter jag helt psykotisk eller finns det kanske något att hämta i mina ideér? Kanske skulle vara bra med lite varmblod i, de har ju ett väldigt stort hjärta och är modiga och rädda om benen. Vet inte. Har en grundidé iaf. En stor fjordhäst i sportformat. :love: :love: :love: :love:

jag har varit inne på fjorkorsningar länge (oj oj oj du skulle ha sett vilka ramaskrivn det blev här på buke när jag la ut min tråpd, förklarades både som terrorist och idiot :rofl: )

men det jag har listat ut är att man bör korsa med en ädel ras, t.ex. welsh m, arab eller fullblod efter önskade storlekar, mest eftersom att dessa raser används för att "förfina" alla sorters raser.. och fjordhingstar lär ju inte vara alltför små..

hade tänkt starta stuteri jag, 2 fullblodsston, 2 arabston och en präktig fjordhingst till att börja med.. du kan få joina med i verksamheten vet jag! :idea:

nej men jag förstår din tankegång, mest nyfiken eftersom jag inte haft så mycket med fjordingar att göra.
Jag har träffat en korsning hbl/nf en gång och den korsningen kan göra mig skeptisk till att korsa med halvblod. Liknade en tax, NF ben och hbl kropp. Det är nog den mest misslyckade korsning jag har träffat. Dessutom så var hon väldigt bitter och saknade absolut charm. Men om du skulle välja ett hbl som visat att han kan lämna snygga avkommor även med renrasig ponny (jo jag vet att fjording inte räknas som ponny) så kanske det kan gå..
Tror mer på ett fullblod av en eller annan sort..
U

Va på en slaktauktion i Vänersborg för typ 15 år sedan. Där var det en hel del Fjord/ Halvblodskorsningar som var mellan 2- 4 år. Tragiskt att se så unga hästar gå till slakt. Vet ej om det var någon i de trakterna som födde upp dessa hästar. de såg ut som stora fjordingar men lite mer nougatfärgade. Tror att de flesta såldes. Och har sett en som såg ut precis som de jag minns från Vänersborg på en ridskola för några år sedan.
Är det någon som känner till om det var någon i Vänersborg trakten som födde upp Fjord/ Halvblod för typ 15 år sedan?

Har haft att göra med rätt många fjordkorsningar, de flesta med halvblod (kanske ett 15-tal), men en del med arab, olika ponnyraser och en med nordsvensk.
Generellt har de varit trevliga allroundhästar som funkat helt ok till ridning och väldigt bra till körning. Några av dem har haft lite otur med proportionerna - den värsta hade långa smala ben, kraftig rund kropp, smal kort hals och ett klunsigt huvud, dessutom en spretig man som varken ville ligga eller stå...han var faktiskt en av de fulare hästar jag nånsin sett :crazy:
Arabvarianterna är de som sett bäst ut, det verkar kunna bli en lyckad korsning...de är ju hyfsat lika i storlek också, vilket jag tror är en fördel i det här sammanhanget. Även de som haft olika ponnyraser i sig har varit fina...minns speciellt en som var rödblackskäck :d och helt underbart välproportionerlig och smäcker.
När man korsar två exteriört mer olika raser som fjording och halvblod finns alltid risken att avkomman får några av vardera rasernas mest extrema drag, som i fallet jag beskrev ovan. (Ska se om jag kan rota fram en bild på honom och lägga in, vet att jag har en i nån låda :p )

Beträffande ambitionen att få fram en jättestor fjording erkänner jag mig lite betänksam, eftersom fjordingen i sig själv är en så otroligt stark och egensinnig ras...vill man verkligen ha de egenskaperna i en jättehäst? Tycker det räcker så bra att hantera en helt vanlig liten av de gula :D

Har haft att göra med rätt många fjordkorsningar, de flesta med halvblod (kanske ett 15-tal), men en del med arab, olika ponnyraser och en med nordsvensk.
Generellt har de varit trevliga allroundhästar som funkat helt ok till ridning och väldigt bra till körning. Några av dem har haft lite otur med proportionerna - den värsta hade långa smala ben, kraftig rund kropp, smal kort hals och ett klunsigt huvud, dessutom en spretig man som varken ville ligga eller stå...han var faktiskt en av de fulare hästar jag nånsin sett :crazy:
Arabvarianterna är de som sett bäst ut, det verkar kunna bli en lyckad korsning...de är ju hyfsat lika i storlek också, vilket jag tror är en fördel i det här sammanhanget. Även de som haft olika ponnyraser i sig har varit fina...minns speciellt en som var rödblackskäck :d och helt underbart välproportionerlig och smäcker.
När man korsar två exteriört mer olika raser som fjording och halvblod finns alltid risken att avkomman får några av vardera rasernas mest extrema drag, som i fallet jag beskrev ovan. (Ska se om jag kan rota fram en bild på honom och lägga in, vet att jag har en i nån låda :p )

Beträffande ambitionen att få fram en jättestor fjording erkänner jag mig lite betänksam, eftersom fjordingen i sig själv är en så otroligt stark och egensinnig ras...vill man verkligen ha de egenskaperna i en jättehäst? Tycker det räcker så bra att hantera en helt vanlig liten av de gula :D

Var kom det Fjjord/ Halvblod som du träffat ifrån?
Kan också tänka mig att Fjord/arab kan bli fina hästar. Men jag skulle också vara rädd för att få arabens nerv med fjordingens klampa på mentalitet...Nu blir jag påhoppad av alla arab och fjordälskare förstår jag.
Har själv en ponny med bla arab och New Forest i och hon är trevlig 99% av tiden, men vissa dagar typ vartannat år så får hon arabens vakenhet ihop med New Forestens kliva över dig mentalitet. Skulle önska New forestlugnet med arabkänsligheten i dessa lägen istället.

Det finns ju annars stora fjordingar också. Min fjord var 150 cm sist hon mättes o har säkert växt några cm. Nu är det ju modernt med små smidiga fjordingar men det finns ju större och ngt grövre också och de kan nog bära lika mkt som en ädel 160 cm häst.Min mor som är relativt lång och tung är inga problem för min fjord iaf.

Om du vill ha en fjord finns det kanske någon renrasig som passar dig!om du nu är intresserad av korsning så glöm araber och welshar o sånt i generna, de blir för "mjäkiga". Sett väldigt fin nordsvensk/fjord korsning en gång men vet ej vilken sida av stammen som var av vilken ras och så, men hästen såg bra ut iallafall

Jag är ju fjordhästuppfödare och inte speciellt intresserad av korsningar med min ras men jag har träffat massor av jättetrevliga fjordhästkorsningar genom åren. Den mest fantastiska är väl Dponnyn Silver som gick SM, EM mm i fälttävlan först med Sofia Andler och sedan med Endrea Brodin. Hans mamma var fjordhäst och pappan Konzerz (fullblod, rätta mig om jag har fel).
Red själv en fjord/arab/fullblodskorsning i allsvenskan i hoppning för sådär hundra år sedan och det var nåt av det hetaste och känsligaste jag nånsin suttit på, men hoppa kunde hon!! Tror att hon var 155-56 nånting i manke.
Men för några år sedan hade jag en korsning fjord/halvblod (gkd halvblodshingst) här på inridning och det var en RIKTIGT tråkig häst, fruktansvärd exteriör och fullständigt skogstokig, han köptes senare av en tjej som också ville ha en lite större "fjording" men jag tror att han blev utdömd till sist. Mamman är Elitpremierat fjordsto och har gett många fina avkommor som tävlar både bruksridning och körning med mkt bra resultat, så hennes psyke är det inget fel på. Även han var runt 155 cm.
Jag tror inte att det blir så mycket större i en förstahandskorsning eftersom fjordhästarna oftast ligger runt 140-145 cm och är rätt homogena i den storleken.
Själv störs jag inte av min storlek när jag rider fjordhäst trots att min ena bara är 135 cm. De är ju viktbärande och rundare över rygg och manke så det brukar inte vara några problem med lite längre ben heller.
Funderade mycket på det här när jag var i Danmark på EM i somras, de danska ryttarna var i en hel del fall riktigt långa och det såg inte alls konstigt ut, kanske du skall leta efter en renrasig fjordhäst modell lite större istället? De finns!

Senast ändrad:

Fjordinghanna och Lycka jag är inte ute efter vare sig Fjording eller Fjordkorsning, gav mig bara in i diskussionen. Det var trådskaparen som ville ha fjording modell större.

jag har varit inne på fjorkorsningar länge (oj oj oj du skulle ha sett vilka ramaskrivn det blev här på buke när jag la ut min tråpd, förklarades både som terrorist och idiot :rofl: )

men det jag har listat ut är att man bör korsa med en ädel ras, t.ex. welsh m, arab eller fullblod efter önskade storlekar, mest eftersom att dessa raser används för att "förfina" alla sorters raser.. och fjordhingstar lär ju inte vara alltför små..

hade tänkt starta stuteri jag, 2 fullblodsston, 2 arabston och en präktig fjordhingst till att börja med.. du kan få joina med i verksamheten vet jag! :idea:

JA TACK!! Fast nu går jag ju bara på gymnasiet, men jag håller verkligen med om din idé, eller jag har samma, för att fjordingar e ju så otroligt bra och mysiga hästar, de är så mångsidiga, en lättare version av de skulle ju passa utmärkt till både hopp dressyr och fält (iof passar fjordingar redan till allt det, men det är ju på ponnysidan). Men i sånna all bör ju hingsten vara åtmnstonde 150cm i manken, det borde ju inte vara helt omöjligt, sen kan man ju ta stooooora fullblodsston, så man kanske får avkommor på drygt 165 (mer skulle inte göra mig ngt när vi pratar om just min blivande polle). Distans skulle de ju också passa till, spec de med arab i, nog för att fjordingar kan gå en evighet (duracellkaniner) men med arab i skulle de ju bli riktigt grymma, bra sportponnys med :) :idea:

Jag tänkte bara fråga en sak, om en fjording är ca 140cm i manken vid 1 års ålder, hur stor kan man räkna med att den blir då?? :d

Var kom det Fjjord/ Halvblod som du träffat ifrån?
Som jag skrev så har jag jobbat med ett flertal...men om du menar den jag beskrev som osedvanligt exteriört misslyckad, så kom den från Jönköpingstrakten. Han måste varit född i början på 80-talet, så det är ett tag sedan :)

Som jag skrev så har jag jobbat med ett flertal...men om du menar den jag beskrev som osedvanligt exteriört misslyckad, så kom den från Jönköpingstrakten. Han måste varit född i början på 80-talet, så det är ett tag sedan :)

Jag tänkte om du jobbat med ett flertal så kanske det var någon som speciellt avlade Fjord/Halvblod

Jo, det har förekommit...vill dock inte lämna ut några namn här.
Har jobbat i handelsstall (flera olika) där jag träffat de flesta korsningar.

Jo, det har förekommit...vill dock inte lämna ut några namn här.
Har jobbat i handelsstall (flera olika) där jag träffat de flesta korsningar.

Intressant, och jag förstår å ena sidan att du ej vill lämna ut namn men å andra sidan förstår jag dessa personer som ev. äger sådana korsningar och är nyfiken på härstammning. Blir så frustrerad när man ser korsningar med okänd stam och egentligen så finns det information om vilka föräldrarna är.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 168
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 518
Avel Var på en föreläsning i helgen med en föreläsare från Irland som växt upp med hästar och sedan jobbat med det hela livet också. Mycket... 2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Ottilia
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka