Sv: Fjordavel 2011
HAr i Gnägg fjordtråden disskuterat fjord aveln och gemfört emd den tyska haflingern som ligger på 80 000 och uppåt och ligger högt med eliten och tävlar och är en av de störrsta ponnyraserna i Tyskland..
http://www.haflinger-online.de/index.html
Jag menade åt vilket håll man lägger aveln och hur andra länder har lyckats med en samma typ av häst och då tyckte jag att Haflingern var bra att gemföra med..
Om man lanserar den som en väldigt ridbart kallblod, precis som de har gjort i Tyskland.. MEN den måste också bli högre och fortsätta vara grov för att det ska se bra ut när vuxna rider den. Om du kollar bilderna från länken där långa vuxna karlar sitter och rider HAflinger så ser de inte för stora ut.
Det har inte bara med synen att göra det är en balans fråga i själva ridningen också och vart skänklarna hamnar.
JAg känner mej för lång för 1,43...
JAg får inte rätt balans och om jag tävlar undrar jag om folk kommenterar med kan hon inte köpa sej en stor häst, hon ser för stor ut osv..
JAg kännde mej väldigt lång i Vetlanda. SÅ då passar jag väll inte in i rasen...
MAn måste vara kort för att kunna rida fjording.
Får väll byta ras igen då
Om du ser på haflingern för 10 år sedan så var de otroligt lik fjordingen.. JAg red ett 9 årigt diplom sto som var väldigt lik fjordingen i kroppen. Nu tycker jag inte man ska kolla på aveln på HAflinger i Sverige och gå efter den. Då de är ner avlade och ser ut som en vanlig ponny och de kallar HAflingern för varmblod och inte kallblod...
OM man vill ner avla KAllbloden till en utsällningsras så kan man köpa Welsch Montain i stället som är en smäcker ponny. Den är också mindre, äter mindre osv om man bara vill avla utsällnings djur..
Om man vill hålla kvar i Rasen och att den ska bli populärare så måste man göra något. Jag har hört från många att de är kraftigt på väg ner och det är inte bara nu för att hästmarkanden har rasat.
Eftersom den har rasat så kraftigt i Sverige hur ska man hålla kvar den och öka värdet och populäriteten av den? KOm med egna förslag..
Vi kan aldrig avla ner och konkurera med exempelvis halvbloden och då måste vi göra något annat. Att ta efter och kolla hur andra länder har gjort med en samma typ av ras är väll en bra idé???
Eller????
JAg kan lova dej att de får sällan sålt sina HAflinger för 30 000. De ligger på samma pris som fjordingarna.. Inte ens import som folk har köpt in för 60 000 från Österike får de inte mer än 25 000 max 30 000 om den är utbildad. HAr hört flera fall.
Om man fortsätter och fjordingen ligger på 1,43 och man gör den smäckrare och smäckrare kommer rasen om några år att nästan vara helt ut död.
MAn måste täcka rasen för alla höjder och att den kan konkurera ridmässigt med HAlvbloden. Att man avlar upp dne till stor häst och den är smäcker. För de som vill ha en sån typ av häst vill ha just halvbloden..
Många tycker att de nya halvbloden är elitpsyke på vilket betyder att många inte tycker att de är en bra allround häst.. Det är för mycket skalle för vanliga folk.
HAde nu fjordingen mött upp med indevider som liknnar haflingern i Tyskland så hade man sluppit att importera ridhästar från andra länder... Detta har ett stort försäljningsstall i sverige sagt till mej att så ser det ut.. De importerar hur mycket som helst för att folk inte rår på de svanska halvbloden längre..
Möt upp med en lite högre grov ridponny så har ni ryttare som köper den..
JAg vet att det är jätte svårt att hitta en hingst och lyckas på en högre avkomma på Introna. JAg är ute efter en ridhäst som jag kan köra in men ändå tävla dressyr på. Som jag inte ser för stor ut för. JAg är för LÅNG för Introna! Det kommer se jätte konstigt ut... Jag kommer ändå försöka utbilda henne mm. Även om jag inte tycker att jag är för stor så kommer andra tycka det...
JAg kan inte heller köra Introna, men hon är så otroligt snäll och go på alla sätt jag har verkligen fastnat för henne... Snäll, lugn och mysig. Toppen psyke verkligen..
Att jag kommer att kunna utbilda henne men inte tävla henne kommer vara jobbigt...
Får väll betäcka henne med Nilton som är en Tysk importerad HAflinger hingst..
http://www.teamhaflinger.se/index.ph...id=27&Itemid=2
Här ser ni att han har mycket massa och är rätt grov..
JAg vill ha fram en ridbar indevid till mej själv och eftersom det är svårt att hitta en sån här hingst så får jag väll blanda och ta en annan indevid till henne...